Milloin on oikea aika yrittää lasta?
Mitä mieltä olette? Pitääkö olla ammatti, vakituinen työ, omistusasunto ja avioliitto, vai riittääkö molempien halu?
Meillä on tilanne, jossa molemmilla osapuolilla on tutkinnot (toisella amk-, toisella yliopistotutkinto), miehellä vakituinen työsuhde ja minulla määräaikainen ensi syksyyn. Tällä hetkellä vuokra-asunto, mutta omaan on säästetty jo hetki. Asiasta on keskusteltu paljon ja ajattelimme alkaa yrittää lasta. Oma mielipiteeni on siis, että halu ja se, että puitteet ovat jotakuinkin kunnossa, riittää.
Kommentit (28)
Hehheh, tosi hauskaa. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia?
ap
Mä olen tuo eka vastaaja ja vastasin vakavissani kyllä. Olen samaa mieltä kanssasi, siis kun jonkinlainen koulutus ja jonkinlainen toimeentulo on, niin siitä vain. Lapsenhankintaikä on äkkiä ohi.
Missä palsta ennustaja on, kun häntä tarvitaan?
Missä palsta ennustaja on, kun häntä tarvitaan?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:58"]
Mä olen tuo eka vastaaja ja vastasin vakavissani kyllä. Olen samaa mieltä kanssasi, siis kun jonkinlainen koulutus ja jonkinlainen toimeentulo on, niin siitä vain. Lapsenhankintaikä on äkkiä ohi.
[/quote]
Niin mä ajattelinkin, noita seuraavia enemmänkin tarkoitin tuolla viestilläni :) On meillä sitä lapsenhankitaikää onneksi vielä toistakymmentä vuotta (täytän vasta 24v), mutta silti pelko siitä, ettei lapsi tulekaan niin helpolla.
Nuo mainitsemasi seikat ovat toissijaisia. Ihan ensiksi tarkastele itseäsi ja kumppaniasi: oletteko molemmat valmiita, haluatko täydellisen varmasti sitoutua häneen niin isolla tavalla, tunnetko hänen kanssaan sielunkumppanuutta? Hyvä vinkki on, että sen oikean on löytänyt, kun haluaa saada lapsen joka on kuin hän :)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 16:06"]
Nuo mainitsemasi seikat ovat toissijaisia. Ihan ensiksi tarkastele itseäsi ja kumppaniasi: oletteko molemmat valmiita, haluatko täydellisen varmasti sitoutua häneen niin isolla tavalla, tunnetko hänen kanssaan sielunkumppanuutta? Hyvä vinkki on, että sen oikean on löytänyt, kun haluaa saada lapsen joka on kuin hän :)
[/quote]
Ollaan molemmat mielestämme valmiita, vauvakuume on kova. Ainut mikä pelottaa, on työelämä. Siis, että jos ei sitten äitiysloman jälkeen löydykään töitä. Toisaalta tutkintoni liittyy terveydenhuoltoon, joten työpaikkoja luulisi olevan... Ja kyllä, mies on oikea, naimisiinkin menimme melko vasta :)
Sitten kun tuntuu siltä. Kyllä tuollaisiin puitteisiin lapsen voi tehdä. Parisuhteen olisi hyvä olla vakaa. Jos odottaa että on omakotitalo, vakkarityöt, rahaa säästössä, autot, 100% varmuus lapsesta tunnetasolla ym, sopivaa aikaa ei ehkä tule koskaan...
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 16:06"]
[/quote]
Ollaan molemmat mielestämme valmiita, vauvakuume on kova. Ainut mikä pelottaa, on työelämä. Siis, että jos ei sitten äitiysloman jälkeen löydykään töitä. Toisaalta tutkintoni liittyy terveydenhuoltoon, joten työpaikkoja luulisi olevan... Ja kyllä, mies on oikea, naimisiinkin menimme melko vasta :)
[/quote]
Sittenhän teillä on kaikki kunnossa :) työasiat ovat sellainen juttu, mihin et voi tiettyä pistettä enempää vaikuttaa. Aina joutuu myös tekemään valintoja perheen ja työn välillä - nyt sinun pitää vain miettiä, kumpi on tärkeämpi tällä hetkellä?
Aina on jotain maallisia asioita, minkä perusteella ei kannattaisi lapsia hankkia. Koulu, työ, vääränlainen asunto, väärä asuinpaikkakunta jne. Näissä asioissa pitääkin kuunnella ensisijaisesti sydäntään.
Niin kai se on, että koskaan ei tule sitä täydellistä aikaa. Hyvillä mielellä lähdemme yrittämään lasta rennolla asenteella, ehkäisy jää siis pois mutta muuten kaikki jatkuu samoin kuin ennen, ei siis oviksen seurailua tms :)
Sis minkä ikäisiä te olette? Ihan vaan tuosta että joku positiivinen puoli kun on ettei ole vuoteen käynyt baarissa..
Riittävä elatuskyky täytyy tietenkin olla.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:17"]Sis minkä ikäisiä te olette? Ihan vaan tuosta että joku positiivinen puoli kun on ettei ole vuoteen käynyt baarissa..
[/quote]
Minä kohta 24v, mies muutaman vuoden vanhempi. Ei viihdytä baarissa ollenkaan :)
Sitten, kun olet osannut vastata kysymyksiin 'miksi juuri minun täytyy lisääntyä - mitä hyvää siitä maailmalle seuraa?'
Mielestäni oikea hetki on sitten, kun on itsensä ja puolisonsa kanssa asiat kunnossa. Lasta harkitsevien pitäisi panostaa enemmän myös henkiseen hyvinvointiin, ettei lapsella yritetä taikoa elämää onnelliseksi/täydelliseksi, "koska sitten me oltais oikea perhe". Selvitä kaikki selvittämättömät asiat. Ei lasta ennen kuin on henkinen tasapaino ja elämänhallinta kunnossa. Jos ap sinulla sekä miehelläsi näin on, silloin sanoisin, että hetkenne on koittanut :)
Valitettavan monet keskittyvät liikaa näihin materialistisiin lähtökohtiin kuten asunto ja auto. Jos vähän väliä masentaa tai ahdistaa, ukonkin naama vituttaa kun se viikonloppuna lähtee taas kaverin kanssa kaljalle. Työpaikalle ei kiinnosta mennä, joten lapsihan olisi loistava syy jäädä kotiin siivoilemaan ja vaunulenkkeilemään. Kyllä se mieskin siitä viisastuu ja rauhoittuu, alkaa olla enemmän kotona kun siitä tulee vastuullinen isä. Elämä on täydellistä, kunhan vaihdetaan vielä farmariauto kun kunnon perheellä kuuluu olla sellanen. Lapsi on ratkaisu kaikkiin ONGELMIIN!
Niin, tai sitten ei.... Kuulostaa huvittavalta, mutta oikeasti tunnen näitä tapauksia. Ei tullut yllätyksenä, kun ero tuli lapsen ollessa 6kk.
Kyllä se teillä on nyt!