Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIksi lapsi kannattaisi laittaa SYKiin?

Vierailija
10.01.2014 |

Ensi viikolla on vanhemmille suunnattu tiedotustilaisuus ja tammikuun lopussa pääsykokeet. Tyttäremme on yksityisopetuksessa opiskellut ranskaa nyt 1,5 vuotta ja hänen opettajansa (entinen SYKin ranskankielen ope) sanoi, että hänen kannattaisi pyrkiä SYKiin. Ollaan molemmat vanhemmat "maalta" tulleita, joten ei ehkä ymmärretä tätä SYKin "hienoutta" heti. Miksi kannattaisi hakea? Mikä muuttuu lapsen koulutiellä? Oma lähikoulumme on mielestämme todella hyvä ja sieltä on löytynyt paljon ihania kavereita. Tyttö pystyisi myös omassa lähikoulussaan aloittamaan ranskan A1-kielenä ensi vuonna. 

Niin, ja jos joku miettii, miksi on opiskellut yksityisesti ranskaa niin siksi, että kielitaito vähän karttuisi - asuttiin tytön ollessa pienempi Ranskassa kolme vuotta ja hän oppi siellä sen verran ranskaa että ollaan haluttu pitää kielitaitoa yllä

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse ranskalinjalla Sykissä. Lukiossa muualla ihan yhtä hyvä opetus.

En suosittele.

Vierailija
2/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt SYK:n. Ja tuohon, että kannataisiko laittaa lapsi sykkiin, niin sanon, että ei sitä lasta sinne vain laiteta. Sinne on pääsykokeet! Mulla on monta vanhaa luokkakaveria, jotka ovat yrittäneet saada lastansa sykkiin, mutta aina ei onnistu, vaikka tahtoa olisi.

Mä itse aikoinani menin sykkiin, koska isosiskoni oli myös mennyt. En oikein tiedä perimmäistä syytä. Vanhempani ja lähtökohtani ovat ihan tavalliset. Toki vanhemmaat ovat akateemisia, ja isä väitellyt tohtori, mutta rahassa oltiin ihan keskiluokkaisia.

Ehkä tuo voi olla jännä asia, mitä joku jo mainitsi. Taustat. Mun luokkakverit sykissä oli pankinjohtajien ja juristien lapsia. Ja monet kävivät koulua Eirasta ja munkasta. Sellaista se vaan oli. Mutta ei sitä oikeastaan silloin ymmärtänyt, eikä se haitannut. Mutta myöhemmin on tajunnut, kuinka "alemmasta" yhteiskuntaluokasta sinne tulikaan.

Mä olin sykissä ihan keskitason oppilas. En kuitenkaan käynyt enää sykin lukiota, vaan menin ressuun. Myöhemmin valmistuin yliopistosta ihan perusmaisteriksi. Sykin käynyt siskoni on lääkäri. Itse asiassa, mun lähes kaikki sykkiläiset on valmistuneet yliopistoista, tiedän ainoastaan 2 jotka eivät mennet korkeakouluun. Joka ainut kuitenkin jatkoi lukioon.

Sikäli voi ajatella, että oma lapsi siellä menee koulutuksen imussa. Ympärillä on ilmapiiri, että koulutus ja lukeminen kannattaa, niinpä se vie eteenpäin. Mitään sen kummempaa kilpailua en huomannut kuitenkaan. Vaan ilmapiiri oli vain yksinkertaisesti kannustava.

Mitä tulee työskentelyyn, niin se on selvä, että mitään järjestyshäiriöitä ja muuta häiriökäyttäytymistä ei ollut. Sai käydä koulua varsin rauhassa. Toki sielläkin varmasti kiusataan niinkuin muuallakin, mutta sanotaanko, että kaikki haluaa oppia ja siten opiskelurauha on hyvä.

