Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa rehellisesti, kuinka pitkään olette käyttänyt yhtä ja samaa maskia pesemättä tai vaihtamatta toiseen?

Vierailija
14.10.2020 |

Itselläni on taskussa kertakäyttömaski, jota olen nyt käyttänyt 2krt./päivässä arkipäivisin viime viikon alusta lähtien. Eli yhteensä 15 matkaa julkisessa liikenteessä työmatkoilla. Olen kyllä vaihtamassa sitä uuteen aivan lähiaikoina.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon käytän yhtä, sitten vaihdan uuteen. hauskaa huumoria nuo ”asiantuntijoitten” neuvot: älä räplää, älä koske, desinfioi kädet, vaihda joka kerta........ei tulis elämästä mitään noitten neuvojen kanssa, ei riittäis rahat, eikä hermot.

Vierailija
22/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks yksi maski ole tarpeeksi. Kuinka monta pitää olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva tietää mitä iloa tai hyötyä tästä maskipelleilystä oikeasti on. Suurin osa käyttää maskeja ihan miten sattuu ja pahimmassa tapauksessa sen lisäksi eivät noudata turvavälejä tai pese käsiään. Alan oikeasti uskoa, että näistä voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä, vaikka keväällä suhtauduin epäillen tutkijoiden esittäessä tätäkin skenaariota mahdollisena.

Vierailija
24/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "käyttänyt" kuukauden samaa pahvimaskia.

En käy päivittäin sellaisissa paikoissa, joissa tartunta olisi todennäköinen tai edes mahdollinen, joten en käytä maskia läheskään joka päivä. Viimeksi käytin bussissa matkalla hammashoitoon ja odotusaulassa. Muutaman kerran olen vetänyt naamalle, kun kaupassa oli ruuhkaa. Välillä spreijaan maskin 96% spriillä ja ripustan kuivumaan terassille. Aion käyttää maskia niin kauan kuin se toimii, eli ei mene rikki. Maskihan on steriili spriikäsittelyn jälkeen. Maskini on hengityssuojain FFP2 venttiilin kera.

Vierailija
25/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kertakäyttömaskeihin voisi laittaa jotain kemikaalia mikä värjäisi maskin, kun siihen on kertynyt riittäväsati kosteaa hengityshöyryä? Näin saman maskin käyttäjät paljastuisivat ja saataisiin satimeen.

Vierailija
26/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 12 tuntia e. tosin sanoen nopeimman junamatkan Kemijärveltä Helsinkiin.  

Vierailija
27/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vain kerran ja heitän pois - kertakäyttömaskeja. Tarvittaessa vaihdan, mutta lähinnä nuo käytöt olleet kauppareissun pituisia.

Vierailija
28/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuusta lähtien, ffp2-setti kiertänyt siten, että päällä noin 30-50 minuuttia ja siirtyy suojapussiin. Siitä hyllylle kuivumaan noin 4 viikon ajaksi, jolloin tulee uudelleen käyttöön, koska kyseisen hyllyn sisällön kierto kestää noin 4 viikkoa.

Hyvin on toiminut, ei tartuntoja, ei flunssaa, ei hengitys- tai mahaoireita. Jatkan kunnes alkavat näyttää merkkejä kulumisesta tai likaantumisesta.

Nerokasta. Pitää vain olla tuota hyllytilaa.

Vierailija
29/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä en ole käyttänyt maskia, mutta kohta pitäisi liikkua julkisilla töihin ja ajattelin yhden kestomaskin ostaa. Tällä menisin meno- ja paluumatkan, kotona toki keittäisin aina kun muistan.

Vierailija
30/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskiahan siis käytetään sen takia, että ei levitä mahdollista virusta muille, ei sen takia, että se suojaisi. Joku "hengissä vielä ollaan" kommentoijalle tämä...

No, rehellisesti. Teen kotikäyntityötä terveiden parissa, käynnin pituus noin 2 h. Joka asiakkaan luo uusi maski, tietenkin. Työnantajan piikkiin. Mutta koska se maski pysyy siistinä, jemmaan sen suojattuna (ilmavasti)  ja käytän sitä sitten parin viikon kuluttua kauppa-asioinneilla. Oletuksena että virus elää pinnoilla 9 päivää. Muulloinhan en maskia tarvitse, en käytä julkisia kulkuvälineitä enkä ravaa konserteissa tms. Asun haja-asutusalueella.

Olen todennäköisesti sairastanut taudin lieväoireisena helmikuun lopulla. Oli kummallinen tauti kovan päänsäryn ja hajuaistin häviämisen kanssa, lievällä lämmönnousulla. Koskaan ei ennen ole ollut sellaista että lääke ei päänsärkyyn tehoa, ja mulla on homealtistusten takia jo luonnostaan melkein koiran nenä, eli haistan hyvät ja huonot hajut herkästi ja maistan myös eri yrtit tms. ruoasta ja pystyn ne erittelemään. Mutta oli vajaa viikko, kun ei haissut mikään eikä maistunutkaan juurikaan.

Vierailija
31/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi maski per kauppareissu.

Mulla on kuitenkin puhdas maski mukana, että jos joutuu riisumaan.

En mä halua likaantunutta rättiä suuni eteen uudelleen pistää.

Vierailija
32/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen asiakaspalvelussa, velvollisuuteni on käyttää maskia koko päivän. Toivoisin kovasti, että myös asiakkaat käyttäisivät maskia eivätkä tulisi kipeänä meille. Töissä vaihdan kahden tunnin välein, tarvittaessa useammin. Niiden kulutusta ei lasketa eikä kytätä millään tavalla. Työnantaja kustantaa maskit, koska välittää meistä ja asiakkaista ja antoi kaikille laatikot myös vapaa-ajan käyttöä varten. Käytän yhden maskin aina nopean kauppareissun aikana. Ei tulisi mieleenkään käyttää likaista maskia, siitä on käyttäjälleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Maskiin tottuu kyllä, asennekysymys. Jos on niin heikko hapenottokyky että maski tuntuu mahdottomalta, tulisi miettiä kannattaako lähteä ihmisten ilmoille ollenkaan tässä tilanteessa.

Vierailija
33/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän periaatteissa ohjeiden mukaisesti, eli en koskettele, en uudelleenkäytä, desinfioin käsiä aina kun riisun ja puen jne. mutta mitään puolen tunnin tai tunnin vaihtoväliä en kyllä noudata. Töissä käytän tällä hetkellä myös maskia (ei ole terveydenhuolto) ja kyllä siellä on tullut pidettyä samaa maskia kolmekin tuntia tai jopa yli - vaihtaa vasta sitten kun on tarve syödä tai juoda. Töissä käytössä on kuitenkin hyväksytyt ja laadukkaat kertismaskit, ja tiedän että kyllä niitä siellä terveydenhuollossakin käytetään yli tunti kerrallaan, onhan niitä pitkiä leikkauksiakin. Kangasmaski tuppaa kostumaan nopeammin ja sellainen on pakko vaihtaa suunnilleen puolentoista tunnin kohdalla viimeistään ja mieluummin aiemmin, jos siihen suinkin on tilaisuus. Aiemmin mainittu työnantajan antama yksi kangasmaski kahvilassa on kyllä lähinnä vitsi ja aiheuttaa luultavasti enemmän haittaa kuin hyötyä...

Vierailija
34/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on noin 30kpl ffp2 maskeja. Käytän niitä kaupassa ja muuten ihmisten ilmoilla, yleensä max 90min, sen pidempiä kauppareissuja en muista olleen. Laitan käytetyn maskin ulkovarastoon tuulettumaan ja noin viikon päästä haen takaisin ja pussitan ja laitan maskijonoon. Siitä sitten taas otan uutta maskia tarvittaessa.

En todellakaan heitä pois ffp2 maskeja puolen tunnin käytön jälkeen! Ajattelin että kyllä sellasta ainakin 10h voi käyttää.

Vierailija
35/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskiahan siis käytetään sen takia, että ei levitä mahdollista virusta muille, ei sen takia, että se suojaisi. Joku "hengissä vielä ollaan" kommentoijalle tämä...

No, rehellisesti. Teen kotikäyntityötä terveiden parissa, käynnin pituus noin 2 h. Joka asiakkaan luo uusi maski, tietenkin. Työnantajan piikkiin. Mutta koska se maski pysyy siistinä, jemmaan sen suojattuna (ilmavasti)  ja käytän sitä sitten parin viikon kuluttua kauppa-asioinneilla. Oletuksena että virus elää pinnoilla 9 päivää. Muulloinhan en maskia tarvitse, en käytä julkisia kulkuvälineitä enkä ravaa konserteissa tms. Asun haja-asutusalueella.

