Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halvan vaatteen kallis hinta - dokumentti

Vierailija
06.01.2014 |

Saavatko bangladeshilaisten naisten kuoleminen elävältä lopettamaan rytkyjen ostaminen kaupoista?

http://areena.yle.fi/tv/2099486

Tulipaloja on sattunut mm. H&M:lle, Bershka:lle, Zara:lle, Nike:lle, Adidakselle - lähinnä kaikille vaateketjuille riippumatta siitä onko merkki kallis vai edullinen.

Mitä ajattelet siitä, että bangladeshilainen nainen tekee rytkyt euron tuntipalkalla riippumatta merkistä? Toimintavarmuus, hinta ja laatu tässä järjestyksessä on vaateketjulle merkitystä. Työntekijöiden turvallisuus viimeisenä.

Itse ajattelen, että ostan mieluummin käytettynä vaatteet, niin en sitten tue vaateketjujen lompakkoa suoraan.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaihtoehtoja. Lähes kaikki vaatteet tehdään nykyisin jossakin Aasiassa. Ostinpa halpaa tai kallista niin samassa tehtaassa ne voidaan silti tehdä ja riistopalkalla. Olen jokusen kerran ostanut Nanson vaatteita, jotka tehdään Suomessa. Mutta useimmat niistä on mulle liian kalliita, eikä tyyli kaikessa ihan vastaa makuani.

Vaatteita on pakko hankkia aika ajoin ja itse ostan ne mieluummin kuitenkin uutena, että kestävät sitten minulla mahdollisimman pitkään.

Vierailija
22/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, katsoitko dokumentin? Vaatemerkkien on vaikeaa tehdä eettisesti kestäviä sopimuksia, koska alihankkijat valehtelevat heille työpäivien pituudesta ja ylitöistä. Siitä syystä en itse luottaisi yhteenkään bangladeshilaiseen tehtaaseen, kaksoiskirjanpito on maan tapa. Sitä se on myös kiinalaisissa tehtaissa, ainakin joitain vuosia sitten oli. Kiina varmaan on se maa, josta uudistukset tuollakin maailmankolkassa lähtevät liikkeelle ja valuvat sitten köyhempiin maihin sitä mukaa kun ne vaurastuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa esimerkiksi tällaisen "vähäosaisen" työttömän, ei ole varaa ostaa muita kuin aasialaisia vaatteita. H&M alesta lähtee 10-40 eurolla kaikki vaateartikkelit, Nansot ja muut on tuplasti tai neljästi kalliimpia ja Stockkaan päin en edes pieraise. Kirpparivaatteita tulee ostettua, jos ja kun löytyy vaan omaa kokoa. Ovat vaan ihan liian isoja useimmiten tai kulahtanutta kasarityyliä.

Vierailija
24/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole enää vaatteiden ostaminen helppoa. Vaikka olisit valmis maksamaan vaatteista enemmän, ne on silti valmistettu ihan yhtä huonoissa olosuhteissa.

Yksi mitä voi tehdä, on ostaa mahdollisimman vähän eikä missään tapauksessa seurata muotia, joka muutenkin on hölmöläisen hommaa. Vaatteita ei myöskään loppujen lopuksi tarvitse kovin paljon, minua ihmetyttää kun ihmisillä on esim. 10 farkut, miksi ihmeessä? Kahdet -  kolmet riittää mainiosti eikä t-paitojakaan tarvita kymmeniä. Nykyään kun on pesukoneet ja tilat ja usein koneetkin missä kuivata pyykit.

Itse olen opetellut ompelemaan ja neulomaan ja ihan kelvollisia vaatteita saan jo aikaiseksi. Jotain olen ostanut paikalliselta osuuskunnalta, aika kalliita mutta hyvä työnjälki ja kestäviä. Aika vähän on enää kotimaisia valmistajia, ainakaan sellaisia johon mun varat riittää, mutta jotain löytyy. Samoin ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia. Etsystä tilaisin jotain ja ennen tilasinkin, mutta nyt kun tulliraja on 20 e, niin eipä kannata. Siis käsintehtyjä vaatteita.

Kirppareilla käyn harvakseltaan, mutta kyllä sieltäkin aina jotain löytyy. Sieviläiset kengät ovat todella hyviä ja ainakin mun jalkaan sopivia ja taatusti kestäviä. Korut ostan aina joltain käsityöläiseltä, suurin osa kultasepän liikkeidenkin tuotteista on teetetty kiinalaisilla hikipajoilla. Pyrin mahdollisimman eettiseen ostoskäyttäytymiseen, mutta vaikeaa se on. Ja raaka-aine on usein tuotettu ties missä ja minkälaisissa olosuhteissa.