Miten opetella syömään "normaalistI" aikuisena
Olen parhaillani laihduttamassa lääkärin kehotuksesta sairaalloisesta ylipainosta ENE-dieetillä. Painoa on lähtenyt oikein hyvin, 8 viikkoa takana ja 15 kg lähtenyt. Vielä 4 viikkoa ENEä.
Mutta: mitä teen kun dieetti loppuu, tässä ongelma. En nimittäin tiedä oikein, miten ihmisen kuuluisi syödä, vaikka olen 35 v ja akateemisesti koulutettu. Lapsuudenkodistani minulla ei ole mitään mallia järkevästä syömisestä: äitini oli alkoholisti yh, ja elin lähinnä kylmillä nakeilla, ranskanleivällä ja jäätelöllä sekä mehuilla, joita sai itse ottaa kun oli nälkä. Opiskelijana ruoka koostui opiskelijaruokalan ruoan lisäksi lähinnä pikaruoasta ja siideristä, harrastin siis ns. kännireksiaa, säästin ruoasta että on rahaa bilettää.
Mutta nyt vasta tajuan, että en ole myöskään aikuisena oppinut syömään yhtään järkevästi ja tämä on syy siihen, että painoindeksi meni sairaalloisen ylipainon puolelle. Olen elänyt sinkkuna erilaisilla einespiirakoilla, karkilla, energiajuomalla ja keskikaljalla. Välillä pizzaa, hampurilaisia tai kebabia ravintolasta. Ei mitään säännöllisiä ruoka-aikoja vaan tyyliin ostan mättöä ja syön sen kun on nälkä. Tienaan melko hyvin työstäni, joten tarve säästääkään ei ole ohjannut laittamaan itse ruokia tai syömään terveellisempää.
Miten tällaisesta tilanteesta pääsee eteenpäin? Onko jotain hyviä kirjoja, joissa ihan kädestä pitäen kerrotaan montako kertaa pitäisi syödä päivässä, mitä kuuluu syödä aamulla, mitä lounaalla jne. Vai pitäisikö minun varata aika ravitsemusterapeutille tai jollekin ravintovalmentajalle? Tai nettivalmennukseen? Näitäkin kai on monia koulukuntaa edustavia. En välttämättä haluaisi mitään kovin eksoottista tai superterveellistä ruokavaliota vaan sellainen tavallinen suomalainen ruoka mitä kodeissa syödään olisi ihan ok tavoite. Ja koska en osaa laittaa ollenkaan ruokaa vielä, täytyisi olla sellainen että ei vaadi alussa kummoisia kokkaustaitoja. Aion kyllä opetella ruoanlaittamista.
Kommentit (20)
Tärkein työkalu syömishäiriöstä toipuessa on säännöllisyys.
Syöt jotain 3-4 tunnin välein. Ei liikaa, vaan sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusterapeutti on ihan hyvä vaihtoehto. Jännä, jos lääkäri ei ole puhunut jatkosta mitään.
Jotain puhui, mutta neuvoja jotka on ehkä enemmän suunnattu sellaisille joiden taidot ja tiedot syömisen suhteen ei ole niin heikot kuin itselläni. Ohjeisti kyllä että ENE kuurilta pitää palata syömiseen hitaasti ja asteittain ja että jos kaloriensaanti palaa yhtä isolle tasolle kuin ennen kuuria, lihon takaisin. Laski jonkun kalorimäärän joka olisi tavoitepainossani ikäiselleni naiselle tavallinen kulutus ja neuvoi jonkun appsin jolla saa laskettua syömänsä ruoan kalorit. Ja aion kyllä laskeakin!
Mutta tosiaan ei varmaan arvannut lääkäri että tarvisin neuvoja ihan perusasioissakin, tai muuten 1700 kcal rajattu syömisenikin on 1700 kcal:illa lihapiirakkaa, energiajuomaa ja jotain muuta moskaa, syötynä silloin kun alkaa tuntua siltä että kohta menee taju nälästä.
Tämä dieettikehotus tuli siis työterveyden 5-vuotistarkastuksen yhteydessä kun oli verenpaine ja sokerit koholla. Sain vaihtoehdot että aloitetaan lääkityksiä tai vaihtoehtoisesti voin pudottaa painoa ja katsotaan tarvitaanko sitten lääkitystä ollenkaan. En siis varsinaisesti mennyt lääkäriin lihavuuden takia.
