Ärsyttää yksi ihminen porukasta joka ei suostu hankkimaan Facebook-tiliä!
Meitä on kuuden hengen harrastusryhmä, joista vain yhdellä ei ole Facebookia. Ryhmämme on uusi ja yksi meistä ehdotti, että perustaisimme fb-ryhmän missä voidaan sopia yhteisiä asioita ja keskustella. No eihän se onnistu vaan nyt hirveä sähköpostirumba tämän yhden takia... jos ei halua itsestään mitään paljastaa niin eikö voi tehdä profiilia edes salanimellä?!
Kommentit (84)
Jaa enpä ole tajunnut että mun facettomuus koetaan jotenkin erikoisuuden tavoitteluna.
Lopetin tilini vain yksinkertaisesti siksi, että en koskaan muista päivittää mitään sinne, inhoan ottaa valokuvia ja varsinkin itsestäni joten siellä oli vain yksi hämärä profiilikuva. Lisäksi suurin osa tyypeistä siellä ei koskaan päivitä mitään, ja ne pari tyyppiä jotka päivittää jauhaa sitä samaa asiaa (esim. jääkiekosta, kissasta tai kakarasta tuhat päivitystä).
Huomasin että kukaan ei enää soita tai tekstaa mulle, eikä yksikään siitä porukasta ole oikea ystäväni. Sata ystävää facessa, tosielämässä nolla, mikä järki? Lisäksi jatkuvat bile- peli- ja treffipyynnöt on tosi ärsyttäviä.
Parista ärsyttävästä tuttavuudesta olen vapautunut täysin, he ei tajua että häivyin kokonaan sieltä joten he ovat suuttuneet ja luulee että olen vaan poistanut heidät kavereista, jesss!! Elämänlaatu nousi kohisten.
En ole katunut hetkeäkään eroani facesta, kadun vain sitä että ylipäätään koskaan edes liityin sinne. En tajua miksi kukaan jaksaa enää roikkua siellä. Oisko aika hankkia oikea elämä kaikkien teidän?
Jos joku Pörrinperän Sohvaurheiluseura ei kelpuuta mua jäsenekseen ilman facea niin uskon että se ei ole suuri menetys kellekään osapuolelle, kaikkein vähiten minulle.
Eikö kukaan enää nykyään käytä vanhoja kunnon postituslistoja? Ne ovat käteviä ja taatusti toimivia. Keskusteluja voi selata myös www-sivuilla olevista arkistoista. Huomattavasti kevyempää touhua kuin FB:n käyttö vain yhden harrasteen vuoksi, etenkin jos FB ei muuten kiinnosta lainkaan.
Kuka teidän ryhmässä on niin tekniikan ulkopuolelle jämähtänyt ettei voi hankkia älypuhelinta? Saa niitä halvallakin. Whatsapin saa myös alemman tason puhelimiinkin,ei tarvi olla älyä. Ehdotan että kukin laitatte sähköpostilla aina kolme sopivaa tapaamisajankohtaa ja sovitte niistä tapaamisen. On myös jotain kokous-sovelluksia netissä,joissa voi kukin käydä ilmoittamassa sopivia ajankohtia. Entä joku salasanalla salattu teidän ryhmän blogi,jossa voi keskustella?
Haluaisin, että minut suljettaisiin ulos jostain harrastusryhmästä facen käyttämättömyyden takia. Olisin kuin kaskessa uljaasti seisova kanto. Periaatteen ihminen. Marttyyri. Voi miten fiksuna te sitten pitäisittekään minua kun teillä selviäisi facen huonot puolet! Mut voi paska. Mä en oo missään harrastusryhmässä.
Kaikkea sitä. Joku on saanut bilekutsuja tutuilta. Sehän on sen tarkoitus facessa, että tutuista tulee taas ystäviä kun käy niiden bileissä. Yksinkertaista kuin heinän teko! Jos ei keskity kitisemään!!!!
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 23:31"]
Kyse taitaa olla monesti siitä, etteivät ihmiset vain halua sopia mistään ajoissa ja myös pitää sovitusta kiinni.
[/quote] tapaamisaika on yleensä sovittu. Tapaamispaikka ei koskaan. Tapaamme kerran kuussa. Välillä vedämme perseet, yleensä puhumme kirjoista ja teemme käsitöitä. En oikeastaan edes osaa sanoa mikä on harrastuksemme... 10 äitiä pitää hauskaa huvikseen? Välillä joku vinkkaa faceen jostain hyvästä kirjasta, laittaa kuvan käsitöistään tai kysyy minnepäin lontoota kannattaa majottautua... Kerran vuodessa tapaamme kymmenen perheen voimin.
