Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halvan vaatteen kallis hinta - dokumentti

Vierailija
06.01.2014 |

Saavatko bangladeshilaisten naisten kuoleminen elävältä lopettamaan rytkyjen ostaminen kaupoista?

http://areena.yle.fi/tv/2099486

Tulipaloja on sattunut mm. H&M:lle, Bershka:lle, Zara:lle, Nike:lle, Adidakselle - lähinnä kaikille vaateketjuille riippumatta siitä onko merkki kallis vai edullinen.

Mitä ajattelet siitä, että bangladeshilainen nainen tekee rytkyt euron tuntipalkalla riippumatta merkistä? Toimintavarmuus, hinta ja laatu tässä järjestyksessä on vaateketjulle merkitystä. Työntekijöiden turvallisuus viimeisenä.

Itse ajattelen, että ostan mieluummin käytettynä vaatteet, niin en sitten tue vaateketjujen lompakkoa suoraan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Onko täällä eettisiä ajattelijoita? Pystyttekö ajattelemaan kukkaronne ulkopuolelle?

Vierailija
2/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä mietin useinkin sitä, kuka ja millaisissa oloissa vaatteeni on kokoon kursinut. Ahdistusta vain lisää se, etten tiedä mistä ja mitä voi enää odtaa, kun niin moni tuote valmistetaan kaukanatuollajossain. Onneksi en tarvitse useinkaan ostella uusia vaatteita. Vanhoissakin on aivan tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ABC-kanavalla USAssa oli muutama paiva sitten ohjelma feikkituotteista, varsinkin laukuista ja kelloista joiden myynnilla rahoitettiin Madridin junapommitus. Kiitos avustenne, te joille tuollaiset romppeet ovat tarkeita.

Vierailija
4/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunta ei voi lopettaa vaateiden ostamista,suurin osa kalliistakin merkeistä ommellaan riistotehtaissa. Se mitä me voimme tehdä on vaatia lisää auditointia, parempia sopimuksia, viranomaisyhteistyötä, lakien muuttamista. Ketään ei hyödytä jos työt siirtyvät vielä halvempiin maihin joiden kanssa ei vielä ole mitään toimivaa vaikutuskanavaa.

Vierailija
5/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen, etten millään pysty välttämään tuolla tuotettujen vaatteiden ostamista.. Mulla ei tosiaan ole varaa suomalaisten pikkusuunnittelijoiden vaatteille, eivätkä ne myöskään miellytä mun silmää, kun eivät ole munlaiselle kropalle tehtyjä.. Mietin kyllä tätä asiaa. Mutta olen umpikujassa. Niin ja kirppareita en jaksa kierrellä, on muutakin tekemistä! Ainoa keino millä yritän parantaa omaatuntoa on se, etten osta kauhean usein vaatteita.

Vierailija
6/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista tietysti. Minua kiinnostaisi, mistä esimerkiksi Helsingissä voisi ostaa perusvaatteita, jotka olisi eettisemmin tuotettu. Olen hankkinut jonkin verran vaatteita esimerkiksi R-Collectionilta, koska ne tehdään edes osittain Suomessa ja ompelutyötä teetetään esimerkiksi Virossa. Toinen asia tietysti sitten on, millaisissa oloissa vaikkapa vaatteiden puuvilla on tuotettu. Olen kuitenkin sen verran pinnallinen, etten halua olla päästä varpaisiin "R-Collection-tyylinen", joten kaipaisin lisää vaihtoehtoja.

Vierailija
7/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi kirjoittaa ihmiselle, joka kertoo käyttävänsä vaatteita, joiden käytöstä muita moittii..?

Sitä se on se kapitalismi.

Tehtaat ja työt takaisin Suomeen.

Vierailija
8/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina tuotteen valmistusmaan ja suosin mahdollisimman lähellä tuotettuja tai sitten Aasian maasta Kiinaa, jossa työntekijöiden palkat on paremmat kuin esimerkiksi just Bangladeshissa, joka taitaa olla se vihoviimeinen maa jota haluan tukea.

Vierailija
9/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huolettaa kyllä vaatteiden tuotanto, mutta toisaalta ei ole oikein eettisiä vaihtoehtojakaan. En mä voi maksaa kulutukseen tulevasta arkikäyttövaatteesta, joka saattaa olla entinen kerran syötettyäni vauvalle mustikkaa se päällä tai miehen pestyä sen väärässä lämpötilassa, mitään satasta tai enempää, mitä suomidesign maksaa (eikä muuten miellytä oikein minunkaan silmääni). Kirppiksiltä ostan aika paljon vaikka uffillakin käytetyt vaatteet maksavat saman mitä h&m:llä uudet. Mutta paljon on tietysti sellaistakin, mitä kirppiksiltä ei saa, esim. alusvaatteet ja sukkahousut. Ja jostainhan ne vaatteet sinne kirppiksillekin tulevat.

Sen päätin, että äitiyslomalla unohdan ulkonäköpaineet enkä osta yhtä ainutta uutta vaatetta.

Vierailija
10/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia! Todella hienoja ajatuksia!

Vierailija
11/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden eettisyys ei niin jaksa kiinnostaa, kun itse on työttömänäkin turvassa sellaiselta riistolta täällä eikä Aasian työkulttuuri tule Suomeen saakka meidän elinaikana leviämään. Isompi ongelma on jatkuva vaatteiden kuluminen ja hajoaminen käytössä. Puoli vuotta voi kestää aktiivikäyttöä 50 euron vaatekappale eli kympin kuussa. Kohtalaisen kallista.

Vierailija
12/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisyys kiinnostaa, mutta totaalisen aukottomasti en pysty sitä toteuttamaan. Esim. urheilukamoja ostaessa on ostettava sopivat vaatteet ja niissä ei ole niin paljon valinnan varaa kuin muissa. Surkeaa on se, ettei 'kallimpikaan' vaate takaa parempia oloja ompelijoille. Henkkamaukasta, Seppälästä jne. en osta vaatteita koskaan. 

Se jäi mietityttämään, kun Gap veti tuotantonsa pois tehtaasta ylipitkien päivien paljastuttua. Ihan turha kuvitella, että olisi löytänyt sen luotettavampaa valmistajaa samasta maasta, neuvotteluvaiheessahan lupailevat ties mitä, mutta on epärealisista ajatella, että joku tehdas samassa yhteiskunnassa tarjoaisi riittävän elintason 40-tuntisella viikolla kun naapuritehdas ei tee sitä edes 90-tuntisella viikolla. Eli olisi ollut mielenkiintoista kuulla minne muka saivat tuotantonsa siirrettyä eettisempiin oloihin.

P.S. Kun ap katsoit dokumenttia, huomasit kyllä että myös miehet tekevät töitä näissä epäinhimillisissä oloissa. Onneksi nämä miehet uskalsivat avata suutaan myös haastattelujen muodossa, vaikka selvästi kokivat olonsa tukalaksi. 

Vierailija
13/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 09:36"]

Vaatteiden eettisyys ei niin jaksa kiinnostaa, kun itse on työttömänäkin turvassa sellaiselta riistolta täällä eikä Aasian työkulttuuri tule Suomeen saakka meidän elinaikana leviämään. Isompi ongelma on jatkuva vaatteiden kuluminen ja hajoaminen käytössä. Puoli vuotta voi kestää aktiivikäyttöä 50 euron vaatekappale eli kympin kuussa. Kohtalaisen kallista.

[/quote]

Enpä olisi tästä niinkään varma. Hyvää vauhtia on Suomikin menossa kohti luokkayhteiskuntaa, jossa alimpana ne ilmais(=orja)työhön pakotetut. Muutenkin ihmeellinen tuo asenne, että ei haittaa epäoikeudenmukaisuus ja kärsimys jos se ei omaa napaa kosketa. Taidat olla kokoomuslainen?

Vierailija
14/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ompelen ja neulon itse, ja tulokset alkaa olla tosi kivoja. Koulun kässässä oli peukalo ihan keskellä kämmentä, mutta nyt tämä jo sujuu, aikuisen hienomotoriikalla ja  aika paljon paremmalla motivaatiolla. En voi vieläkään tietää, missä kankaitten puuvillat ja muut raaka-aineet on kasvatettu, mutta kudontamaa kerrotaan sentään (EU/USA). Lisäksi itse tehty vaate kestää käyttöä ihan eri lailla kuin kaupan halpikset. Seuraan kyllä muotia, mutta teen muotivaatteeni itse. Kannattaa kokeilla, ompeleminen on kivaa, ja siitä yllättyy positiivisesti miten yhtäkkiä onkin mahdollisuudet auki hankkia miten ihania vaatteita hyvänsä, eikä yksikään bangladeshilainen orjatyöläinen ole pistänyt niiden eteen tikkiäkään :)

