APUA! voiko episiotomia tulehtua uudelleen pari kk synnytyksestä?!
eppari arpeen on ilmestynyt kipeä patti, muutama viikko synnytyksen jälkeen juuri siinä kohdassa oli paha tulehdus. tulehduksen jälkeen tikkejä poistettiin (eivät jostain syystä sulaneet itsestään). ja nyt siis patti. kipeä arpi on ollut koko ajan, nyt tietysti tuo patti todella arka. MIKÄ SE ON? soittelenko huomenna gyneä?
Kommentit (4)
Ootko kattonu googelesta tai hakenu keskustelua täältä palstalta.. mä muistan lukeneeni tästä aiheesta muualla joskus.. itse osaan vastata vain että jos on ihan mielettömän kipeä niin on mahdollista että arpi korjataan uudestaan paremmin ja vaiva poistuu. Ymmärtääkseni on melko yleinen ja muutaman kk saattaa vielä olla arka..
Onhan tuo mahdollista, mutta jos sinulla ei ole muita tulehdusoireita ja haava näyttää siistiltä, niin mitä luultavimmin muodostuva arpikudos kiristää. Minulle suositeltiin sen hoitoon haava-alueen voitelua Ceridalilla, ja se auttoikin jo parissa päivässä niin, että pystyin vihdoin istumaan kunnolla.
Jos et ole vielä käynyt jälkitarkastuksessa, niin soita ihmeessä huomenna synnytyssairaalaan poliklinikalle. Siellähän nämä hoidetaan.
Nousiko patti nopeaa siihen? Minulla noin kk synnytyksen jälkeen haavan seutu tuli kipeäksi. Ja kahdessa päivässä nousi sormenpään kokoinen patti, joka oli tositosi kipeä. Menin lääkäriin ja sain antibiootin. Oli kuulemma eppari tulehtunu, ja siitä syystä tullu "mätäpatti". Kuurin alotuksen jälkeen parin päivän sisään se hävis, ja kipu häipyi samalla. Suosittelisin että käyt pikaisesti näyttämässä sitä jossain.
anybody??!