On mun mielestä kaksi hyvää syytä mennä sykkiin, ne on rauhallinen koulu  ja kannustava opiskeluilmapiiri. Lisäksi tietysti lukuisat koulun kerhot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis

Vierailija
4/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on puolensa. Eliittilukio tuo hyvän verkoston elämään. Toki ilmankin pärjää, mutta kyllähän siellä tutustuu moniin tulevaisuuden nimiin. Lisäksi noin SYK:ia tuntematta, mutta muihin ns. eliittilukioihin tutustuneena, sanoisin, että opetus on sen verran tylyä meininkiä, että oppiipa ainakin tekemään töitä. Noissa paremmissa lukioissa opettajat on pedagogisesti köyhiä ja kaikki perustuu omaan työhön. Hyvää on, että oppii tekemään töitä, mutta ei niitä opettajia voi hehkuttaa. Kuka vaan voi heittää, että "luette tämän, tämän, tämän ja sitten teette tämän, tämän ja tämän huomiseksi". Mitäs sitten, kun pitääkin osata varioida?

Vierailija
5/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYK on todella sisäänpäin lämpenevä koulu. Itse menin sinne vasta lukioon ja siinä vaiheessa ei enää ole sinne asiaa... Ne jotka ovat olleet koulussa 3lk. Asti ovat tehneet jo ryhmäjkonsa, eikä niihin enää mahdu. SYK oppilaat ovat todella tietoisia omat erinomisuudestaan j paremmuudestaan, että jolleivat olisi niin naurettavia, olisivat ahdistavia. Itse en ikinä tule laittamaan omia lapsiani SYK:n vaikka olisivat kuinka erinomaisi opiskelijoita.

Vierailija
6/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 lisää vielä, että lukio mainostaa itseään kielilukiona, ainakin 10+ vuotta sitten, mutta tidellisuus oli toinen. Olisin saanut luettua useampaa kieltä ja enemmän kursseja oman pikkukaupungin lukiossa...

Vierailija
7/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa kaupungissa on SYK =suomalainen yhteiskoulu. Voisi auttaa jos alkuun laittaisi kaupungin nimen. Ilmisesti nyt oli kyse Helsingin SYK:stä?

Vierailija
8/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä!!! Helsinki

Vierailija
9/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suurin ero Sykin ja tavallisen peruskoulun välillä on työrauha ja oppilaiden asenne ja kiinnostus oppimiseen. On monipuolisia opetusmenetelmiä, vieraita kieliä painotetaan paljon ja kouluaikana on mahdollisuus erilaisiin lyhyisiin kielikylpyihin ja vaihtoihin. Perinteisestihän varat on kerätty luokkakohtaisesti vuosien aikana, etsitty ystävyyskoulu ja sitten ysiluokan aikana A-kielen maasta tulee luokallinen oppilaita parin viikon vaihtoon ja perhemajoitukseen, ja sama toiseen suuntaan.

Omalta peruskoululuokaltani jatkoivat kaikki paitsi yksi lukioon. Lukiosta taas jatkoivat yliopistoon lähes kaikki. En kadu kymmentä Sykissä vietettyä vuotta, vaikka en kuulunut sisäpiiriin, ollut huippuoppilas tai osallistunut musiikkitoimintaan tai koulun urheiluseuroihin ja olin ala-asteella jopa koulukiusattu. Uskon silti saaneeni tuolta paremmat eväät elämääni ja laadukkaamman opetuksen kuin lähikoulustani, varsinkin yläasteelta.

Kiitos runsaan ilmaisutaidon ja esiintymiskoulutuksen Sykkiläisistä kasvaa helposti ulospäinsuuntautuneita, hyviä esiintyjiä. Juhlasalin näyttämö on ahkerassa käytössä ja täysmittaisten näytelmien läpivetäminen oppilasvoimin opettaa ryhmätöitä parhaimillaan. Sykin hengessä kasvaneilla on usein se asenne, että tietää pystyvänsä lähes mihin, se terve itseluottamus yhdistettynä osaamiseen ja älykkyyteen.

Antaisin lapseni pyrkiä Sykkiin, mutten heitä siihen valmentaisi tai pakottaisi.

Vierailija
10/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Sykissä kolmannelta luokalta lukion loppuun, ja vaikka usein kritisoinkin "eliittikoulua" jo tässä ketjussa mainituistakin syistä, niin pakko myöntää että numero 32 puhuu täyttä asiaa. Perhetaustani on aika vaatimaton ja ongelmainen, ja uskon että on osittain Sykin ansiota että mulla on kuitenkin tuo "pystyn lähes mihin tahansa jos oikein yritän" -asenne ja olen pärjännyt hyvin. Kiitos sille 1. ja 2. luokan opettajalleni, jonka ansiosta hain Sykkiin.