Vierailija
15/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vannon vähän on enemmän -periaatteen nimeen. Omistan hyvin harkitusti vaatekappaleita. Olen työssä, jossa on oltava edustava, joten vaikka kalliit laatuvaatteeni ehkä onkin tehty Bangladeshissä, käytän yhtä vaatetta kauan. Korjaan, huollan ja yhdistelen. Ja sanomattakin on selvää, että ne vaatteet, jotka löytyvät Suomessa tai lähialueella tehtyinä, ovat aina etusijalla. Esim Nanso toimittaa meidän perheen kaikki trikoorytkyt.

Vierailija
16/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaatteiden vähyys lisää kestävyyttä? Ymmärrän esim. housujen kuminauhojen ja muun joustavan aineen kulumisen, mutta muuten? Siis jos samaa käyttää joka päivä, sehän kuluu nopeammin. Käytän itse rotaatiossa 2 viikon verran vaatteita ja kestää pitkään myös. Vuodessa ei paria vaatekappaletta enempää tarvitse ostaa ikinä

Vierailija
17/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 16:44"]

Miten vaatteiden vähyys lisää kestävyyttä?

[/quote]

Tulee huollettua paremmin, esim tuuletettua päivittäin. Tämä vähentää pesuja. Ja laatuvaate kestää myös niitä pesuja.

Tulee ostettua laadukkaampaa, monikäyttöisempää ja ajattomampaa.Voi yhdistellä niin, ettei tarvitse käyttää samaa peräkkäisiä päiviä. Vaate voi tuulettua koko sen ajan, kun se lepää.

Siis enemmän vähemmällä ja pidempään. Minä ostan vuodessa vajaan yhden vaatteen, yleensä korvaan sillä vanhan samanlaisen, joka on tullut tiensä päähän työvaatteena mutta kelpaa hyvin muuhun tai jollekulle muulle.

Vierailija
18/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 09:36"]

[/quote]

Enpä olisi tästä niinkään varma. Hyvää vauhtia on Suomikin menossa kohti luokkayhteiskuntaa, jossa alimpana ne ilmais(=orja)työhön pakotetut. Muutenkin ihmeellinen tuo asenne, että ei haittaa epäoikeudenmukaisuus ja kärsimys jos se ei omaa napaa kosketa. Taidat olla kokoomuslainen?

[/quote]

Tuo tyyppi ei ole kokoomuslaista nähnytkään paitsi telkkarissa. 

t. kokoomuslainen, joka on aidosti huolissaan globaalin vaatetuotannon eettisyydestä sekä myös suomalaisten työttömien ja muiden vähäosaisten hyvinvoinnista ja sen parantamisesta

Vierailija
19/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 14 lisää kyllä vielä sen verran, että huono-osaisiksi suomalaisiksi ei lasketa niitä, jotka saisivat töitä ja voisivat sitä terveytensä puolesta tehdä, mutta eivät kannustinloukun tai muun epäpätevän syyn vuoksi ota sitä vastaan ja ala vastata itse omasta elämästään sekä omalta osaltaan oikeasti huono-osaisten ja sairaiden jne. elämänlaadun turvaamisesta.

Vierailija
20/24 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään osta vaatteita. Olen töissä työpaikalla, jossa en näe asiakkaita ikinä. Minulla on suorat housut ja siisti paita, mutta kaikki vaatteeni ovat lähes 10 v vanhoja. Ehkä 2 vaatetta per vuosi ns kuluu loppuun, mutta lähes kaikki vaatteeni ovat enemmän tai vähemmän paikattuja.

En osta ikinä mitään missä lukee made in china tai joku Aasian maa.Olen ollut ihan syntymästä asti muumi-fani, mutta lopetin muumi-mukien ostamisen täysin, kun uusissa lukee made in thailand.

Valtaosa lapseni, alle kouluikäinen, vaatteet ovat kirppareilta tai ystäväni lapsien. Uusia on alle 10 %, lähinnä mitä isovanhemmat ostaa tai mieheni jonkun t-paidan.

Ohjelman aihe oli tuttu, mutta kamalaa katsottavaa. Harmi ettei tehtaiden kanssa sopimuksien tekijät ota asioista selvää, he vaan tekevät hyviä sopimuksia itselleen.