Missä menee raja, kuinka paljon pitää mielenterveysongelmaista ymmärtää?
Minulla on kaveri, joka on ollut noin 3,5 vuotta pois työelämästä mielenterveysongelmien takia. Hän sanoo, ettei ikinä aio palata enää työelämään, sillä hänen selkänahastaan ei revitä muille tulosta ja hän ei itselleen esimiehiä halua. Ei kuitenkaan halua perustaa omaa yritystä tms. Haukkuu mm. hoitohenkilökunnan aina lyttyyn, että nämä ovat ammattitaidottomia ja eivät ymmärrä, että hän ei esim mitään psykologeja tarvitse, koska on itse psykologeja viisaampi ja tietää omat ongelmansa.
Täällä aina puolustellaan mielenterveysongelmaisia, niin haluan kysyä, että kuinka paljon heitä pitää loppujen lopuksi ymmärtää? Kuinka esim tällaista tapausta voi kukaan ymmärtäen käsitellä, kun henkilö ei halua muuttaa elämässään mitään, tuntee olevansa muiden yläpuolella ja vika on aina muissa. Jos joku yrittää palauttaa maan pinnalle, niin pinnalle palauttaja on älyllisesti rajallinen luuseri, joka tyytyy elämässään vähään.
Kommentit (25)
Hän on luultavasti monessa asiassa oikeassa ja sinä väärässä.
Zinc
Miksi yhteiskunnassa pitäisi lihottaa toisten yrityksiä ? Koko homma kuzee jo alkajaisiksi. Jos mennään vielä sairaampaan konseptiin, niin lihotetaan jonkun osakkeenomistajan tiliä, joka istuu kotona ja nostaa tukia, kun sinä käyt töissä.
Mietippä sitä ..
Teeppä niin kuin haluat. Mielenterveysongelma ei poistu sillä mitä sinä ymmärrät tai hyväksyt. Eli se on oikeastaan aivan sama kaikille miten itse asian mielessäsi ajattelet.
Tämän palstan myötä asenteeni on jyrkentynut.
Esim ikis on aivan hirveä solvaaja.
Eipä tuolla ole väliä jos vain oman elämänsä pilaa eikä muiden. Jos on muille haitaksi pitää hankkia apua.
Vierailija kirjoitti:
Teeppä niin kuin haluat. Mielenterveysongelma ei poistu sillä mitä sinä ymmärrät tai hyväksyt. Eli se on oikeastaan aivan sama kaikille miten itse asian mielessäsi ajattelet.
Jos kaikki ajattelisivat elämässään aloituksen esimerkin mukaisesti, niin eipä tätä yhteiskuntaa paljon rakennettaisi. Kaikki haluaisivat elää sossun tuilla vapaana herrana vailla esimiesten käskyvaltaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki ajattelisivat elämässään aloituksen esimerkin mukaisesti, niin eipä tätä yhteiskuntaa paljon rakennettaisi. Kaikki haluaisivat elää sossun tuilla vapaana herrana vailla esimiesten käskyvaltaa.
ap
Sulle just sanottiin että ymmärrä miten pitkälle huvittaa, tai ole ymmärtämättä. Meinaatko että nyt aloitetaan yhteiskunnallinen keskustelu tästä aiheesta vauvapalstalla. Ja puolueeton kaikki kannat huomioon ottava tietenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Suurin osa ihmisistä EI HALUA elää sossun tuilla. Kyllähän niillä elää, mutta ei sitten mitään ostele ..
Zinc
Voi veneet unohtaa ..
No jaa, itse mielenterveysongelmista kärsivänä sanoisin, että kaverisi voi olla oikeassa siinä, että terveydenhuollossa työskentelevät eivät aina ole penaalin terävimpiä kyniä. Toisaalta hyvät psykologit tai hoitajat voivat olla niin leipääntyneitä, etteivät jaksa perehtyä potilaaseen. Psykiatrit sitten ovat ihan oma lukunsa, huh...
Mikset jätä häntä rauhaan kerta on sanonut ettei tarvitse apua? Miksi vainoat häntä, onko itselläsi kaikki hyvin?
Silloin voisi puuttua jos häiriintynyt henkilö esim. vainoaa muita (krhm!) tai aiheuttaa toisille hallaa, jokainen saa kuitenkin oman elämänsä elää kuten haluaa, eikö tämän pitäisi olla itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, itse mielenterveysongelmista kärsivänä sanoisin, että kaverisi voi olla oikeassa siinä, että terveydenhuollossa työskentelevät eivät aina ole penaalin terävimpiä kyniä. Toisaalta hyvät psykologit tai hoitajat voivat olla niin leipääntyneitä, etteivät jaksa perehtyä potilaaseen. Psykiatrit sitten ovat ihan oma lukunsa, huh...
Mun nähdäkseni kyse ei ole työntekijöiden älykkyydestä. Kyllä he tajuavat varsin hyvin missä mennään ja tietävät myös mitä keinoja heillä on palveluvalikossaan. Sitä jälkimmäistä ei se mt potilas viitsi hyväksyä ja siitä se kohtaamattomuus sitten lähtee.
Häiriintyneen läheisillä on suuri vastuu mikäli häiriintynyt alkaa satuttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No mutta vaikka kuinka olet ymmärtämättä tai hyväksymättä niin se sun kaverisi on vain yksi ihminen ja sun mielipide on vain yhden ihmisen.
Mutta ei sun tarvi hyväksyä tai ymmärtää yhtään, ei edes kuunnella, kyseessä on kuitenkin "vain" kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Häiriintyneen läheisillä on suuri vastuu mikäli häiriintynyt alkaa satuttaa muita.
Kyllä se häiriintynyt itse on ensi sijaisesti vastuussa ellei ole täysin syyntakeeton ja siksi pidettävä lukkoje takana.
Tekstistäsi näkee, että empatiasi on nolla, joten miksi kyselet.
Voihan olla että itsekin joskus masennut.
Siinä saattaa käsitykset muuttua.
Joka tapauksessa sun kaltaisen seura on masentuneelle myrkkyä.
Saat ihan itse päättää kuinka paljon hyväksyt keneltäkään. Ei ole mitään ohjekirjaa joka kertoo valmiiksi.
Mikä ihme poliisi se sinä olet? Selvitä omat ongelmasi ja tee jotain elämälläsi jos nykyinen työ on ikävää mutta älä hyökkää toisten kimppuun. Enemmän noin vihamielinen asenne aiheuttaa hallaa yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
”Jos kaikki ajattelisivat”
Huoh. Pointti onkin siinä että tyyppi on mt- ongelmainen ja se vaikuttaa vahvasti ajatteluun. Mt-ongelmainen kokee työelämän myös moninkertaisesti raskaampana kuin henkisesti terve. Terveydenhuollon henkilökunnassa on myös oikeasti mätäpaiseita, tai sitten vain muuten kokee hoidon hyödyttömäksi jos siitä ei ole ollut apua. Kaverisi painii todella vaikeiden asioiden kanssa elämässään ap ja sinä nillität. Haloo nyt sitä valoo.
Jaaa... Mua ei tarvii ymmärtää kun en itsekään ymmärrä itseäni ja omia tekojani.