Nuoruus 1970/ 80-lukujen vaihteessa: Punk, Suosikki, Kekkonen...
Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).
Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.
Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.
Ollut siellä tehnyt sitä. Entä sinä?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:59"]
Mä ehkä hiukan nuorempi, kovia juttuja Dingo, Modern Talking, Dallas, Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä, Ihmemies MacGyver, pastellivaatteet ja hetken päästä neonvärit, Choose life -colleget, Nuorten sävellahja, Hittimittari, Rockradio, Anneli Tempakka (mikä sen ohjelman nimi olikaan...?).
[/quote]
Tempakalla oli ainakin se "Olen erilainen nuori"-ohjelma.
[/quote]
Ja Eppu Normaali teki Annelista tällaisen törkeän pilkkalulun:
Filmstar oli se toinen kakkumascara.
Kyllä muistan ... oli se hyvää aikaa. Käytiin vappumarssilla ja seinällä oli Leninin kuva, ja sitten käytiin lestadiolaisten seuroissa. Ei kovin suurella sydämellä kummassakaan poppoossa.
Ja ne jääkiekko-ottelut, joissa Neuvostoliitto voitti aina, tai joskus Tsekkoslovakia.
Oli DDR:n kovat urheilijat, ja mustat juoksijat, jotka menestyivät melkein kaikilla matkoilla.
Kommunismin palvonta ei ollut suurta. Neuvostoliiton kanssa oli pieni pakkokin olla varpaillaan, mutta kommunistien kannatus jäi pahimmillaankin 1970-luvun vaaleissa alle 20 prosenttiin, ja heistäkin vain vähemmistö oli kiilusilmäisiä taistolaisia eli stalinisteja.
Mä ehkä hiukan nuorempi, kovia juttuja Dingo, Modern Talking, Dallas, Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä, Ihmemies MacGyver, pastellivaatteet ja hetken päästä neonvärit, Choose life -colleget, Nuorten sävellahja, Hittimittari, Rockradio, Anneli Tempakka (mikä sen ohjelman nimi olikaan...?).
[/quote]
Yäk. Muistat kaikki ällöttävät jutut. Varsinkin Tempekan "Nuori, mikä sinun oikein on?" sai vaihtamaan kanavaa heti kun The Bridge over troubled water alkoi soida. Ja Hittimittariakiakaan ei taatusti katsottu juontajan (Mikko Alatalo) takia. Siihen aikaan musiikkivideoita ei valtakunnan kanavilla juurikaan tullut. Levyraadin ja Toivotaan, toivotaan -konsertin viritykset oli aivan kamalia...
Minulle ehkä herkullisin kesämuisto on kun treenattiin radalla. Nurmikenttä tuoksui ja poikien autostereoreista kaikui "Music and lights"... Se oli kuumaa aikaa.
Eihän sitä voinut muuta kuin nauraa. Pojat oli juuri tuollaisia silloin :DDDDDDD
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:01"]
[/quote]
Tempakalla oli ainakin se "Olen erilainen nuori"-ohjelma.
[/quote]
Tempakka haali ohjelmaansa säälittäviksi sairaita, vammaisia ja seksuaalisesti poikkeavia nuoria, ja lässytti heille kuin pikkulapsille ja voivotteli heidän kohtaloaan. Se oli kasarilinjaa, se. Kuten vaikka Pekka Saurin Yölinjalla: "Sinulla on siis paha olla, ymmm, ymmm, ymmm..."
70-luvulla BCR, Saturdaynight Fever, Grease, Travolta & Newton-John, diinarit, punkkarit, ne teddy-kengät (semmoset ruskeat joissa nauhat ja matalat varret), Charlie-meikit, Nuorten Sävellahja, Täältä tullaan elämä (ihana), James Dean, Nokian koripallotossut, Carrols tuli stadiin, pizzat myös, kielimatkat Englantiin kesällä, pujottelu, moonbootsit, tennis, huulikiilto "lip potion", vihreä ja sininen mascara.
80-luvun alussa futurock, Spandau Ballet, ska, gootit, ruotsalainen pop (Tomas Ledin, Freestyle, Gyllene Tider), vaaleat farkut, Lacoste, Docksides-kengät, Busnel raitaneuleet, Fila, metro avattiin, metron korruptio- ja lahjusskandaali, risteilyt ruotsiin Siljalla, Wayne Gretsky, neulekravatit, Charles&Diana, solarium, takatukka myös tytöillä, valkoinen huulipuna, valkoinen kajal.