Vierailija
11/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä 31 ja 32 kanssa. Yleensä Sykkiä arvostelevat eniten ne, jotka eivät tiedä koulusta oikeasti yhtään mitään.

Vierailija
12/51 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eräällä ei-Sykin käyneellä ystävällä on leikkimielinen teoria, jonka mukaan Sykkiläinen ei koskaan häviä Trivial Pursuitissa, johtuen koulun tarjoamasta poikkeuksellisen runsaasta yleissivistyksestä. Osin kyllä totta, sillä niin paljon meitä kannustettiin lukemaan, käymään teatterissa, oopperassa, taidenäyttelyissä jne. Pakostihan siitä jotain tarttuu mukaan.

Enkä koskaan unohda sitä huumaavaa tunnetta seistä lavalla täyden katsomon edessä onnistuneen näytelmän jälkeen. Ei musta näyttelijää tullut, mutta rento ja luonteva esiintyjä.

Vierailija
13/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 38 kannustavasta viestistä. Olin jotenkin alkanut ajatella, että kaikki tulevat hyvin varakkaista perheistä. Meillä ei todellakaan ole varaa laskettelulomiin eikä kyllä haluakaan. Ollaan vasta pari kertaa koulussa käyneet. Noilta kerroilta on jäänyt hyvin kiva kuva SYK:stä, lämmin ja kannustava.

Vierailija
14/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmeessä ette yritä saada lasta ranskalaiseen kouluun jos se nyt on tässä pääasia??" - Mä taas ymmärsin Ap:n aloituksen toisin. - Häenen vilpitön kysymyksensä oli "vain", että miksi mennä SYK:iin? Sinne menoa puoltaisi se, että siellä voisi jatkaa ranskan opiskelua, mutta onko sinne menemisessä muutoin järkeä. - ikäänkuin sinne "vain" mentäsiin, sillä aikamonelle pääsyn esteeksi muodostuu huikean ylös kivunnut keskiarvo-raja ja mahdollinen pääsykoe. 

Vierailija
15/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykin käyneenä sanoisin, että hyvä koulu ja kannattaa yrittää. Oma lapseni ei päässyt läpi pääsykokeista, vaikka saa omassa koulussaan kokeista kymppejä. Tulipa silti kokeiltua ja onbeksi hyviä kouluja on muitakin.

Vierailija
16/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYK on loistava koulu. Kaksi lastani käyvät koulua. Opettajat ovat motivoituneita ja kannustavia. Työrauha on hyvä!! Koulussa on paljon lahjakkaita lapsia, joten aineissa edetään reipasta tahtia. Olen iloinen, että heillä on mahdollisuus opiskella siellä.

Vierailija
17/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:04"]

"Miksi ihmeessä ette yritä saada lasta ranskalaiseen kouluun jos se nyt on tässä pääasia??" - Mä taas ymmärsin Ap:n aloituksen toisin. - Häenen vilpitön kysymyksensä oli "vain", että miksi mennä SYK:iin? Sinne menoa puoltaisi se, että siellä voisi jatkaa ranskan opiskelua, mutta onko sinne menemisessä muutoin järkeä. - ikäänkuin sinne "vain" mentäsiin, sillä aikamonelle pääsyn esteeksi muodostuu huikean ylös kivunnut keskiarvo-raja ja mahdollinen pääsykoe. 

[/quote]

Niin no ei sinne ranskalaiseenkaan tuosta vaan ilmoittauduta ja tepastella ovesta sisään luokkahuoneeseen...

Vierailija
18/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän ryhmään on helpoin päästä joten siihen kannattaa hakea jos kielellä ei niin väliä.

Vierailija
19/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/51 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika haluaisi Ressun lukioon, olen sanonut että ainoa minne haet on ammattikoulu. Tässä perheessä arvostetaan työtä, ei kirjanlukua. Ylioppilaslakilla et tee mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi