Ostaisitko synttärilahjan kummilapselle vaikka ei
kutsuta/pidetä synttäreitä hänelle? Meillä vähän hankala tilanne: kummilapsi on 12v ja hänen äitinsä häipyi yhtäkkiä pari vuotta sitten ja isänsä jäi yksinhuoltajaksi. Ennen siis synttäreille tuli kutsu ja hekin kävivät meillä kun ovat oman lapseni kummeja myös. Vaimon häivyttyä mies ei ole kutsunut meitä enää synttäreille (eli ei ole pitänyt mitään juhlia), uusi nainen hänellä on ollut jo yli vuoden. .ennen oltiin läheisiä ja nyt tuntuu hölmöltä että homma menee niin että minä laitan tälle isälle tekstarin milloin voisi noutaa kummilapsen joulu-/synttärilahjan:/ Lisäksi tämä isä jättää meidän lapsemme täysin huomiotta vaikka on hänen kummisetänsä. Ei tuonut jouluna edes kon vehtirasiaa hakiessaan lahjat tytölleen, voiko vaan sit olla tyhmä mies et unohti kummiutensa vaimon lähtemisen myötä? Olenko mä nyt ihan kauhea jos laitan helmikuussa tytölle tavallisen onnittelukortin enkä osta lahjaa? Siis jos ei nytkään synttäreille tule kutsua? Sitten jos tyttö tulisi meille esim.kesällä yökylään niin voisin ostaa jotain..ehkä.
Kommentit (19)
Todellakin veisin lahjan ja haluaisin nähdä kummilasta muutenkin!
Kyllä minä jotain pientä vielä tuon ikäiselle laittaisin tuossa tilanteessa. Aika yksin varmaan on.
Itse taas pähkäilen, että pitäisikö minun käskeä miestäni ostamaan lahja kummitytölleen, kun synttäreille ei enää ole muutamaan vuoteen kutsuttu. Minä en ole kummi, joten minä en lahjaa osta. Lähinnä yhteydenpito on facebookissa eikä muutenkaan ole läheistä porukkaa, mies on pyydetty kun joku piti saada. Kerran ostatutin joululahjan, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että eipä se minun asiani ole.
Pyrkisin luomaan tyttöön suhteen ennen lahjoja. Kun tunnet tytön voit häntä lahjoakin erityistilaisuuksissa. Jos se ei ole mahdollista lähetä kortti, ei tyttö niin materialisti voi olla etteikö kortti kelpaisi!
Nelosella tuo miehen kummityttö on ap:n kummityttöä nuorempi.
Eikö lapsi ole jo niin iso, että voisit pitää yhteyttä suoraan häneen? Minä pyytäisin kummilapsen syntymäpäivän kunniaksi vaikka kahville tai kävisin hänen kanssaan kahvilassa.
Vähän tyhmää tietysti, ettei mies hoida kummiuttaan, mutta minusta se ei ole syy jättää omaa kummiutta hoitamatta. Hoitiko vaimo aiemmin kummin tehtävät, niin kuin naiset aika usein sosiaalisissa kuvioissa tekevät?
Kuulostaa perusmieheltä, ettei pidä juhlia tai yhteyttä yhtä läheisesti. Veisin lahjan kummilapsen iloksi, vaikka odottaisin kyllä vastalahjaa omalle lapselle. Ei muakaan kutsuta kummilapseni synttäreille, kun asun toisella puolella maata. Posti vie joulu-ja synttärilahjat.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:20"]
Joo, hyvä juttu.. Kun muksulta on jo äiti lähtenyt, niin miksei sitten muutkin elämänsä aikuiset.
Näitä tilanteita vartenhan ne aikuiset ystävät on! Hirveetä, ettet tajua. Mietit vaan jotain joutavia lahjoja. Mites yhdessäolo?
Isä tietty ei pidä suhun yhteyttä, kun olet äidin kavereita ollut. Eli todellakin yhteydenpito olisi ollut sun tehtävä...
[/quote] Ollaan kutsuttu heitä kylään useasti, aina on niin kovin kiireistä heillä. Viime kesänä vein tuota kummilasta lempiartistinsa keikalle ja vietettiin pari päivää yhdessä. Ei tuo isä halua tulla edes meidän lapsen synttäreille, joten sinne emme enää kutsu. Kummius hänen puoleltaan jääköön unholaan. Aika vaikea tässä on kummiutta ylläpitää kun isä on niin välttelevä ja huono ottamaan apua vastaan. Ja tosiaan uusi emäntä on ollut jo melko pian vaimon jälkeen joten.. t.ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:23"]
[/quote]Siis menisitkö sinä kutsumatta kylään? T.ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:25"]
Eikö lapsi ole jo niin iso, että voisit pitää yhteyttä suoraan häneen? Minä pyytäisin kummilapsen syntymäpäivän kunniaksi vaikka kahville tai kävisin hänen kanssaan kahvilassa.
Vähän tyhmää tietysti, ettei mies hoida kummiuttaan, mutta minusta se ei ole syy jättää omaa kummiutta hoitamatta. Hoitiko vaimo aiemmin kummin tehtävät, niin kuin naiset aika usein sosiaalisissa kuvioissa tekevät?
[/quote] He asuvat sadan kilsan päässä hieman syrjässä huonojen kulkuyhteyksien päässä joten tyttö on aika riippuvainen isänsä kyydeistä. Kai se vaimo sitten hoiti aiemmin kummiasiat koska kävivät meillä ja muistivat kummilastaan. T.ap
Itse ainakin kummina odotan vastavuoroisuutta myös vanhemmilta. Jos kuitenkin viet kummilasta konsertteihin jne. niin en näe, että sinulla olisi joku velvollisuus ostaa lahja juuri synttäreiksi ja lähettää postilla tms. kun ei ole edes kutsuttu. Tuossa tilanteessa laittaisin kortin synttäreiden johdosta ja esim. jotain, että mennään taas joskus konserttiin tms. Ei se ole minun mielestäni mitään suhteiden ylläpitämistä, että laittaa postissa tulemaan paketin kerran vuodessa ilman mitään muuta kontaktia! Lapsi on jo myös aika iso, joten ehkä voit jatkossa olla yhteydessä enemmän suoraan häneen, laittaa esim. sähköpostilla kyselyä kuulumisista.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:23"]
[/quote]Siis menisitkö sinä kutsumatta kylään? T.ap
[/quote]
En usko että isä kieltäisi tulemasta jos soittaisin että tulen moikkaamaan kummilastani. Ja onnistuu se näkeminen muuallakin kun sen isän luona. Ei oman kummilapsen näkeminen ole niin hankalaa!
Kostat lapselle sen, että isänsä on huono kummi? Melko reilua ja aikuismaista...
Minä tuossa tilanteessa (ja lapsen ollessa jo noinkin iso) lattaisin kortin, ja lahjakortin tyylisen lupauksen, että esim. seuraavalla lomalla teette jonkun pienen reissun (kylpylä tms.), tai mistä nyt tyttö tykkää. Siis lahjaksi jotain yhdessä tekemistä.
Kyllä olen sitten niin huono ihminen kun en tunne saavani tarpeeksi vastavuoroisuutta ja siksi harkitsen etten lähettele enää lahjoja (joista ei edes kiitosta tule noinkin isolta tytöltä vaikka minun numero kännyssään on). Kai minä kuitenkin laitan lahjakortin vaatekauppaan kortin kera kun melkein kaikki on sitä mieltä että lahjomista on jatkettava kummiuden nimessä. Missään nimessä en lupaile tytölle mitään kesäreissuja etukäteen, ehkä otan hänet yökylään mutta ei huvita mitään ihmeempää järkätä. Viime kesän hyvissä ajoin sovittu keikkakin meinasi mennä mönkään kun isä ilmoitti että ovatkin keikan aikaan toisella puolen suomea lomareissulla. Laitoin silloin niin tiukkasanaisen tekstarin, että tulivat sieltä päivää aiottua aiemmin..kummityttö kyllä tykkäsi keikasta kovasti sentäs.. t.ap
Totta kai annat lahjan! Minun kummilapseni asuvat kaukana, synttäreillä en ole koskaan ollut eikä ole kutsuttu. Laitan lahjan aina postissa. Nähdään noin kerran vuodessa. En itsekään kutsu lapseni kaukana asuvaa kummia syntymäpäiville. Mukavampaa on, että tulevat joskus muulloin, niin saadaan rauhassa jutella ja voidaan vaikka käydä jossakin yhdessä. Laita lahja postissa. Ala pitää kummilapseen yhteyttä suoraan, tuon ikäinen voi tulla joskus linja-autollakin.
Minäkin antaisin, ilman muuta. Ja olen antanutkin. Kun ei kahville ole kutsuttu, niin olen laittanut kortin ja lahjan postiin. Ei ole lapsen syy, jos vanhemmat on vähän törppöjä... Ja mun kummilapsen äiti on sentään paras ystäväni...
No meil on niin päin, että kummitädille kyllä lähetetään kortit ja joulupaketit mut viime synttäreiksi tai jouluksi ei tullut edes korttia. Asutaan kaukana toisistamme mut joulukortti voisi olla kiva... Lapsi on viisivuotias ja tädin ainokainen lapsikin muutti just pois kotoa, että aikaa kyllä olisi mut ei kiinnostusta.
No meil on niin päin, että kummitädille kyllä lähetetään kortit ja joulupaketit mut viime synttäreiksi tai jouluksi ei tullut edes korttia. Asutaan kaukana toisistamme mut joulukortti voisi olla kiva... Lapsi on viisivuotias ja tädin ainokainen lapsikin muutti just pois kotoa, että aikaa kyllä olisi mut ei kiinnostusta.
Joo, hyvä juttu.. Kun muksulta on jo äiti lähtenyt, niin miksei sitten muutkin elämänsä aikuiset.
Näitä tilanteita vartenhan ne aikuiset ystävät on! Hirveetä, ettet tajua. Mietit vaan jotain joutavia lahjoja. Mites yhdessäolo?
Isä tietty ei pidä suhun yhteyttä, kun olet äidin kavereita ollut. Eli todellakin yhteydenpito olisi ollut sun tehtävä...