Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias ottaisi vaikka kolme pullaa, jos sitä ei kiellettäisi. Muilla samanlaista?

Vierailija
14.10.2020 |

Kaatoi myös kokonaisen ison kahvimukin täyteen glögiä eikä sitten jaksanut juoda kuin puolet.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuommoinen, olen 65-vuotias. Leipoessani käytän aina voita, aika usein teen sellaisia rullia. Taikinan teen voilla, kohotuksen jälkeen kaulin levyksi, levyn voitelen taas voilla, päälle ruskeaa sokeria ja hasselpähkinärouhetta, kaikkea paljon. Voi vitsi, niitä menee vaikka kymmenenkin kun ottaa pakkasesta ja käyttää mikrossa.

Ai että, tätä pitää koittaa!

Vierailija
42/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme leiponeet edellisenä iltana korvapuusteja (jolloin niitä oli syöty monta) ja nyt niitä oli pakkasessa 3 jäljellä. Meitä on perheessä kolme. Oli puhuttu edellisenä iltana, että kaikki saavat huomenna yhden. Sitten tuli jälkiruoan aika ja hän sanoi ottavansa kaikki, koska on jo niin iso. Siinä piti ojentaa. ap

Sanoi ottavansa, mutta ei ottanut? Itse olisin ojentamisen sijaan, tyytynyt muistuttamaan, mitä edellisenä päivänä sovittiin. Lapsellasi on ilmeisesti jokin kehityshäiriö, kun ei asiaa ollut ymmärtänyt? Olisit ehkä voinut mainita sen aloituksessasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entä jos lapsi on ylipainoinen? Annatteko silloinkin syödä iloisesti ihan kuin paljon kuin napa vetää? Ja sitten jos kysyy neuvoja lapsen paino-ongelmaan niin haukutaan vanhemmat jotka hankkii niitä herkkuja kotiin. Kyllä minun mielestäni voi ystävällisesti sanoa lapselle että pullia on yksi per hlö.

Vierailija
44/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pullaa on paljon. Jos tuo AP:n mukula pamahtaakin ylipainoiseksi, sitten samat mammat valittaisivat siitä miten nykynuoriso on lihavaa ja vanhemmatkaan eivät välitä terveydestä.

Vierailija
45/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entä jos lapsi on ylipainoinen? Annatteko silloinkin syödä iloisesti ihan kuin paljon kuin napa vetää? Ja sitten jos kysyy neuvoja lapsen paino-ongelmaan niin haukutaan vanhemmat jotka hankkii niitä herkkuja kotiin. Kyllä minun mielestäni voi ystävällisesti sanoa lapselle että pullia on yksi per hlö.

Toki lapselle voi ja pitääkin sanoa, jos näin on.

Mitä tuohon ylipainoon tulee, niin lapsen ylipainosta on vastuussa aikuinen. Vastuullinen vanhempi ei leivo ylipainoiselle lapselle pullaa montaa kertaa vuodessa. Ja toisaalta, jos kotona leivotaan usein, veikkaan, ettei överisyömiselle ole tarvetta. Kovin harva nykyään pullaa leipoo säännöllisesti, joten kun leivotaan, tulee syötyä,ihan liikaa. Pari kertaa vuodessa ei kuitenkaan ole haitaksi edes sille ylipainoiselle lapselle. Eikä aikuisellekaan.

Vierailija
46/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, hoikka tyttö. Syököön jos maistuu, niin minäkin söin tuossa iässä.

Glögiä ei juo.

Vierailija
47/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on asettaa rajat. Yksi pulla riittää. Ei joka päivä voi pullaa syödä.

Vierailija
48/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on jouluglögin aika?

Vierailija
49/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai OIKEASTI ota tätäkin vakavissanne? 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ Aina saa hävetä. 🤣

Vierailija
50/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin tein jo kolmevuotiaana. Olimme isän työnantajan luona ensivisiitillä ja kotiinlähtövaiheessa katosin vanhempieni silmistä. Pian ilmestyin kahvipöydän suunnasta eteiseen ulkovaatteissani ja  olin jemmannut pompan vyön alle pullaviipaleen. Matkaa kotiin oli muutama kymmenen metriä, joten tarvittiinhan siinä jo evästä.

Vierailija
51/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparka. Kyttääjä niskassa

Sääliksi käy.

Vierailija
52/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkuveli murkkuna saattoi syödä vaikka uunipellillisen tuoreita pullia ja usein söikin. Äiti leipoi kerran viikossa ja meillä ei rajoitettu pullan syöntiä. Tosin olimme kovia liikkumaan ja harrastamaan ja normaalipainoisia. Kyllä pulla pojan tiellä pitää :). Kylmä maito ja tuore pulla. Nam ! Itse en pitänyt pullasta joten veli söi minunkin edestäni :)

Vierailija
53/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ap niin tai näin, niin tämän palstan mukaan lapsellasi on syömishäiriö edessä. Jos annat syödä, niin ahmimishäiriö, ja jos kyttäät syömisiä niin anoreksia tai bulimia.

Vierailija
54/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Ai pakko leipoo pullaa huomenna!!