Paljonko bmi on ollut aloitettaessa
Netti kyllä täynnä ohjeita ruokailusta, mutta se terapeutti olisi turvallisin
Mene ihmeessä ravitsemusterapeutille. Tokikaan viralliset suositukset eivät ole koko totuus, mutta sinun tilanteessasi ei varmaan kannata lähteä leikkimään eikä kokeilemaan.
Apua voisi olla myös jostain sovelluksesta kuten yaziosta. Punnitse ja kirjaa ylös kaikki syömäsi. Sovelluksesta näet, kuinka paljon kaloreita ja makroravinteita (proteiini, rasva, hiilihydraatit) saat suhteessa tavoitteeseen. Jos huomaat saavasi liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita, voit korjata ruokavaliotasi.
Ruuanlaiton ei tarvitse olla monimutkaista. On varmasti sinulle selkeintä ajatella, että lautasella on proteiinia eli esimerkiksi kanaa tai kalaa ja paljon vihanneksia, esimerkiksi paahdettuja juureksia tai paistettuja/höyrytettyjä/soseutettuja vihanneksia sekä salaattia ja vähän esimerkiksi oliiviöljyä. Jos tykkäät syödä aamiaiseksi tai välipalaksi vaikkapa leipää tai puuroa, et välttämättä tarvitse mitään pastan, perunan tai riisin kaltaisia hiilareita lounaalle tai päivälliselle.
Vierailija kirjoitti:
Syöt jotain 3-4 tunnin välein. Ei liikaa, vaan sopivasti.
Kiitos, varmasti järkevä neuvo. Ja todella iso muutos siihen miten olen elänyt. Sitten täytyy vielä selvittää jonkinlaiset kohtuu terveelliset ja riittävän vähäkaloriset syömiset noille välipaloille. Pari lihapasteijaa, juustoa suoraan paketista sellaisenaan tai epämääräinen kasa leikkeleitä suoraan paketista olisi ollut mulle entisajan normivälipala, mutta se meno tuskin enää käy, tulee kaloreita liikaa jos tuollaista syö 3-4 tunnin välein. Kyllähän sitä toki heti tulee mieleen jotain vähän järkevämpää, esim. voileivät, hedelmät ja jogurtit.
Suosittelen taustaasi nähden ravintoterapeuttia. Hyvät ruokatavat oppii kuin papukaija matkimaan ihmisten puheita, mutta se että sisäistät sen kaiken vaatisi kyllä kartoitusta syvällisemminkin.
Yksi linkki yhdelle asiantuntijalle. Käy lukaisemassa, niin ehkä vastaavia löytyy muualtakin Suomesta. https://komppi.net/terapeutit/ulla-karkkainen/#
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen taustaasi nähden ravintoterapeuttia. Hyvät ruokatavat oppii kuin papukaija matkimaan ihmisten puheita, mutta se että sisäistät sen kaiken vaatisi kyllä kartoitusta syvällisemminkin.
Yksi linkki yhdelle asiantuntijalle. Käy lukaisemassa, niin ehkä vastaavia löytyy muualtakin Suomesta. https://komppi.net/terapeutit/ulla-karkkainen/#
Laitoin väärän linkin. Tämä piti olla https://www.haarukassahyvinvointi.fi/
Ravitsemusterapeutti ihan ehdottomasti. Saat oikeat eväät jatkoon. Kirjaimellisesti.
Olet jo noin pitkällä, ihan mahtavaa :) Syömishäiriöstä paraneminen vie aikaa, mutta se on todellakin sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko bmi on ollut aloitettaessa
Netti kyllä täynnä ohjeita ruokailusta, mutta se terapeutti olisi turvallisin
BMI oli aloittaessa 44. Toistaiseksi tavoite on 12 vkon ENEn jälkeen vakiinnuttaa paino siihen mihin kuurin jälkeen jää, niin ettei ainakaan paino nousisi takaisin, laskea toki saa lisääkin jos ilman erityistä kuuria vielä laskee kun alkaa syödä paremmin. Sitten vasta jos saan uuden, oletettavasti parikymmentä kiloa alemman painon pidettyä vakaana, voin myöhemmin miettiä lähemmäs normaalipainoa laihduttamista.
Ehkäpä tosiaan varaan ajan ravitsemusterapeutille, näyttää olevan lääkäriasemilla sellaisten vastaanottoja varattavissa. Kiitos :)
Mä oon huono kokki kanssa. Itse olen opetellut ruuanlaittoa keittokirjoista ja matkimalla läheisten ruokia. Kehtaan pyytää reseptiä, jos syön jonkun valmistaman hyvän salaatin tai lämpimän ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Mene ihmeessä ravitsemusterapeutille. Tokikaan viralliset suositukset eivät ole koko totuus, mutta sinun tilanteessasi ei varmaan kannata lähteä leikkimään eikä kokeilemaan.
Apua voisi olla myös jostain sovelluksesta kuten yaziosta. Punnitse ja kirjaa ylös kaikki syömäsi. Sovelluksesta näet, kuinka paljon kaloreita ja makroravinteita (proteiini, rasva, hiilihydraatit) saat suhteessa tavoitteeseen. Jos huomaat saavasi liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita, voit korjata ruokavaliotasi.
Ruuanlaiton ei tarvitse olla monimutkaista. On varmasti sinulle selkeintä ajatella, että lautasella on proteiinia eli esimerkiksi kanaa tai kalaa ja paljon vihanneksia, esimerkiksi paahdettuja juureksia tai paistettuja/höyrytettyjä/soseutettuja vihanneksia sekä salaattia ja vähän esimerkiksi oliiviöljyä. Jos tykkäät syödä aamiaiseksi tai välipalaksi vaikkapa leipää tai puuroa, et välttämättä tarvitse mitään pastan, perunan tai riisin kaltaisia hiilareita lounaalle tai päivälliselle.
Kiitti :) Sovelluksen latasin jo. Lukiessani tuota herkullisen kuuloista listaa ruoista tajusin, että mun pitää käydä hankkimassa myös ruoanvalmistusvälineitä. Koska olen elänyt valmisruoilla ja mikrolämmitetyillä eineksillä, mulla on vähän masentavan huonossa jamassa keittövälineet. Opiskeluaikana vanhemmilta saamani paistinpannu josta pinnoitus on ajat sitten kulunut pois ja pieni vanha kattila. Veitsiäkin taidan tarvita kasvisten pilkontaan yms.
Ihan kiinnostavaa sinänsä kyllä alkaa opetella ihan uusia juttuja. Ruokareseptejä kyllä löytää hyvin netistä, ja uskon että niitä seuraamalla opin tekemään ruokaa itse kun vaan otan asiakseni aloittaa, ilman tekosyitä "olipa raskas työpäivä tänään käyn kyllä hesessä" tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt jotain 3-4 tunnin välein. Ei liikaa, vaan sopivasti.Kiitos, varmasti järkevä neuvo. Ja todella iso muutos siihen miten olen elänyt. Sitten täytyy vielä selvittää jonkinlaiset kohtuu terveelliset ja riittävän vähäkaloriset syömiset noille välipaloille. Pari lihapasteijaa, juustoa suoraan paketista sellaisenaan tai epämääräinen kasa leikkeleitä suoraan paketista olisi ollut mulle entisajan normivälipala, mutta se meno tuskin enää käy, tulee kaloreita liikaa jos tuollaista syö 3-4 tunnin välein. Kyllähän sitä toki heti tulee mieleen jotain vähän järkevämpää, esim. voileivät, hedelmät ja jogurtit.
Jogurteissa kannattaa sitten suosia maustamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt jotain 3-4 tunnin välein. Ei liikaa, vaan sopivasti.Kiitos, varmasti järkevä neuvo. Ja todella iso muutos siihen miten olen elänyt. Sitten täytyy vielä selvittää jonkinlaiset kohtuu terveelliset ja riittävän vähäkaloriset syömiset noille välipaloille. Pari lihapasteijaa, juustoa suoraan paketista sellaisenaan tai epämääräinen kasa leikkeleitä suoraan paketista olisi ollut mulle entisajan normivälipala, mutta se meno tuskin enää käy, tulee kaloreita liikaa jos tuollaista syö 3-4 tunnin välein. Kyllähän sitä toki heti tulee mieleen jotain vähän järkevämpää, esim. voileivät, hedelmät ja jogurtit.
Voileivissä, hedelmissä ja jugurtissa voi olla ravinteita enemmän kuin lihapiirakoissa, mutta niistä on kyllä todella helppo saada myös paljon kaloreita. Yksi hedelmä päivässä, makeuttamatonta jugurttia, korkeintaan pari voikkaria päivässä rasvattomin päällystein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jogurteissa kannattaa sitten suosia maustamatonta.
Joo kiitti, hyvä vinkki. En ole varmaan koskaan edes maistanut maustamatonta jogurttia. Valion jotain banaani- ja mustikkajogurtteja olen satunnaisesti syönyt mutta ne on niitä sokerisia. Testailen maustamattomia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusterapeuttia minäkin suosittelen, sieltä saa monenlaiseen ruokavalioon sopivia ohjeitam sain raskausdiabeteksen takia lähetteen sinne ja vaikka ruokavalio oli periaatteessa kunnossa (ainoastaan kasviksia kaipaa enemmän), sain apuja mm. Ibs-oireisiin ja siihen mitä kannattaa välttää kun närästää. Valitettavasti diabeteksen ruokavalio, IBS ja närästys ei aina pelistä yhteen koska kaksi jälkimmäistä karsii niitä hyviä ruoka-aineita pois ruokavaliosta, kuten tiettyjä kasviksia (tomaatti, sipuli, sitruuna)ja raskau rajoittaa lisäksi, mutta ainakin sai hyviä vinkkejä myös rajoitettujen aterioiden koostamiseen. Sittemmin sain myös närästys lääkkeen reseptillä niin uskaltaa syödä taas tomaattejakin. Sipulista menee edelleen maha sekaisin mutta kun raskaus pierettää kuitenkin niin samapa tuo mennä samoilla kaasulla.
Sitten henkilökohtaisena vinkkinä se 3-4h välein syöminen oikeasti toimii, koska ei ehdi tulla nälkä jonka takia sitten söisi liikaa tai huonosti. Välipalaksi marjat + maustamaton jogurtti tai rahka, porkkanat (kesällä), kirsikkatomaatit, ym. satokauden rehut ovat toimivia. Leipää täysjyvänä ja sitäkin vain kohtuullisesti. Älä haksahda vähärasvaisiin tuotteisiin, niistä jää vain nälkä jota sitten tulee paikattua sokerilla ja mässyllä.
Itsellä on toiminut myös maidon juonnin vähentäminen ihan vain koska joudun rajoittamaan hiilareita esim. 4dl ->2dl maitoa per ateria. Jos aterialla on jo jogurttia tai muuta maitotuotteita, juomana vesi. Ja vedestä puheen ollen, juo paljon, vähintään 2-3 l päivässä niin sitä janoa ei sitten tule sekoitettua nälkään tai paikattua limuilla ym. vastaavalla.
Tsemppiä urakkaan. Ei se ruoanlaitto myöskään vaikeaa ole, esim. Höyrytetyt kasvikset on helppoja tehdä, pihvit, kanat ja kalat paistuu pannulla ja kasvissosekeitto on myös hyvää ja helppoa ruokaa, sen kun aineet kattilaan veden kanssa ja kun ovat kypsiä, soseutat ja maustat.
Jos saat suuret linjat (ruokarytmi, miten rakentaa annokset) kuntoon, niin laita someen ilmoitusta, että opettelet tätä asiaa. Saat varmasti hyviä neuvojia, jotka opastavat ruoanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…
Tuollahan olikin ihan kivasti asiaa. Sen tiesin että kasviksia en ole syönyt läheskään suositeltuja määriä ja kaloreita tietty liikaa, mutta uusia juttuja tuolla oli
- kala, siitä on varmaan 10 vuotta kun olen syönyt vaikkei mulla varsinaisesti ole mitään kalaruokia vastaan, niitä ei ole vaan saanut kätevästi pikaruokapaikoista
- pähkinät ja siemenet on jotain mistä en ole edes tajunnut että sellaisiakin olisi hyvä kuulua ruokavalioon - mulle ne on ollut lähinnä joulun alla maapähkinä-rusinasekoitusta joskus, ei muuten
Varaan kuitenkin sen ajan ravitsemusterapeutille jos vaikka saisi jonkinlaisen syömissuunnitelman ihan että miten aloittaa normaalin syömisen elämä, mitä milläkin aterioilla jne.
Kiitos kaikille vastanneille :)
Mun mielestä lautasmalli on aika hyvä simppeli ajatusmalli ainakin alkuunsa.
1/4 proteiinia (lihaa, kalaa, papuja yms.)
1/4 hiilihydraattia (peruna, riisi, pasta)
ja 1/2 kasviksia.
Lautasen koko 21 -24 cm.
Syö säännöllisesti: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Eli tuohon rytmiin tulisi kaksi tuollaista lautasmallin ateriaa.
Kannattaa miettiä mistä saa kaikenlaisia ravintoaineita, vitamiineja, mitä kroppa ikinä tarvitsee.
Vettä voi juoda vaikka isosta vesipullosta niin tietää, että on juonut tarpeeksi.
Ravitsemusterapeutti on ihan hyvä vaihtoehto. Jännä, jos lääkäri ei ole puhunut jatkosta mitään.