Olen todennäköisesti sairastanut taudin lieväoireisena helmikuun lopulla. Oli kummallinen tauti kovan päänsäryn ja hajuaistin häviämisen kanssa, lievällä lämmönnousulla. Koskaan ei ennen ole ollut sellaista että lääke ei päänsärkyyn tehoa, ja mulla on homealtistusten takia jo luonnostaan melkein koiran nenä, eli haistan hyvät ja huonot hajut herkästi ja maistan myös eri yrtit tms. ruoasta ja pystyn ne erittelemään. Mutta oli vajaa viikko, kun ei haissut mikään eikä maistunutkaan juurikaan.

Mulla myös mutu, että sairastin koronan jo kevättatalvella. Mutta nyt mahdollinen immuniteetti saattaa olla jo mennyt.

Huomautan tuohon toteamukseesi, että virus eläisi pinnoilla 9 pv: ei pysy tartuttavana kuin päivän-pari, ainakin jos kuivuu. Virusantigeenia voi kyllä olla pitkään pinnoilla, jopa viikkoja. Mutta ei se enää tartu.

Vierailija
36/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös mutu, että sairastin koronan jo kevättatalvella. Mutta nyt mahdollinen immuniteetti saattaa olla jo mennyt.

Huomautan tuohon toteamukseesi, että virus eläisi pinnoilla 9 pv: ei pysy tartuttavana kuin päivän-pari, ainakin jos kuivuu. Virusantigeenia voi kyllä olla pitkään pinnoilla, jopa viikkoja. Mutta ei se enää tartu.

Juu voi olla.

Silloin kun sairastin, mentiin vanhan-normaalin mukaisilla sairaslomilla. Olin poissa töistä to-pe, kipeyden tuntua jo ke, mutta hoidin keskiviikon hommat niinkuin silloin aikana-ennen-rajoituksia tehtiin. Seuraavana maanantaina töihin. Ei ollut vielä maskisuosituksia eikä muutakaan, normaaleilla käytännöillä mentiin sinne maaliskuun puoleen väliin asti. Sit kun rajoitukset tuli ja alettiin jo tietää mistä on kyse, niin tietenkin seurasin niiden terveystietoja joiden luona olin käynyt. Kukaan ei ollut ainakaan minun jäljiltä sairastunut. Perheenjäsenistä toisella lapsella tuli vähän yskää ja puolisolla vähän samanlaista kuin minulla, mutta vieläkin lievempänä. Lienee sit ollut vaan hyvää tuuria, tai sitten...? Mainittakoon nyt vielä, että olen lihava keski-ikäinen nainen ja teen vanhuspuolella työtä. Eli minun olisi pitänyt olla läskieni takia oikein pahasti sairastuva riskiryhmäläinen, mikäli lehtijuttuja uskoo... Ja samoin asiakkaideni olisi pitänyt kyllä saada tauti ja kuolla. 

Vierailija
37/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että miksi sitä pitäisi vaihtaa muka kovin usein jos kerran ne virukset kuolee vähän ajan päästä? Siis jos käyn vaikka kerran viikossa kaupassa eli käyttöväliksi tulisi VIIKKO, niin miten ne bakteerit eivät muka ehtisi kuolemaan silloin?

Vierailija
38/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 h junamatkalla oli tietenkin sama kertakäyttömaski koko matkan. Pari kertaa avasin kuminauhasta juomisen/syömisen takia.

Muuten jokaiselle kauppareissulle jne. uusi maski. Jos tulee useita pieniä pistäytymisiä samalle päivälle, esim. käyn autolla ensin kirjastossa, sitten postissa ja lopuksi lähikaupassa, saatan riisua maskin autossa ja ottaa uudelleen käyttöön.

Käytetty kertakäyttömaski alkaa haista herkästi märälle hengitykselle niin en todellakaan käyttäisi samaa päivätolkulla ihan oman hyvinvointini takia. Hyi.

Vierailija
39/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt maskia kertaakaan.

Vierailija
40/65 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi käytin kertakäyttömaskeja ja heitin pois joka käyttökerran jälkeen. Nyt otan kangasmaskit käyttöön enkä aio pestä edes joka päivä. Normaalistikin esim talvipakkasella olen pitänyt huivia naamalla ja pessyt sen ehkä kerran vuodessa. Koputan nyt puuta, mutta en ole vuosiin ollut sairas.

Inhoan kertakäyttömaskien tuomaa jäteongelmaa melkein yhtä paljon kuin koronaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme