Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän aina välillä en osta mitään -päiviä ja jopa -viikkoja, vaikka en ole köyhä

Vierailija
13.10.2020 |

On mielenkiintoista haastaa itsensä selviämään niillä asioilla, jotka jo omistan tai niillä ruoilla, jotka ovat kaapissa. Minusta on oikeasti terveellistä tajuta, kuinka pieniin asiohin käytetyt "turhat" eurot yhtäkkiä vuositasolla kasvavatkin isommiksi summiksi.

Elämänasenteeni on sellainen, että haluan samaan aikaan säästää ja nauttia elämästä. Pienet ilot kuuluvat elämään, mutta olen oppinut ettei niiden tarvitse aina maksaa (ainakaan paljon). Mutta kun ostan, ostan pitkäikäisempää. En esimerkiksi koskaan osta halpaa villakangastakkia, vaan 5-6 vuoden välein yhden laadukkaan. Minusta on kiva ajatella esimerkiksi niin, että kun päivässä säästän yhden euron, saan vuodessa kasaan yhden hyvän villakangastakin hinnan, noin 350 euroa. Jätän vain aina yhden, turhimman, jutun pois ostoksistani. Vaikka suklaapatukan tai vaihdan jonkun kalliimman tuotteen euron halvempaan. Säästämisen kohdetta voi vuosittain vaihtaa.

Tai esim. tänään en käynyt ostamassa uunijuureksien kanssa lihaa, koska minulla on älä osta mitään -päivä, vaan keitin niiden kanssa kaksi kananmunaa saadakseni proteiinia. Tietysti liha olisi paremman makuista, mutta tarvitseeko joka päivä olla herkullisinta mahdollista ruokaa? Tämän päivänenkin ruoka oli oikein hyvää itse poimituista puolukoista tehdyn survoksen kanssa.

Säästämiäni rahoja olen jo vuosia sijoittanut, ja oppinut nauttimaan karttuvista varoista. En koe menettäneeni mitään älä osta mitään -päivieni ansiosta, päinvastoin. Jos olisin joka päivä hemmotellut itseäni kaikella mitä olisin keksinyt, olisin varmasti paitsi lihavampi myös kiittämättömämpi.

Onko muita, jotka tykkäävät säästää arkipäivän asioissa? Millaisissa asioissa teette parhaat säästönne?

P.S. Tämä keskustelu ei millään tavalla liity köyhiin eikä ole tarkoitettu ohjeeksi tai ottamaan kantaa kenenkään muun tilanteeseen. Kerron vain omista kokemuksistani, omasta perspektiivistäni.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on välillä samantapaisia ajatuksia. Haasteena on kuitenkin se että

minulla on kolme kasvavaa poikaa. Ruokaan menee paljon rahaa.

Vierailija
2/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ja tuo on kivaa kun ei ole sitä pakkoa. Opiskeluaikana oli ns pakko ja olihan se puuduttavampaa. Nyt siitä tosiaan nauttii harrastuksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme ylipäätään ostaa joka päivä jotain?

Vierailija
4/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme ylipäätään ostaa joka päivä jotain?

Minä käyn normaalisti useamman kerran viikossa kaupassa, koska asun keskustassa pienehkössä asunnossa. Esim. vanhempani, jotka asuvat omakotitalossa voivat käydä kaupassa paljon harvemmin, koska heillä on enemmän tilaa ruoan kotisäilytykseen, isot pakastimet yms. 

Ap

Vierailija
5/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en siis tietenkään tarkoittanut sitä, että käyn vaikkapa maanantaina kaupassa ja pidän sitten näön vuoksi tiistaina en osta mitään -päivää, vaan sitä, etten osta vaikka kokisin tarvitsevani jotain. Eli jos katson, että minulla ei ole kaapissa juustoa, en lähdekään ostamaan sitä vaan pärjään sen päivän ilman. Tai että teenkin ruokaa vain niistä aineista, joita minulla on kaapissa, vaikka siitä ei tulisi ihan niin herkullista kuin vartavasten ostetuista aineista. 

Ap

Vierailija
6/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika samanlainen linja uusien vaatteiden suhteen nykyään. Ostan ehkä pari uutta vaatetta vuodessa ja siinä se onkin. No oonkin vielä köyhä opiskelija, joten rahaa ei oo vielä yleellisyyksiin. Tänä vuonna oon ostanut vaan yhet uuet kalsarit tähän mennessä. Onneks äiti on ollut aikoinaan ahkera vaatteiden ostelija mullekin ja käytän vielä joitain samoja vaatteita kuin teininäkin. Mun vanhin isosisko harrastaa vissiin myös tämmöstä aika pitkälti, mutta toinen isosisko on sitten ihan toista maata ja tilailee aika usein uusia vaatteita. Tai ainakin teininä oli aika shoppailija. Nykyään on vähän jo rauhoittunut.

T: M26

Vierailija
7/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harrastan osta edes joskus jotain päivää yleensä kerran vuodessa, silloin ostan itselleni kengät, housut, puseron, takin tai hanskat. Kaikkea en saa joka vuosi, ja se sieppaa jo ihan älyttömän paljon. 

terkuin köyhä

Mulla on tosi pieni asunto, ja silti kaupassa käyn kerran viikossa, enkä usko, että mulla on enemmän säilytystilaa kuin ap sinulla, käyt usein ja ostat kaiken tarvittavan, et sitä juustoa ehkä tänään, mutta jo huomenna kyllä, niinkuin kaikkea muutakin.

Vierailija
8/8 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä harrastan osta edes joskus jotain päivää yleensä kerran vuodessa, silloin ostan itselleni kengät, housut, puseron, takin tai hanskat. Kaikkea en saa joka vuosi, ja se sieppaa jo ihan älyttömän paljon. 

terkuin köyhä

Mulla on tosi pieni asunto, ja silti kaupassa käyn kerran viikossa, enkä usko, että mulla on enemmän säilytystilaa kuin ap sinulla, käyt usein ja ostat kaiken tarvittavan, et sitä juustoa ehkä tänään, mutta jo huomenna kyllä, niinkuin kaikkea muutakin.

Kuten sanoin, itse en ole köyhä, eikä minun tilannettani ole siksi mielekästä verrata köyhän tilanteeseen ainakaan tässä säästömielessä. Ja kyllä, ehkä ostan sitä juustoa silloin seuraavana tai sitä seuraavana päivänä, mutta olen siitä huolimatta ollut ilman sitä jonkin aikaa. Juuri tällaisista pienistä asioista puhun, eli lähinnä siihen oppimisesta, ettei koko ajan tarvitse olla kaikkea mitä haluaisi. Vähemmälläkin pärjää ja samalla säästää rahaa.