Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen "ystävyys" tuttua kenellekään?

Vierailija
05.01.2014 |

Tutustuin erääseen naiseen tässä n. vuosi sitten. Hän vaikutti todella mukavalta ja halusi heti innoissaan olla ystäväni. Olen melko spontaania ja hauskaa seuraa, joten minulla riittää kyllä tällaisia "kavereita", jotka haluavat piristystä elämäänsä kustannuksellani. Ei se mitään, mutta joskus toivoisin, että saisin myös oikeita ystäviä. Ainoat oikeat ystävät ovat nuoruudesta ja lapsuudesta säilyneitä, mutta he asuvat eri paikkakunnilla.

No, teimme asioita yhdessä, lähinnä juopottelumielessä: kävimme baareissa jne. Aika pian hän esitteli minut kahdelle kaverilleen, ja tapasimme nelistäänkin. Jotenkin ajattelin, että voisin tästä saada ystäviä. Yritin ehdotella tapaamisia muissakin kuin alkoholin merkeissä, mutta jotenkin ne eivät koskaan sopineet. Nyt syksyllä sain tietää, että he käyvät kyllä kolmestaan joka paikassa, mutta minua ei kutsuta mukaan. No, ajattelin, että en sitten sovellu tähän porukkaan. He vaikuttivat muutenkin melko alkoholisoituneilta, kun halusivat joka viikonloppu juomaan ja joskus useampanakin iltana viikossa. Tämän vuoksi omakin juomiseni oli kasvanut. Päätin, että tapaan heitä välillä juhlissa ja muuta sellaista, no hard feelings.

Tämä kaverini kuitenkin ihan innoissaan julistaa joka paikassa, miten hyviä ystäviä olemme. Facebookiin päivittää "ME TYTÖT <3" -kuvia, kirjoittelee "girl's night out!" -päivityksiä ja julistaa joka paikassa, miten ihana ihminen olen ja miten hän on minuun jopa vähän ihastunut. Aina kun näemme, hän haluaa ottaa kanssani kuvan ihan ihme verukkeilla, ja laittaa sen sitten johonkin nettiin näytille.

Aluksi luulin, että hän vain pitää minua parempana ystävänä kuin minä häntä, mutta nyt olen alkanut ihmettelemään, kun seurani ei kelpaa, vaikka muka niin olen ihana ja paras ja valaisen hänen elämänsä. Kuuntelen hänen ihmissuhdekuvioitansa ja muita huolia, mutta kun minä yritän kertoa jotakin, hän vain sanoo "aijaa" tai jonkun latteuden ("kyllä se siitä") ja vaihtaa puheenaihetta. En koe häneen minkäänlaista yhteyttä henkisella tasolla. Ihan kivaa seuraa hän on välillä, silloin kun ei ole netissä puhelimellaan (mitä on suurimman osan ajasta). En jaksaisi kuitenkaan tuollaista teennäisyyttä ja "ystävyyttä". Hän haluaa ilmeisesti esittää, että hänellä olisi paljon ystäviä? Mutta muiden "tyttöjen" kanssa hän ei näin paljon ottele kuvia ja hehkuta heitä. Mikä hänellä oikein on, onko kenelläkään kokemusta tällaisesta käytöksestä?

ps. Olen 26-vuotias ja hän melkein 30, eli emme ole enää mitään teinejä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tämä yksi ystäväsi pitää selvästi sinusta.

sen sijaan ne muut hänen ystävänsä eivät pidä sinusta.

ystäväsi ei kehtaa sanoa muille ystäville vastaan kun he sanovat että mennään mieluummine kolmistaan. Se on ymmärrettävääkin, koska heillä on keskenään vanha suhde. Ei ole helppo aina ottaa uutta mukaan, erityisesti silloin, jos se on hauska ja hyvännäköinen tms. Tulee kateutta.

Eli: nauti ystäväsi seurasta. Opettele luottamaan niihin ihmisiin jotka pitävät sinusta jottet menetä heitä. Ystäväsi on sellainen.

Ne hänen muut ystävänsä eivät ole, mutta so. Älä heistä välitä.

(tämä siis tekstin alun perusteella. Oli niin pitkä etten jaksanut lukea loppuun, sori jos siellä tuli jotain lisävalaistusta johonkin)

Vierailija
2/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teennäistähän tuo on. Jos juhlitte vaan yhdessä ja hän toteaa kaikkeen mitä kerrot omasta elämästäsi vaan jotain kuivaa, niin ei taida olla tosissaan ystäväsi.

Jotkut etsii ystäviä vaan baariin ja statukseksi oman itsensä ympärille. Sitten välillä voi niitä huonompia potkia pois, kun löytyy uutta seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehket ole kovin kiinnostavaa seuraa oikeasti, mutta olet kaunis tai hyvässä ammatissa tms. Hän haluaa vaan leuhkia sillä että olet hänen ystävänsä. Hän on itsekeskeinen ihminen. Sen takia korostaa kuinka olet hyvä ystävä että pysyisit messissä. Tämä mulla tuli mieleen.

Vierailija
4/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 14:21"]

Ehket ole kovin kiinnostavaa seuraa oikeasti, mutta olet kaunis tai hyvässä ammatissa tms. Hän haluaa vaan leuhkia sillä että olet hänen ystävänsä. Hän on itsekeskeinen ihminen. Sen takia korostaa kuinka olet hyvä ystävä että pysyisit messissä. Tämä mulla tuli mieleen.

[/quote]

Sorry, luin huolimattomasti ensin. Perun puheeni.

En ymmärrä miksi hän noin toimii, on vaan niin itseään täynnä kai. tai sitten pelkää että menettää sinut ystävänä jos tutustutkin näihin kahteen muuhun?

4

Vierailija
5/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista itsekästä ja pinnallista se usein on, nykynuorten ystävyys. Jos ystävästä ei saa HYÖTYÄ, siis hupia, apua, statusta, kuulijaa murheille - silloin hänestä ei piitata, ystävyys jopa sanotaan irti.

joo, ei minustakaan ystävyys voi olla yksipuolista terapointia ja antamista, mutta kun tuntuu siltä, että nykyajan nuorten aikuisten mielestä sen pitää lähinnä olla pelkkää saamista.

Ap:n ystävä hakee hänestä huvimestaria, kuulijaa ja ehkä koristetta fb-statukseensa. Voi hyvin olla, kuten kakkonen arvelee, eli että ne aiemmat ystävät haluavat tehdä asioita ns. vanhalla sakilla, mutta toki JOS ap:n ystävä haluaisi pitää ap:n puolta ja ottaa hänet mukaan, se varmasti onnistuisi.

t. Viisikymppinen kalkkis, joka ei kutsu tuollaista hengailukaveruutta ystävyydeksi

Vierailija
6/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosen kanssa samaa mieltä, tahtoo näyttää koko maailmalle kuinka upea kaveri hänellä on. Vaik ei susta nyt niin paljoo tykkäiskään. Sä oot ne Jimmy Choo korkokengät joilla lesotaan facebookissa mutta heti kotia päästyä otetaan pois jalast kun on niin epämukavat

Eti uusia kavereita

Vierailija
7/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli tuollainen "ai jaa, puhutaanpa taas minun asioistani lisää" -ystävä, joka itse tuppautui seuraan. Pääsin lopulta vuosien aputerapeuttina toimimisen jälkeen hänestä eroon. Näin vuosien jälkeenkään ei kaduta mikään muu kuin se, etten tajunnut laittaa hommaa poikki heti alkuunsa. Ja tästä tyypistä siis tuli sitten menestynyt ihminen, on nykyään paljon minua korkeammalla ammatillisella statuksella, mutta ihmissuhteissaan hän on hyväksikäyttäjä.

Vierailija
8/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäntyyppiset on luokiteltavissa HerbalifeMeandiEnergitixpompdeluxTuppervare-tuttaviksi.

Tutustutaan, kahvitellaan, verkostomarkkinoidaan. Tosi kiusallista. Lopulta, jos et itse lopeta tuttavuutta kun totuus on sulle valjennut, tämä Hyvinvointiohjaaja pelokkaalta sut pois Facebookista kun et ole vastannut ja osallistunut hänen lukuisiin kutsuihin tulla maistelemaan pirtelöitä/kuulemaan lisää/mittauttamaan rasvaprosenttiasi...

Tai mikäli et osta vaatekutsuilta mitään.

Eli hyötyminen !

Vierailija
9/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 14:24"]

Tuollaista itsekästä ja pinnallista se usein on, nykynuorten ystävyys. Jos ystävästä ei saa HYÖTYÄ, siis hupia, apua, statusta, kuulijaa murheille - silloin hänestä ei piitata, ystävyys jopa sanotaan irti.

joo, ei minustakaan ystävyys voi olla yksipuolista terapointia ja antamista, mutta kun tuntuu siltä, että nykyajan nuorten aikuisten mielestä sen pitää lähinnä olla pelkkää saamista.

Ap:n ystävä hakee hänestä huvimestaria, kuulijaa ja ehkä koristetta fb-statukseensa. Voi hyvin olla, kuten kakkonen arvelee, eli että ne aiemmat ystävät haluavat tehdä asioita ns. vanhalla sakilla, mutta toki JOS ap:n ystävä haluaisi pitää ap:n puolta ja ottaa hänet mukaan, se varmasti onnistuisi.

t. Viisikymppinen kalkkis, joka ei kutsu tuollaista hengailukaveruutta ystävyydeksi

[/quote]

Hienosti kuvailtu! Tässä on ikävä puoli mielestäni se, että ne nuoret, jotka eivät jaksa tällaista suhteiden kertakäyttökulttuuria, jäävät usein yksin.

t. toinen viisikymppinen kalkkis

Vierailija
10/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Olenkin ajatellut, että etsisin uutta seuraa. Jotenkin tuntuu vaan julmalta, kun kuitenkin tämä ystävä hehkuttaa minua noinkin paljon. Hän on kirjoittanut facebookiin mm. niin, että olen parasta mitä hänelle viime vuonna tapahtui! Tulee ilkeä olo, kun ajattelen, että miksi ihmeessä hän noin kirjoittaa, kun minusta emme ole ollenkaan läheisiä. Tuntuu jopa välillä, että hän kiusaa minua, kun jättää kutsumatta yhteisiin juttuihin. Toki hänellä on oikeus olla kutsumatta minua, en tarkoita sitä, mutta en ymmärrä, miksi se pitää tuoda minun naamalleni, kun kuitenkin minun kutsuihini vastataan kieltävästi. Aina, kun olen päättänyt, että nyt saa riittää, hän kehuukin minua jossain. Huh huh!

Uskon kyllä olevani hauskaa seuraa, mutta joskus juuri tämä oletus rasittaa. Ihmiset odottavat, että minun seurassani aina tapahtuu jotain uutta ja keksin jotain hirveän kivaa tekemistä ex tempore. Ehkä tämän vuoksi luullaan, että kaipaan vain hauskoja kertakäyttökavereita, vaikka asia ei tosiaan ole näin :/ Kovin helposti en uskalla paljastaa sisintäni tai syvimpiä tunteitani. Ehkäpä tämän vuoksi jäänkin yksin - saattaa olla, että ihmiset pitävät minua pinnallisena.

ap

Vierailija
11/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei osaa olla kaveri tuon syvällisemmällä tasolla.

Vierailija
12/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 15:07"]

Ehkä hän ei osaa olla kaveri tuon syvällisemmällä tasolla.

[/quote]

Niin no näitäkin ihmisiä ihan oikeasti on olemassa. Mutta antavat itsestään valitettavasti väärän kuvan ja sitten ne muut kun biletyskaverit karisee pois. Tietysti jos ap haluaa varmistaa ettei kyse ole vaan tästä, niin olisi hyvä ottaa sen ystävän kanssa puheeksi tuo miltä hänestä tuntuu.

Tietysti vaikka se haluaisi olla kaveri muutenkin, mutta se henkinen kapasiteetti ei riitä muuhun kun bilettämiseen niin se on ap:n päätettävissä, jaksaako sellaista. Sitten hän pysyy biletyskaverina, hänen kanssaan ollaan silloin kun on hauskaa. Muiden ystävien kanssa jaetaan sitten muut asiat. Kaikille ihmisille sitä syvällisyyttä ei vaan anneta.

Vierailija
13/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista asioistaan hän kyllä kertoo ja pohtii niitä. En sitten tiedä, miten syvällisesti osaa ajatella. Esim. hänellä on paljon vääränlaisia poikaystäviä, jotka häntä satuttavat, eikä hän itse tajua miksi. Ehkä ei ymmärrä, että hän ihastuu vääränlaisiin ihmisiin.

Minun on vaikea ottaa asiaa puheeksi juuri siksi, että en koe, että olemme kovin läheisiä. Kuten sanoin kommentissa, minun on vaikea kertoa tunteistani muutenkaan, saatika sitten vieraalle ihmiselle. Kun muutaman kerran olen yrittänyt jutella jotain tärkeämpää, on hän sivuuttanut sen jollakin lyhyellä kommentilla ja vaihtanut puheenaihetta (kuten aloitusviestissä kerroin). Tämä ei houkuttele avautumaan.

ap

Vierailija
14/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, hyväksyin jo sen, että tämä kaveri on sellainen bilekaveri, hyvänpäivän tuttu. Mutta sitten hän laittelee tällaisia juttuja fb:hen. Se ärsyttää jotenkin. En haluaisi olla mukana valheellisessa toiminnassa: monet tutut luulevat, että olemme jotain bestiksiä. Ei tunnu kauhean reilulta sitten sanoa tämän tyypin selän takana, että emme tosiaan ole mitään hyviä kavereita.

ap

Vierailija
15/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän käsitys ystävyydestä on erilainen. Teidän arvot ovat erilaisia. Kuten varmaan tulevaisuuden suunnitelmat ja päämäärät elämässä. Sulla on nyt kaveri juhlimista varten (jos sellaista tarvitset). Muut kaverit sitten löytyy muualta. 

Itselläni on ollut tällainen frendi ja kuului ryhmään energiasyöppö. Hän ammensi kaiken myötätunnon, sympatian, ymmärtämyksen minulta. Mitään en saanut takaisin jos olisin ollut vaikka sympatian tarpeessa.