[/quote]
Teidän "kerho" kuulostaa ihanalta! Ja varmaan on niin että faceboon nimenomaan on mahdollistanut tuon tyyppisen tapailun/harrastamisen/kerhoilun/viestinnän. Meillä on vanha ystäväporukka, joiden kanssa yritetään järjestää tapaamisia joko huvikseen tai jonkun teeman ympärille. Siis esim. vappukemut, saunailta, mökkireissu... yleensä viestintä toimii sähköpostitse ihan mainiosti, mutta jos on enempi sovittavaa ja pohdittavaa, facebook-ryhmä on tosi kätevä.
Sähköpostilistoissa on se huono puoli, että aina joku vastaa vain lähettäjälle ja sitten kaikki menee vituilleen.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 09:04"]
Kuka teidän ryhmässä on niin tekniikan ulkopuolelle jämähtänyt ettei voi hankkia älypuhelinta? Saa niitä halvallakin. Whatsapin saa myös alemman tason puhelimiinkin,ei tarvi olla älyä. Ehdotan että kukin laitatte sähköpostilla aina kolme sopivaa tapaamisajankohtaa ja sovitte niistä tapaamisen. On myös jotain kokous-sovelluksia netissä,joissa voi kukin käydä ilmoittamassa sopivia ajankohtia. Entä joku salasanalla salattu teidän ryhmän blogi,jossa voi keskustella?
[/quote]
OT, mutta miten whatsuppin saa tavalliseen puhelimeen? Uuteen puhelimeen ei tällä hetkellä ole varaa ja koska nykyinen samsung toimii yhä erinomaisesti, niin varsinaista tarvettakaan uudelle ei ole.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:47"]
kamalan haastavaa ja vaikeeta on varmaan laittaa tekstaria tai sähköpostia, tai jopa soittaa... on se vaikeeta.
[/quote]
Joo, ihan kauhean vaikeeta. Nykyään kaikki on niin vaikeeta. Toista se oli ennen, kun oli vaan lankapuhelin.
Kuinka suuria nämä teidän harrastusryhmänne ovat? Minulla on pari eri kaveriporukkaa, joiden kommunikaatio on sähköpostitse sujunut vallan mainiosti vuosikausia, kiitos "reply to all" -toiminnon. Ei mitään ongelmia. Facebookissa kommunikointi on paljon vaikeampaa ja katkonaisempaa - sähköposti sentään menee suoraan vastaanottajalleen.
Jos joku joskus (hyvin harvoin, ehkä kerran parissa kuukaudessa) vahingossa vastaa vain yhdelle, niin ei ole suuri ongelma, koska forward-toiminto on keksitty. Ja voilà! Viestin saa suunnattua takaisin kaikille.
Yli kymmenen henkilön ryhmiin tämä ei oikein sovellu; tulee vähän kaoottista jo. Mutta pienemmille ryhmille tällainen henkilökohtainen kommunikaatio on paljon kätevämpää kuin Facebook. Sitä paitsi meidän ryhmämme ovat sellaisia "höpötysryhmiä", sähköpostitellaan vanhoina kavereina ihan keskustelun vuoksi. Jos kommunikoitaisiin vain harrastusasioista tms., olisi vieläkin helpompaa.
Ystävien keskenhän tällaista FB ongelmaa ei ole. Ainakin itse vastaan ystäviksi luokittelemilleni henkilöille aina puhelimeen, jos mahdollista, tekstaan ja laitan sähköpostia takaisin heti kun mulle sopii. Omalla kohdalla katson sen jo kuuluvan hyviin käytöstapoihin.
Jos kuuluu johonkin porukkaan, jossa käydään porukan keskinäisiä julkisia keskusteluja ja suunnitellaan asioita, niin FB on siihen kätevä väline. Toisten harrasteiden suunnittelu tapahtuu taas tarkoituksellisesti esim. koko kaudeksi etukäteen, jotta ihmiset voivat suunnitella aikataulunsa ja kalenterinsa, hankkia tarvittavia asioita ym. valmiiksi, tuolloin on perinteinen kasvokkain kokoustaminen ehdottomasti paras ratkaisu, ellei sitten ole sovittu nettikokousaika, jossa homma voidaan ratkaista. Toimintakauden suunnittelupalaveria kahvitteluineen ja kasvotusten tapahtuvine vuorovaikutuksineen ei tosin mikään voita. Eli FB puoltaa paikkaansa ihmisille, jotka haluavat puuhata jotain yhdessä ja spontaanisti vaihtaa tai laatia aikatauluja lyhyellä varoitusajalla, keskustella sisällöistä sun muuta. Ihmisille, jotka haluavat aikatauluttaa vaikka jonkun jumppaharrastuksen koko kaudeksi etukäteen, perinteiset tavat menevät edelle.
Toiset eivät kaipaakaan laajaa kaveripiiriä, vaan muutaman hyvän ystävän, joiden kanssa ollaan mieluiten vuorovaikutuksessa henkilökohtaisesti. Jos joku katsoo, että hän voi kaikille viestitellä kirjoittelemalla "seinälle" ja odottaa kommentteja, eikä suostu esim. kahdenväliseen sähköposti-, tekstari-, puhelin- tai kasvotusten keskusteluihin, niin silloin ajattelen ettei kyse ole ystävyydestä, mielestäni seinällä asioista kertominen ystäville on ylimielistä, itse en sitä harrasta ja muille en taas asioistani kerro. En tarkoita halveksia niitä ihmisiä, jotka niin tekevät kaveriporukalle tai vaikka koko maailmalle, itselle vain sellainen on vierasta, en livenäkään kerro pintapuolisille tutuille elämästäni muuta kuin "hyvää kiitos", jos kysyvät mitä kuuluu.
Jos mun "ystävä" olis noin laska ja saamaton kuin ap ettei viitsi lähettää esim. sähköpostia, tekstaria tai jopa soittaa niin heivaisin tollasen "ystävän".
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:34"]
Jos mun "ystävä" olis noin laska ja saamaton kuin ap ettei viitsi lähettää esim. sähköpostia, tekstaria tai jopa soittaa niin heivaisin tollasen "ystävän".
[/quote]
Noin olen itse toiminut. Eräs "ystävä" tulee mielellään käymään silloin, kun poikkeaa paikkakunnalla. Pyytää mielellään apua, jos tarvii jossain. Tykkää kahvitella ja jutella kuulumisia, mutta tapaamisen jälkeen jos lähetän hänelle sähköpostia vaikka jostain kivasta, yhteisen kiinnostuksen piiriin kuuluvasta asiasta, ei hän vastaa mitään. Kirjoittelee kyllä aktiivisesti seinälleen FB:ssä ja tviittaa. Tästä olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei hän olekaan ystäväni, kuten kuvittelin ja seuraavan kerran aion olla kiireinen, kun hän haluaisi tulla käymään. Minusta on ystäviä kohtaan ylimielistä käyttäytyä kuin joku julkkis, tiedottaen elämästään "seinällä" ja odottaen että toiset lukee sieltä ja kommentoi, kyllä ystävyyteen kuuluu kahdenvälinenkin vuorovaikutus ja jos joku ystävä laittaa mulle esim. sähköpostilla jotain asioitaan, kysyy neuvoa tai kuulumisia tai laittaa yhteiseen harrastukseen liittyvän linkin, niin tietenkin vastaan ja otan kantaa aina. Ja jos minulla on ystävälle jotain asiaa, kerron sen ehdottomasti henkilökohtaisesti.
Nuo harrasteporukkajutut on eri juttu. Varmasti monilla teillä on tuollaisia porukoita, jotka kokoontuu spontaanisti, suunnittelee ja keskustelee niihin liittyvistä asioista päivittäin. Itse käyn sellaisissa harrastuksissa, joissa voin käydä oman aikataulun mukaan tai niissä on kalenterissa aikataulut pitkäksi aikaa eteenpäin, kuten vaikka kansanopisto.
Ennenvanhaan ne jotka ei käyneet röökillä oli joitenkin nössöjä. Nykyään ne jotka kuuluu faceen on samalla lailla outoja.
Ohhoh. Tää asettelu kuulostaa tutulta. Porukka naisia, yhdellä ei fbtunnuksia.. Eikun. Muistini ala-asteella tapahtuneen ryhmästä pois jättämisen kun ei ollut samanlaisia lenkkareita!
Doh
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 22:45"]
kysymys on oikeudesta. Niillä, jotka kokee oikeudekseen olla menemättä faceen on omasta mielestään oikeus saada myös erikoiskohtelua ja omat viestit. Me tultiin siihen tulokseen, että jos harrastus ei kiinnosta riittävästi, on oikeus harrastaa jotain muuta.
[/quote]
No voi sanonko mitä! Siis jos jollain ei ole facebook-tiliä, ei hän myöskään ole tarpeeksi kiinnostunut jostain harrastuksesta, jossa muilla on facebook-tili???
Voi perkele sun kanssas.. mut bannattas jos sanosin mitä tekis mieli..
[/quote] jos tapaamiset suunnitellaan ja sovitaan facessa, ne katsotaan sieltä, jos näin on sovittu. Jos tapaatte joka tiistai kello1600 joka tapauksessa, hyvä niin.