Miten aiotte jaksaa pimeän poikkeustalven yli?
Keksitään yhdessä keinoja. Ei ainakaan haukuta ja riidellä, jooko!
Kommentit (64)
Talvi pelottaa. En usko että jaksan kevääseen asti. Päivä kerrallaan.
Olen hämärässä viihtyvä otus muutenkin niin ei tee edes tiukkaa! Luen monta romaania, polttelen kynttilöitä ja syön suklaata. Kokkailen kotona ihania lihapatoja ja muita raskaampia talvisia ruokia. Joogaan välillä vähän telkkaria katsellessa. Kun on kirkas kuutamo niin pukeudun lämpimästi ja lähden pitkälle iltakävelylle.
Minä oikeasti tykkään syksystä ja talvesta. Kesällä on hirveä paine riekkua puolipukeisena pitkin ikivaloista kaupunkia, mutta hämärän tullen ja säiden kylmentyessä voi ihan rauhassa käpertyä omaan koloonsa :D
Niin ja jouluvalaistu Helsinki on mielestäni satumaisen kaunis. Esimerkiksi Espan puisto ja Aleksanterinkatu. Ehkä käyn maski päällä joissain noissa joulumarkkinatapahtumissa kun ovat kuitenkin ulkoilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Talvi pelottaa. En usko että jaksan kevääseen asti. Päivä kerrallaan.
Mikä sinulla on noin pahasti hätänä?
Viime kädessä itsari, siihen synkkä masennus ja paha vitutus. Tätä siis odottelen:(
Koronabeben avulla tulen jaksamaan <3
Ostin orkidean, yritän pitää sen kukassa koko talven.
solmin juuri fwb suhteen, selviän hyvin.
Mä olen aina nauttinut syksystä ja pimeästä ja viihdyin kotosalla jo ennen koronaa. Nykyään käyn kaupassa vasta illalla kun on jo hiljaista (ei kontakteja), kirjastossa ja kävelyllä. Oikeastaan muu ei ole muuttunut kuin tuo kaupassa käynnin ajankohta. Kesällä harmitti enemmän kun ei päässyt matkustamaan (=en siis halunnut koronan takia lähteä).
Mulla alkaa ahdistus aina keväällä, se valoisuus on jotenkin liikaa mulle. Sitten kesää kohti se helpottaa, loppukesä on jo ihan ok.
Mulle tämä pandemia-aika on ollut loppujen lopuksi aika helppo. Elin jo ennen pandemiaa aika eristäytyneenä muiden sairauksieni vuoksi. Olin kahdessa isossa leikkauksessa puolen vuoden välein ja kotonani on sen vuoksi pieni kuntosalikin. Koska jouduin olemaan miltei kolme vuotta lähes kokonaan kotona, mulla oli jo ennen pandemian alkua kotona kaikki, mitä tarvitsen täällä viihtyäkseni. Ruokakaupan kotiinkuljetuspalvelua olen käyttänyt säännöllisesti jo yli kahden vuoden ajan, samoin Postin, Matkahuollon yms kotiinkuljetuspalveluita. Ainoa ikävä asia keväällä oli, että en voinut tavata kauempana asuvaa tytärtäni. Kesän alussa hän muutti perheineen 8 minuutin kävelymatkan päähän.
Tuleva talvi ei siis ole mulle ensimmäinen, jonka vietän kotona. Toivoisin, että tänne eteläänkin tulisi lunta. En ole hiihtänyt vuosiin, mutta olisi kiva pitkästä aikaa laittaa monot ja sukset jalkaan. Ulkoilen koiran kanssa ja koska mulla on etätyö, voin tehdä koiran kanssa lenkin päivällä lounastauolla. Pidän yhteyttä muihin ihmisiin somen kautta (tuttua jo kolmen vuoden ajalta) . Keväällä kirjoittelin 100 päivän ajan joka päivä blogiini, nyt se on jäänyt vähän vähemmälle. Varmaan alan taas kirjoitella sinnekin aktivisemmin.
Pidän käsitöistä eli tulee varmaan neulottua taas. Helmikuussa 2019 neuloin itselleni kirjoneulevillatakin, kun en pystynyt viiteen viikkoon poistumaan kotoa ollenkaan. Mulla on varsin paljon erilaisia maksullisia suoratoistokanavia ja katselen jotain ohjelmia samalla, kun neulon. Aion myös jatkaa pientä pintaremonttia kotona. Pitää vaan tilata lisää tarvikkeita netistä. Kotiinkuljetuksella tietenkin. Aikoinaan lempiharrastukseni oli ommella käsin Barbien vaatteita ja lahjoitin niitä vähävaraisten perheiden lapsille. Tuunasin myös vanhoja Barbie-nukkeja eli entisöin tai esim vaihdoin nukelle kokonaan hiukset tai värjäsin ne. En tiedä, mihin olen laittanut öljyvärini, mutta ne taitaa olla jo kuivuneet, joten tilaan uudet sekä maalausalustoja.
Pidän myös ruuanlaitosta, mutta koronakilot täytyy saada pois. Tyttären kanssa hommattiin just aktiivirannekkeet ja ruvetaan yhdessä kuntoilemaan. Tänä vuonna vietetään melko varmaan virtuaalikekri, virtuaali-itsenäisyyspäivä ja virtuaalijoulu kuten vietittiin virtuaalivappulounaskin keväällä, mutta tykkään ruuanlaitosta ja juhlien järjestämisestä. Skype-yhteys vaan päälle. Koska tytär perheineen asuu niin lähellä, voin pakata juhlaruokia koriin ja noutavat korin mun pihastani.
Jos jää vielä luppoaikaa, alan opiskella espanjaa ja eestiä.
Valoisa ja jännä ketju. Piristävää ja myös totta ihmisten kokemukset. Ihmeen paljon kynttilöitå ja miten joogata televisiota seuraten? Multi-joogaako?
Katson suosikkiohjelmia, pelaan (lautapelejä ja tietokonepelejä) ja vietän rentoa elämää puolison kanssa vapaa-aikana ja lomilla. Tehdään myös hyvää ruokaa ja liikutaan yhdessä. Lisäksi luen, piirrän ja maalaan, teen käsitöitä ja suunnittelen asioita (joulu, tulevat matkat sitten joskus, ideoita vapaa-ajan aktiviteeteiksi).
Olen yhteydessä läheisiin skypellä, watsappilla ja sähköpostikirjein. Lähettelemme toisillemme myös kuvia, ei aina niin tärkeistä jutuistakin ihan vain arkea piristämään. Hankin uuden valaisimen ja siihen lampun jonka väriä ja kirkkautta voi muuttaa, eli sisällä ei ole pimeää vaikka ulkona olisi, sekä valosarjan talvikaudeksi tunnelmaa luomaan.
Vietämme kahdestaan perinteisen joulun ruokineen ja lahjoineen. Jouluna olemme videopuhelun avulla yhteydessä vanhempiimme ja sisaruksiimme. Tämä on jo tuttua aiemmilta jouluilta, sillä emme asu Suomessa.
Keskitymme parhaamme mukaan hyviin asioihin ja iloitsemaan pienestäkin.
Myös lautapelejä voi pelata etänä elektronisessa muodossa (esim. Steam myy). Suosittelen ainakin Menolippu-junapeliä (Ticket to Ride). Samalla kun pelaa läheistensä kanssa voi olla videpuhelukin käynnissä niin tulee enemmän yhdessä pelaamisen tunnelmaa. (Tämä toki vaatii laitteet ja hiukan rahaa pelien ostoon ja tietoteknistä taitoa.)
En kyllä tiedä. Varmaan samalla tyylillä kuin tähänkin asti.
Minun on pitkän aikaa tehnyt mieli alkaa piirtää.
Ostin viime viikolla luonnoslehtiön ja hyvät kynät. Alan harjoitella. Piirsin jo sipulin.
Täällähän oli jo ihan samasta aiheesta ketju. Onko aloittaja sama?
Välttelen mahdollisimman paljon kotona yksin oloa.
En tiedä :( Jouluakaan ei voi odottaa, koska tartuntariskeistä johtuen joudun viettämään joulun yksin.
Ei mulla ainakaan mikään poikkeus talvi ole, normi syksy. No lunta ja pakkasia odotellessa, Joulun jälkeen kohti kevättä.