Vierailija
55/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallinen ilmiö, että ihmiset ovat herkuille persoja ja sekin on tavallista, että varhaisteineillä saattaa olla käytöstavat vielä hakusessa. Mutta ikävä totuus on, että jos on taipumusta suursyömäröintiin, niin se helposti johtaa ylipainoon. Itsekin voin helposti syödä kolme pullaa ja vaikka enemmänkin ja vaikka sitä yrittää pysyä kohtuudessa, niin silti menee paino helposti ylipainon puolelle. Ja meilläkin sai lapsuudenkodissa ottaa niin paljon herkkuja kuin halusi. Ja lopputulos on, että olin jo vähän lihava teininä ja aikuisena taistelen pitääkseni painoni edes joten kuten normaalipainon puolella. Mutta näin varmaan olisi silti, vaikka äiti olisi estellytkin syömästä. Syöppö mikä syöppö.

Vierailija
56/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä ole nyt pointtina se että jonne olisi syömässä YKSIN vaikka kaikki pullat, ilman että odottaisi että kaikille muillekin halukkaille riittää. 

Siinä on kyse pelkästä ahneudesta, itsekkyydestä ja käytöstapojen puutteesta.

Ja kuka ne käytöstavat opettaakaan?

Meillä oli tapana jakaa karkit yms. makeat tasan, niin kukaan ei jäänyt ilman. Lapset oppivat siinä samalla, että muiden on saatava myös. Pullia tai muita makeita leivonnaisia tein niin suuren erän, että varmasti lähti makeannälkä kerralla. Ja kun ei leivo kovin usein, niin ei se kolme tai suurempi pullamäärä vaikuta painoon. Kyttääminen ja kieltäminen sen sijaan vaikuttaa lapsen mieleen. Kumpi sitten on tärkeämpi asia kenellekin.

Vierailija
57/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kuka vaan ottaisi jos ei tapoja ole opetettu.

Meillä on aina opetettu että (pullaa tms herkkuja) otetaan vain yksi ellei varta vasten sanota että voi ottaa useampia (silloinkin max 2, ei sikailla). Kaapista ei ikinä oteta mitään tarkistamatta onko siitä tarkoitus riittää muillekin. 

Tämä toimi silloin kun oltiin köyhiä  ja toimii edelleenkin. 

Vierailija
58/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin kokeeksi kotiin Eila-maitoa kun appivanhemmat suositteli.  13-vuotias poikamme joi sitten niitä 4 litraa joka päivä. Laskeskelin mitä se tulee maksamaan, n 320 euroa kuussa pelkkään maitoon, josta hän lihoi koska enemmän sokeria kuin tavallisessa maidossa, ja muu ruoka ei sitten maistunut, mikä aiheutti huona oloa

Appiukko raivosi, että eikö mulla ole varaa ostaa maitoa lapselle,kun on varaa juoda oluttakin (mun oluet maksaa 20 euroa kuussa).

Lopputulos oli että Eila-maidosta luovuttiin ja vaihtui tavalliseen maitoon jota menee 1-2 litraa päivässä. Kukaan meistä aikuisista ei juo muutenkaan maitoa. 

Vierailija
59/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme leiponeet edellisenä iltana korvapuusteja (jolloin niitä oli syöty monta) ja nyt niitä oli pakkasessa 3 jäljellä. Meitä on perheessä kolme. Oli puhuttu edellisenä iltana, että kaikki saavat huomenna yhden. Sitten tuli jälkiruoan aika ja hän sanoi ottavansa kaikki, koska on jo niin iso. Siinä piti ojentaa. ap

Kyllähän tuon ikäiselle pitää edelleen opettaa käytöstapoja ja muiden huomioonottamista, varsinkin jos ei vielä ole sisäistänyt asiaa. Outoa jos äidin pitää oman lapsen perheen sisäistä käytöstä muualla päivitellä, sen sijaan että vain opettaisi niitä puuttuvia tapoja. 

Vierailija
60/62 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin kokeeksi kotiin Eila-maitoa kun appivanhemmat suositteli.  13-vuotias poikamme joi sitten niitä 4 litraa joka päivä. Laskeskelin mitä se tulee maksamaan, n 320 euroa kuussa pelkkään maitoon, josta hän lihoi koska enemmän sokeria kuin tavallisessa maidossa, ja muu ruoka ei sitten maistunut, mikä aiheutti huona oloa

Appiukko raivosi, että eikö mulla ole varaa ostaa maitoa lapselle,kun on varaa juoda oluttakin (mun oluet maksaa 20 euroa kuussa).

Lopputulos oli että Eila-maidosta luovuttiin ja vaihtui tavalliseen maitoon jota menee 1-2 litraa päivässä. Kukaan meistä aikuisista ei juo muutenkaan maitoa. 

Mitä ihmettä, ihan samaltahan Eila-maidot maistuvat kuin normaali maito, joten miksi lapsi sitä yhtäkkiä enemmän joi? Vai eikö hän voi juoda normaalia maitoa laktoosiongelmien vuoksi ollenkaan? Eikä Eila-maidossa ole enempää sokeria vaan vähemmän hiilihydraatteja kuin normaalissa maidossa, sen voi lukea ihan purkin kyljestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi