Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lestadiolaismammat jaksavat jatkaa tuossa liikkeessä?

Vierailija
05.01.2014 |

Isoin lestadiolaisjohtaja antoi hyväksikäyttäjän välttää poliisin ja tukki vielä rauhanyhdistysten keskusliiton selvitysmiehenkin suun asiasta. Pahimmat rikokset ehtivät vanhentua tämän aktiivisen salailun takia, ennen kuin puhujapappa saatiin tuomiolle. Nyt siitä on tämän päivän Helsingin Sanomissa iso juttu. Ihmekös, että Olavi Voittonen päätti sitten jättää hommansa ensi kesänä. Hänhän tosin itse sanoi saavuttaneensa kaiken, mitä on halunnut. Ei tule koskaan myöntämään mitään. :(

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 05:55"]Isoin lestadiolaisjohtaja antoi hyväksikäyttäjän välttää poliisin ja tukki vielä rauhanyhdistysten keskusliiton selvitysmiehenkin suun asiasta. Pahimmat rikokset ehtivät vanhentua tämän aktiivisen salailun takia, ennen kuin puhujapappa saatiin tuomiolle. Nyt siitä on tämän päivän Helsingin Sanomissa iso juttu. Ihmekös, että Olavi Voittonen päätti sitten jättää hommansa ensi kesänä. Hänhän tosin itse sanoi saavuttaneensa kaiken, mitä on halunnut. Ei tule koskaan myöntämään mitään. :(

[/quote]

Olen VL mutta ihan samaa mietin minäkin...miten jaksaa näitä kaikkia uutisia ja asioita. Toisaalta hyvä, että johto vaihtuu. Olisiko se uuden alku. Itse luen inholla kaikkia näitä pedofiilijuttuja ja olen niistä erittäin surullinen. Tiedän, että todella monen usko on ollut koetuksella näiden uutisten vuoksi. Mutta liike on vain liike ja usko on liikkeestä kuitenkin erilainen asia. Jos yhdistyksen johto on tehnyt virheitä mutta peittelee, kertoo ns.valkeita valheita tai valehtelee suoraan, on se tosi harmillista ja väärin. Toisaalta kyse on vain yhdistyksen johdosta, uskossa on kyse aivan muusta. Jumalan valtakunta ja SRK on kaksi eri asiaa ja niillä ihan eri johtohahmot. Kun jaksaa uskoa hyvää tuosta valtakunnan johtohahmosta ja unohtaa nuo yhdistyksen johtajat niin sitten jaksaa...

Vierailija
2/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ns. johtohahmot ja srk ovat kuitenkin sen verran kaukaisia asioita keskiverouskovaisen arkipäivässä, ettei se vaikuta suoraan. Toki uutiset järkyttävät ja ahdistavat. Ja mikä pahinta on se, että ulkopuoliset saavat aivan väärän kuvan uskomisesta ja omaa uskoa ei kehtaaa sen saaman stigman takia tuoda esille. Kenen luulette haluavan astua srk:n johtoon näiden kahden väistyvän tilalle. Ei ole helppo paikka kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uskomiseen ei tarvita seurakuntaa naisia sortavine sääntöineen. Uskoa voi ihan itsekseen ilman seurakunnan kehittelemiä sääntöjä. Eiköhän sitä niinkin pääse taivaaseen.  Olen päättänyt erota liikkeestä monien muiden tavoin.

Vierailija
4/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:38"]Minusta uskomiseen ei tarvita seurakuntaa naisia sortavine sääntöineen. Uskoa voi ihan itsekseen ilman seurakunnan kehittelemiä sääntöjä. Eiköhän sitä niinkin pääse taivaaseen.  Olen päättänyt erota liikkeestä monien muiden tavoin.

[/quote]

Seurakunta on ihan hyvä ja elämää rikastava juttu, mutta seurakuntia löytyy muitakin ja paljon terveempiä kuin lestaadiolaisuuden sisältä. Tervetuloa!

Vierailija
5/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti moni liikkeen jäsen jaksaa. Terapiassa käynti ja masennus hyvin yleistä, etenkin naisilla. 

Vierailija
6/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa käynti ja masennus on yleistä myös muillakin kuin lestadiolaisilla naisilla.

Vierailija
7/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää vastauksista. En itse lestadiolainen ole koskaan ollut, mutta oman sukuni historian perusteella minun mielestäni koko vanhoillislestadiolaisuus on kasvanut vinoon 60-70-luvulta lähtien. Silloin on tullut nuo kaikki isot rajoitukset oikeasti ihmisten elämään, televisiokiellot, velvollisuus tosiaan synnyttää lapsia toisensa perään jne.

Liikkeessä sanotaan, että oppi olisi muuttumaton, mutta ei se pidä paikkaansa, kun tietää, miten oikeasti esimerkiksi minun isovanhempani sen liikkeen piirissä ennen elivät. Ei ennen synnytetty lapsia henkensä uhalla vaan saatettiin käyttää ainakin varmoja päiviä, kun ei vielä ollut e-pilleriä. Joku on tutkinut, että seuralaulujen sanatkin muutettiin sellaisiksi vain oman yhteisön seurakuntayhteyttä korostaviksi silloin, kun pappeja laitettiin liikkeestä ulos.

Miten te lestadiolaiset: tiedättekö oman sukunne historiasta ja siitä, miten teidän isovanhempanne ja heidän vanhempansa elivät liikkeessä ennen pappien uloslaittamista ja hoitokokouksia?

Vierailija
8/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ihmettelen, miten ne tavalliset normaalit vl-mammat jaksavat tätä jatkuvaa mustamaalaamista.

Vierailija
9/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo liikkeen johtajat nyt vaan on teille alamaisilleen kertoneet mikä on se oikea usko ja miten pitää elää jotta taivaspaikka aukeaa. Eikö teitä nyt yhtään epäilytä, että teitä on johdettu harhaan? Että se usko mihin teitä on kehoitettu onkin väärä? Ei kai ihminen joka täysin tietoisesti peittelee pedofiilin toimia voi olla oikea uskovainen? Kuitenkin tämä henkilö on ollut yksi niistä joita te olette kuunnelleet ja jonka kirjoituksia lukeneet ja niiden mukaan sitten olette eläneneet. Joka on teille kertonut miten eletään jotta ollaan oikeita uskovaisia. Ja kun vielä muistaa, ettei liikkeen asioita ja uskonkäsityksiä saa edes kyseenalaistaa. Tulee väkisinkin mieleen, että ei kai itse sielunvihollinen ole päässyt luikertelemaan liikkeeseen?

Aika turha selitellä, että usko ja johtajat on kaksi eri asiaa, ei ne ole. Ei noin pienessä liikkeessä. Nuo johtajat on määritelleet sen teidän uskonne, päättäneet mihin te liikkeessä mukana olevat uskotte ja miten elätte. Nyt on todettu, että se johto on aika kyseenalaista porukkaa. Kyllä mun uskoni horjuis pahemman kerran, jos todettais että kirkkoherra jonka sanoihin luotin ja uskoin oliskin pahimmanlaatuinen huijari. Te vaan toteatte, että ei tässä mitään ongelmaa ole. Jep, jep. Kertoo paljon siitä, ettette te edes välitä siitä mitä tapahtuu.

Vierailija
10/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kertooko se siitä, että osaamme ajatella itsekin ja jättää yksilön tekemät virheet yksilön virheiksi. Usko tai Jumala itsessään on pyhä. Sit

ei kukaan ihminen, oli johtotehtävässä tai, pysty pilaamaan.

Vierailija
11/11 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmiset näitä uskonnollisia liikkeitä tarvitsevat? Se on mulle täysi mysteeri, ymmärrän varsinaisen uskon, mutta en näitä outoja oppikyhäelmiä sen ympärillä, en pappien tekemiä rituaaleja, en uskonnormeja ja joukkokokoontumisia. Minusta ne kaikki kertovat jotenkin siitä, että ihminen kaipaa ulkopuolista tahoa kertomaan miten tulee elää. Ne ohjeet löytyvät Jeesuksen opetuksista, mitään muuta ihminen ei tarvitse. Kun hän ne ymmärtää (tosin niitä ymmärtää äärimmäisen harvat), siinä on kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi