Raskaus ja korona - niin väsynyt
Olen ollut käytännössä koko korona-ajan raskaana. Raskauden loppu toki häämöttää jo, mutta tuntuu, että olen niin väsynyt tähän kaikkeen ja tartunnan pelkäämiseen . Kesällä uskalsin liikkua enemmän ja nähdä ystäviä, kun tartuntoja oli vähän, mutta nyt elämä on tuntuu taas olevan pelkkää neljän seinän sisällä kököttämistä. Pelkään jo, että saan tämän kaiken takia vielä synnytyksen jälkeisen masennuksen.
Ja juu, Thl ei ole kauheasti asiasta huudellut, mutta raskaana koronaan liittyy todistetusti riskejä. Lisäksi kukaan ei tiedä, mitkä ovat pitkäaikaisvaikutukset vauvaan.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Kommentit (54)
Eikö täällä ole ketään samassa tilanteessa?
Täällä myös koronaan väsynyt kohtalotoveri. Koko raskausaika ollut pelkkää eristäytymistä ja koronan välttelyä. Sosiaaliset kontaktit minimissä, ei hemmotteluhoitoja, ei harrastuksia, ei matkoja. Koko ajan pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös koronaan väsynyt kohtalotoveri. Koko raskausaika ollut pelkkää eristäytymistä ja koronan välttelyä. Sosiaaliset kontaktit minimissä, ei hemmotteluhoitoja, ei harrastuksia, ei matkoja. Koko ajan pelottaa.
Lisäyksenä listaan vielä stressaus tulevasta synnytyksestä: todennäköisesti tukihlö ei pääse enää synnytyksen aikoihin mukaan sairaalaan ja olen siellä yksin. Uskon nimittäin vahvasti että synnytyssairaaloiden käytännöt tiukentuvat lähiviikkoina.
Toivottavasti selviäisi terveenä ja lapsen vointi ei vaarantuisi millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä ole ketään samassa tilanteessa?
Täällä yksi samassa tilanteessa oleva, mutta tullessani raskaaksi koronatilanne ei ollut vielä niin paha. Nyt täällä on koko Suomen pahin koronatilanne ja joudun kaikki työpäivätkin hengittelemään maskin läpi, mikä aiheuttaa hengenahdistusta ym. Mietin mitä uusia rajoituksia ehtii tulla vielä ennen synnytystä kun itselläni on siihen vielä useampi kuukausi ja sen jälkeenkin elämistä pitää ehkä vielä rajoittaa ettei lapsi saa tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt, että ehkä olisi melkein helpompaa olla itse riskiryhmää kuin kantaa huolta vauvan puolesta. Tai siis silloin ottaisi kuitenkin vaikka kahvilassa asioidessaan riskin vain itsensä puolesta, eikä pikkuihmisen. Olisi tosi vaikeaa antaa itselleen anteeksi, jos sairastuisi koronaan joidenkin kahvitreffien takia ja se vaikuttaisi lapsen koko loppuelämään. (Esimerkkinä nyt vaikka, miten äidin influenssa lisää vauvan riskiä sairastua skitsofreniaan myöhemmällä iällä.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt, että ehkä olisi melkein helpompaa olla itse riskiryhmää kuin kantaa huolta vauvan puolesta. Tai siis silloin ottaisi kuitenkin vaikka kahvilassa asioidessaan riskin vain itsensä puolesta, eikä pikkuihmisen. Olisi tosi vaikeaa antaa itselleen anteeksi, jos sairastuisi koronaan joidenkin kahvitreffien takia ja se vaikuttaisi lapsen koko loppuelämään. (Esimerkkinä nyt vaikka, miten äidin influenssa lisää vauvan riskiä sairastua skitsofreniaan myöhemmällä iällä.)
Ap
Toisaalta nykytiedon perusteella influenssa on suurempi riski kuin korona raskauden aikana. Siitä huolimatta harva stressaa älyttömästi influenssaa ja monet jopa jättävät rokotukset väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä listaan vielä stressaus tulevasta synnytyksestä: todennäköisesti tukihlö ei pääse enää synnytyksen aikoihin mukaan sairaalaan ja olen siellä yksin. Uskon nimittäin vahvasti että synnytyssairaaloiden käytännöt tiukentuvat lähiviikkoina.
Toivottavasti selviäisi terveenä ja lapsen vointi ei vaarantuisi millään tavalla.
Joo tämäkin vielä. 😢Täytyy toivoa, ettei puolisoille tulisi yhtä kovia rajoituksia kuin keväänä. Tässä minua pelottaa erityisesti se, jos sairaalaan joutuu jäämään useammaksi päiväksi käytännössä yksinään.
Sekin vielä, että niin monet odotusajan "kivat jutut" ovat jääneet väliin. Itse olisin halunnut mm. raskausjoogaan ja -pilatekseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Toisaalta nykytiedon perusteella influenssa on suurempi riski kuin korona raskauden aikana. Siitä huolimatta harva stressaa älyttömästi influenssaa ja monet jopa jättävät rokotukset väliin.
Suhtaudun hieman epäilyksellä tähän siinä mielessä, että koronan pitkäaikaisista riskeistä ei voida tietää vielä vuosikausiin. 😢
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti selviäisi terveenä ja lapsen vointi ei vaarantuisi millään tavalla.Joo tämäkin vielä. 😢Täytyy toivoa, ettei puolisoille tulisi yhtä kovia rajoituksia kuin keväänä. Tässä minua pelottaa erityisesti se, jos sairaalaan joutuu jäämään useammaksi päiväksi käytännössä yksinään.
Sekin vielä, että niin monet odotusajan "kivat jutut" ovat jääneet väliin. Itse olisin halunnut mm. raskausjoogaan ja -pilatekseen.
Ap
Kannattaako stressata noin paljon asiaa, jota tuskin tapahtuu. WHO ei enää sekään suosittele mitään laajamittaisia lockdowneja vaan on todennut ne haitallisiksi. Jos joka asiasta maalaa kauhuskenaarioita, se on päättymätön huolten tie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suhtaudun hieman epäilyksellä tähän siinä mielessä, että koronan pitkäaikaisista riskeistä ei voida tietää vielä vuosikausiin. 😢
ap
Kaikki infektiotaudit on riskejä ja silti vauvoja syntyy ja useimmiten kaikki menee hyvin.
Teillä on tavallaan hyvä tilanne, kun raskaus on jo loppuvaiheessa. Kun ei ole oikein tietoa, mitä mahdollinen tartunta aiheuttaa raskauden alkuvaiheessa.
Jaksamista ja tsemppiä sinulle, mulla raskaus oli stressaavaa aikaa vaikka sai elää ja kulkea ihan normaalisti. Silloinkin pelkäsin tautia, jonka hoitoon tarvitsisi antibiootteja. Toivotaan että rokote saadaan pian!
Voimia! Itse en odota vauvaa nyt, mutta voin kuvitella kuinka raskasta tämä on sinulle ja muille odottaville äideille. Silloin on muutenkin tunteet pinnassa ja moni asia huolestuttaa. Uskon ja toivon, että kaikki menee hyvin kohdallasi. Suomessa on todella hyvä, jopa maailman paras, äitiyshuolto ja on turvallista synnyttää. Veljeni perhe sai juuri vauvan ja kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jaksamista ja tsemppiä sinulle, mulla raskaus oli stressaavaa aikaa vaikka sai elää ja kulkea ihan normaalisti. Silloinkin pelkäsin tautia, jonka hoitoon tarvitsisi antibiootteja. Toivotaan että rokote saadaan pian!
Kiitos! ❤️ Totta on, että yleiset raskausajan huolenaiheet (vaikka listeria) tuntuvat nyt aika pieniltä.
Ap
Suomalainen ylisanoin hehkutettu äitiyshuolto on ollut suuri vitsi viimeiset vuodet ja ratsastaa ihan menneisyytensä menetyllä maineella. Nyt sitten on vielä korona viemässä entisestään vähennettyjä määrärahoja... ja tämän sanon ihan omasta kokemuksesta, on meinaan tapahtunut tässä 12 vuodenkin aikana sellainen muutos ettei näin odottajana todeksi meinaa nykykäytäntöjä uskoa.
No, eipä ole ylimääräisiä ultrauksia, verikokeita, synnytysvalmennuksia, äitiysryhmiä. Äippäpolin päivystykseenkin otetaan vain ihan viimeisessä pakossa odottaja mahdollisimman suppeaan ”tarkastukseen” ettei vain vahingossakaan tehdä mitään minimiä enempää. Ja miten kätevää on, että tämänkin muutoksen voi laittaa koronan piikkiin.
Nimimerkillä ”vauva 2008 & vauva 2020”
Vierailija kirjoitti:
Teet etätöitä vai olet työtön? Ihan normaalisti meillä oli siivooja töissä, vaikka oli raskaana, ja periaatteessa saattoi koska vaan altistua koronalle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ylisanoin hehkutettu äitiyshuolto on ollut suuri vitsi viimeiset vuodet ja ratsastaa ihan menneisyytensä menetyllä maineella. Nyt sitten on vielä korona viemässä entisestään vähennettyjä määrärahoja... ja tämän sanon ihan omasta kokemuksesta, on meinaan tapahtunut tässä 12 vuodenkin aikana sellainen muutos ettei näin odottajana todeksi meinaa nykykäytäntöjä uskoa.
No, eipä ole ylimääräisiä ultrauksia, verikokeita, synnytysvalmennuksia, äitiysryhmiä. Äippäpolin päivystykseenkin otetaan vain ihan viimeisessä pakossa odottaja mahdollisimman suppeaan ”tarkastukseen” ettei vain vahingossakaan tehdä mitään minimiä enempää. Ja miten kätevää on, että tämänkin muutoksen voi laittaa koronan piikkiin.
Nimimerkillä ”vauva 2008 & vauva 2020”
Ja tämän varjolla saatiin myös isät ja tukihenkilöt pois "häiritsemästä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet etätöitä vai olet työtön? Ihan normaalisti meillä oli siivooja töissä, vaikka oli raskaana, ja periaatteessa saattoi koska vaan altistua koronalle.
Ihmeellinen kommentti. Eiköhän ole ollut ihan etätöissä. Ja ikävää siivoojan puolesta. Kertoo yhteiskunnan epätasa-arvoisuudesta, kuinka osa raskaanaolevista on joutunut asettamaan itsensä riskiin toimeentulon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Eli päätät stressata asiasta, josta ei ole mitään näyttöä. Ihan varmuuden vuoksi.
Mitä se stressaus hyödyntää?
Ihan normaalisti ihmiset on eläneet jo jesästä lähtien, jumpat ym pyörii.
Jos jää pois, se on vain 8ma valinta.
Niinpä. Raskaus heikentää puolustuskykyä.