Käytitkö tänään maskia?
Jos käytit, miltä tuntui? Jos et, miksi ihmeessä et?
Itse käytin, minua ja paria muuta kaupassa olevaa välteltiin kuin ruttoa, tuijotettiin. Sanomattakin selvää on, että paikkakunta on pieni!
Kommentit (70)
Kyllä töissä koska on pakko. Vapaalla en käytä. Syy: en osta niitä omilla rahoilla. Maski ei estä saamasta tartuntaa joten en ole kiinnostunut. Naamalla se tuntuu inhottavalta ja koska käytän niitä töissä melkein 8h niin vapaalla en takuulla käytä.
Ei se maski lle kiva ja eikä se suojaa taudeiltakaan. Muut pitäköön mun puolesta. Mä en eikä mieskään
Vierailija kirjoitti:
Kävin kauppakeskus Myllyssä Raisiossa ja Kuninkojan K-Raudassa, olen käyttänyt kolmisen viikkoa kertakäyttömaskeja. Ei haittaa minun hengittämistä mitenkään. Turun seudulla ei todellakaan kukaan katso yhtään jos maski on naamalla, suurin osa käyttää niitä. K-Raudassa jopa remppafirmojen miehillä näytti olevan.
Terveisiä lähikunnasta. Vain puolet käyttää. Ei tunnu kumpaakaan osapuolta huolettavan, käyttääkö vai ei. Kaupoissa on yleensä ihan riittävästi tilaa.
Mutta varmaan täältäkin joku kyylääjä löytyy.
Käytän maskia päivittäin. Jo keväällä käytin kaupassa. Kesän jälkeen myös töissä.
Ei ahdista. Sen sijaan ahdistaa maskittomat ihmiset, jotka tulevat liian lähelle.
Tosi harvat käyttää, ehkä 10-15 prosenttia pk seudulla
Käytin käydessäni hammaslääkärissä, jossa vaatimus odotustiloissa käyttää maskia. Taas kaupassa en, vaikka olenkin edelleen sitä mieltä, että maski erinomainen matalan kynnyksen keino, ja ensisijainen lockdownejen sijasta.
Vaan olen nyt todennut, että koronalle maskikin on liioittelua.
Käytän vain, jos kaupassa väkeä paljon. Muuten en käytä turhaan. Julkisia käyttää vain koululainen ja olen pyytänyt käyttämään aina maskia. Matka kestää yli 15 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin maskia ruokakaupassa. Työstä oli etäpäivä.
Kaupassa kukaan ei tuijottanut ja melkein puolella väestä myyjät mukaanlukien oli maskit.
Käyttäkää niitä maskeja.
Maskin käytön arvostelijat ovat niitä jotka vähättelevät ja sanovat että vain vanhukset kuolee koronaan. Näillä vähättelijöillä ei selvästi ole esimerkiksi isovanhempia, eikä minkäänlaista empatiaa ja arvostusta toisten elämää kohtaan. Kuvottavaa miten paljon noita vielä on tullut ilmi tämän koronan myötä.
Mulla on isovanhempi elossa, oma vanhempani sekä itse olen riskiryhmää, lapsella on astma. En vaan usko, että maskien käyttö hirveästi auttaa. Sen käyttö hygienisesti ja oikein on aika vaativaa ja kallista. Suurin osa näpelöi maskiaan, käyttää monta kertaa samaa maskia, ei pese kestomaskia riittävän usein tai riittävän kuumassa jne.
Mulla on yli 90 v vanhemmat elossa ja itse olen 60 v riskiryhmään kuuluva. Entisenä sairaanhoitajana osaan käyttää suojavarusteita oikein ja siksi käytän hengityssuojainta ja suojalaseja, jos mun on mentävä sellaiseen paikkaan, missä on muita ihmisiä. Kangasmaskeja tai nk kansanmaskeja en ole edes hankkinut. Suojaamalla itseni tulen samalla suojanneeksi muutkin.
Yli puoli vuotta olen joutunut käyttämään töissä 8 h putkeen maskia. Laukasee minulla migreenin eli särkylääkkeitä menee. Leuan iho tulehtunut, ihotautilääkärin ohjeena et pitää antaa tuulettaa 15min välein, ei voi koska en saa olla ilman maskia kuin vain ruokatauko (20min) . Lohtuna ollut ettei vapaa aikana tarvitse käyttää. Nyt minun iloksi suositus maskeista julkisiin. Ei voi olla käyttämättä kun täytyy kytätä ja syyllistää meitä maskittomia, joten nyt sitten 10h päivässä maskin käyttöä kun työmatkat lasketaan mukaan. Innolla odotan talvea kun atooppinen iho ja syyllistetään pitämään maskia pakkasessa jossa maski kastuu ja jäätyy hengitys ilmasta. Kohta on naama haavoilla, mutta muitahan tässä pitää vain ajatella. Etten vaan pilaa muiden elämää rajoituksilla tai koronalla.
Maskit ei suojaa mua niin turha käyttää. Niin niissä paketeissa lukee