Kyllä, olin siellä ja elin sen <3
On muuten mainio juttu, että Spotifysta voi kuunnella tuon ajan kappaleita ja kokonaisia albumeita. Jotkut ovat kestäneet aikaa ihan hyvin, toiset taas eivät niin kovin hyvin.
Sleepy Sleepers ja Takaisin Karjalaan -levy. :)
Pääsin ylioppilaaksi vuonna 81. Eppu Normaali ja Pelle Miljoona. Dingon nousu ja uho. Punk ja uusi aalto. Interrail. Maikkari aloitti. Kielikurssit, onko näitä enää?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:46"]
Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).
Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.
Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.
Ollut siellä tehnyt sitä. Entä sinä?
[/quote]
Siellä ja siinä ajassa oltiin. Hurriganes, kesätöissä Ruotsissa, Sex Pistols, Dingo alkoi tulla, Golden Vodka, Herba, aina oli kesätöitä, teltassa rockfestivaaleilla (Tulivuorirock, Virtain Rockjuhannus, Kalajoki, Saarijärven Ahvenlampi)
Ollutta ja mennyttä, mutta olen perkeleen tyytyväinen, että elin silloin.
[/quote]
Elit silloin. Elätkö nyt?
Helsinkiläiset ja pk-seutulaiset (tuon ajan nuoret) varmaan muistavat, Luolan, Tiflan, 33:sen. Disco musa soi ja kaikkilla oli huolettoman hauskaa.
Käytiin Bio-Bio:ssa katsomassa American Graffiti ja Saturday Night Fever leffat. Bio Rexissä Star Wars ja Alien elokuvat.
Kokoonnuttiin Carrols:iin tai Jet:iin hampurilaiselle, tai muuten vaan istuskelemaan..
Keväällä Suomenlinnan kallioilla lintsaamassa. Kesällä Hietsussa yöuinnilla.
- se blondi ponihäntäinen tyttö, yksi monista :)
Ihanaa. Saman ikäinen! Been there.
Myymäläautot maaseudula, ja kirjastoautot.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:47"]
[/quote]
Rakastan sinua. Ap.
Olin lapsi 70-luvulla, mutta nuori sitten 80-luvun puolivälissä, kaikki nuo asiat ovat tietysti tuttuja, koska luin jo ala-asteikäisenä Suosikista Lontoon punkkareista yms. ja vuodesta -83 olin jo itsekin Lepakossa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:47"]
[/quote]
Rakastan sinua. Ap.
[/quote]
Kuin tuttu.
Minä olen syntynyt -74, ja suurin osa noista alun luettelosta on ihan outoja, Kekkonen on munki mielessä kyllä oikee presidentti. Kommunismin palvontaa en kyllä muista. Punkkarit oli vaan jotain nuoria jotka halus olla muka erilaisia ja pelotella mummoja, ei kiinnostanut mua pätkääkään. Mun nuoruus alkoi Dingosta, en tosin mennyt edes keikalle vaikka tulivat meidän pieneen kaupunkiin esiintymään, en kuulunut siihen fanilaumaan joka kiljui ja halusi mennä nipan kanssa naimisiin.
Sen ajan vanhat ja huonot autot, jotka oli valmistettu 1970-luvun Englannissa. 70-luvulla Englannissa oli suuria työtaisteluja ammattiyhdistysten ja autotehtaiden johtajien välillä. Autotehtaiden duunarit kostivat huonon kohtelunsa tekemällä susia ja sekundoja Morriksia ja Hillmaneja ym. Silloin sai englantilaisten autoteollisuus iäksi huonon maineen.
Olivia Newton-John ja John Travolta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:55"]
Minä olen syntynyt -74, ja suurin osa noista alun luettelosta on ihan outoja, Kekkonen on munki mielessä kyllä oikee presidentti. Kommunismin palvontaa en kyllä muista. Punkkarit oli vaan jotain nuoria jotka halus olla muka erilaisia ja pelotella mummoja, ei kiinnostanut mua pätkääkään. Mun nuoruus alkoi Dingosta, en tosin mennyt edes keikalle vaikka tulivat meidän pieneen kaupunkiin esiintymään, en kuulunut siihen fanilaumaan joka kiljui ja halusi mennä nipan kanssa naimisiin.
[/quote]
Jos olet syntynyt 1974, et ole voinut käydäkään Dingon keikoilla. Olit nimittäin Dingon kulta-aikana noin 10-vuotias, ja keikoilla oli ikäraja.