onko sinulla kasvimaa
Mitä kasvatat siellä? Mitkä ovat helppoja kasvattaa? Mitä et kasvattaisi ja miksi?
Muutimme OK taloon ja takapihalla on kasvimaa kateviljelyllä. Ei kuulemma tarvi edes kääntää maata, sen kun istuttaa vaan.
Kommentit (8)
Mökillä on.
Perunoita, porkkanoita, mansikoita, retiisejä.
Kaikki itsekasvatettu on hyvää :)
Ihana paljan käsin möyhiä multaa
Mökillä on.
Perunoita, porkkanoita, mansikoita, retiisejä.
Kaikki itsekasvatettu on hyvää :)
Ihana paljan käsin möyhiä multaa
Unohdin , herneet. ne surer helppoja kasvattaa
On, on ollut jo vuosia vaihtelevalla menestyksellä ja mielenkiinnolla. Isoja viljelmiä ei ole, eikä tulekaan, niin kiinnostunut en siitä hommasta jaksa olla. Viime kesänä laitoin muut kuin perunan laatikoihin ja laatikoihin tein oikein maukkaan multaseoksen. Porkkanaa,sipulia ja retiisejä ei tullut oikeastaan yhtään kun en jaksanut raahata vettä alussa tarpeeksi, mutta esim. ruohosipuli ja persilja + jotakin muuta oli liikaa. Samoissa laatikoissa oli myös kukkasia, nekin kärsivät laiskasta kastelusta. Ensi kesän viljelyksistä en sano vielä. Laatikoissa sitä kuitenkin jatkan, mutta vähennän lajeja reilulla kädellä. Lapset hoitakoon rehuja jos haluavat niitä :)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 18:07"]
On, on ollut jo vuosia vaihtelevalla menestyksellä ja mielenkiinnolla. Isoja viljelmiä ei ole, eikä tulekaan, niin kiinnostunut en siitä hommasta jaksa olla. Viime kesänä laitoin muut kuin perunan laatikoihin ja laatikoihin tein oikein maukkaan multaseoksen. Porkkanaa,sipulia ja retiisejä ei tullut oikeastaan yhtään kun en jaksanut raahata vettä alussa tarpeeksi, mutta esim. ruohosipuli ja persilja + jotakin muuta oli liikaa. Samoissa laatikoissa oli myös kukkasia, nekin kärsivät laiskasta kastelusta. Ensi kesän viljelyksistä en sano vielä. Laatikoissa sitä kuitenkin jatkan, mutta vähennän lajeja reilulla kädellä. Lapset hoitakoon rehuja jos haluavat niitä :)
[/quote] Mä unohdin myös herneet, niitä ei tullut paljon mitään ja mansikkaa tuli, mutta olivat niin pieniä, että e niistä juuri iloa ollut. Perunaa oli neljä riviä, rivin pituus ehkä 5-6 m. Tuli ihan hyvin.
Perunaa, palsternakkaa, yrttejä, porkkanoita, sipulia, kevätsipuöia, herneitä, punajuurta, rucolaa, kesäkurpitsaa, avomaankurkkua
, erilaisia salaatteja, pinaattia, mangoldia, maa-artisokkaa, parsaa, mansikoita, vadelmia. Näistä neljä viimeistä on monivuotisia.
yrtit: persilja, erilaisia basilikoja, timjamia, minttu, oregano, ruohosipuli, rakuuna. Sitten vielä erikseen saunan takana on lipstikka, kasvaa parimetriaeksi puskaksi. Yrteistä monivuotisia on minttu, oregano, rakuuna, ruohosipuli ja lipstikka.
ruukuissa olen viljellyt tomaattia ja tomatilloa.
nämä kaikki on helppoja. Basilikan ka tinjamin taimet ostan joko taimimyymälästä tai ihan ruokakaupan ruukkuyrtteinä.
enää en kasvata mitään sellaista mitä tarvitsisi esikasvattaa. Ostan sis joko valmiita taimia tai kylvän sellaisia kasveja jotka voi kasvattaa suoraan avomaalla siemenestä.
Kasvimaalla oli viime kesänä kesä- ja talvikurpitsaa, maissia, perunaa, hernettä, papua, porkkanaa, palsternakkaa, punajuurta, naurista, salaattia, purjoa, pilli- ja valkosipulia, rucolaa, tilliä ja yrttejä, kukkia ja kokeilussa paksoi. Toki moni muistakin oli mulle ensikerran kokeilua, mm. maissiin ihastuin (asun etelä-rannikolla, en tiedä miten pohjoisessa menestyy). Kasvihuoneessa ja ruukuissa sit omat kasvinsa. Mut suosittelen lähtemään niistä kasveista joista itse tykkää (syödä siis, jos se on tarkoitus), sitten lukee hieman mitä ne vaatii. Kokeilemalla oppii. Helpoimmasta päästä taitaa olla peruna, herne, kesäkurpitsa, kasvimaakurkku ja pinaatti. Ne on ainakin onnistuneet mulla melkein missä vain. Toki savimaassa juurekset hankala kasvattaa (mulla osa palsternakoista oli niin kieroja, että :D ), mut sulla ei sitä ongelmaa pitäis olla. Ristikukkaiset (porkkanat ym. muut, jotka kukkii toisena vuonna), niin ne olisi hyvä harsottaa, ettei tule porkkanakärpäsiä. En siis varma meneekö porkkanakärpäset muihin juureksiin, mutta näytti siltä, että nauriit tais olla niiden jäljiltä täynnä mustia onkaloita. Ja joskus kokeilin kasvattaa parsakaalia, ku on ihan lemppari kasvis, mutta ei ihan onnistunut, pari pientä kukintoa muutamasta kasvista. Siinäkin piti pitää harsoa jatkuvasti päällä, ettei jotkut kaalikärpäset tjsp. ois iskeneet. Kaaleihin en ole vielä perehtynyt, ehkä ens kesänä tai joskus myöhemmin. Kannattaa myös ottaa tuholaisista selvää. Suosittelen myös selvittämään kumppanuuskasveista ja viljelykierosta. http://www.hyotykasviyhdistys.fi/sekaviljely ja tuolla hoito-ohjeet alta löytyy muutakin kivaa.
Mulla tosta listasta ainakin purjon ja palsternakan esikasvatin, suoraan siemenestä laitetut jäi ihan rääpäleiks (kokeilin siis molempia samalla). Maissit, kurpitsat ja kesäkurkut kanssa esikasvatan. Ihan kivaa puuhaa, jos löytyy hieman tilaa niille ruukuille. Halvempaa ku taimina ostettua, enkä muista bonganeeni esim. esikasvatettuja maisseja missään (ehkä jossain isossa kasvimyymälässä tms vois löytyä). Jäljelle jääneet siemenet voi käyttää seuraavana vuonna. Tietty valmiit taimet on usein tanakoita ja hyväkuntoisia. Itse ku istuttaa, niin osa saattaa venähtää tai laitat siemenet liian aikaisin tai myöhään etc.
Suosittelen myös alussa harsottamista ja muistaa tarpeeksi kastella siemeniä ja pikkualkuja tarpeeksi. Antaa myös sen kasteluveden lämmetä (jos kaivosta ottaa). Itse kanssa oon katsonut että kuu on kasvava ja suotuisassa merkissä, kun istutan siemeniä. Tosin jos ei tiedä mikä on suotuisa merkki, niin hyvä vinkki on, ettei ainakaan uuden tai täyskuun aikana istuta. (aiheesta voi etsiä tietoa kuun vaikutuksesta istuttamisessa).
Kerron nyt kaverinkin vinkin, kun laittoi mansikoita siemenistä kasvamaan. Ei ehdi tuottaa satoa samana vuonna. Osta suoraan taimia, tai kaverilta kannattaa syksyltä kysyä niitä rönsyjä. Siis jos ei mansikkamaata ja sellaisen perustaminen mielessä.
Kateviljely on helppoa. Ei tarvitse kääntää maata lainkaan. Vedät vaot ja istutat ja kun viljelmäsi on sirkkalehdillä laitat nurmikonleikkujämät kasvien juurelle. Ei tarvi kitkeä rikkaruohoja ei muokata ei mitään.