Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkälaista on lastenkodeissa?

Vierailija
04.01.2014 |

Kysyn ihan vain mielenkiinnosta.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kertomus auttaa jaksamaan kun on väsynyt yh- äiti vailla tukiverkkoa ja joka tuutista tulee viestiä kuinka huono on kun ei tee sitä ja tätä ja tuota.

Ja tätä olen tarkoittanut kun niitä lastensuojeluilmituksia etsitään ratkaisuiksi vaikka mihin pulmaan. Jos lapsen vanhemmat juo taikka käyttää huumeita niin,e ttä lapsi on siellä juopporemmeissä mukana niin parempi se lastenkoti, mutta muissa tapauksissa kyllä kannataa harkita, että onko lapselle se uusi elämä lastenkodissa sellaista parempaa. Siellä ehkä ruoka tulee ajallaan, mutta jos ei mitään oikeaa kiintymys suhdetta ja läheisyyttä saa niin orpo olo jää lapselle.

Ja sitten on nämä 18-vuotiaat jotka pääsevät sitten maailmalle vailla mitään tukea ja huumehörhöjen seassasitten yritetääns elviät ilman mitään.

Me elämme 2000-lukua ja edelleen ei kaikesta tutkimuksesta huolimatta virallisesti tajuta sitä, että lapsi tarvitsee sen säännöllisen ruokailun lisäksi myös henkistä tukea ja tervettä läheisyyttä.

Eli jos joku huomaa lapsen voivan huonosti niin miksi ei voi alkaa tukea tätä sen sijaan, että tehdään lastensuojeluilmoitus ( siis jos kyseessä ei ole päihteet taikka seksuaalinen hyväksikäyttö).

Vierailija
22/38 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vain hyviä kokemuksia siitä laitoksesta, missä itse olin. Työntekijät oikeasti välittivät nuorista, ja saivat koko porukan kasaan, vaikka sekaan mahtui niin koulukiusaajia, kiusattuja ja huumeiden väärinkäyttäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se missä lastenkodissa mä olin, oli kyllä tosi hyvä paikka verrattuna näihin muihin.

olin siella pari kertaa pari viikkoa. Oli lämmin ruoka, tehtiin joskus pizzaakin, oli leluja ja pleikkapelejä yms. Olisin kyllä mielummin ollut tietenkin kotona.

Vierailija
24/38 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 12:12"]

No kylläpä olet tarinan keksinyt. Ensinnäkin lastenkoteihin ei koskaan saa nuoret ottaa ystäviään yökylään ja toisekseen nuori äiti lapsensa kanssa olisi sijoitettu heti synnytyksen jälkeen ensikotiin ja sitten siitä tuettuun asumiseen. vauvoja ei ikinä pidetä lastenkodeissa muiden nuorten arkea sekoittamassa. Naurettavaa lastensuojelun mustamaalaamista.

[/quote] Olen ollut teininä opiskelulaverin luona yötä lastenkodissa. En muista paikan nimeä, joku isompi laitos Helsingissä. Oli siellä aika pieniäkin, eri osastolla. Kun itse olin lyhyen ajan töissä pienessä ryhmäkodissa oli yhdellä lapsella siskonsa yökylässä suht. usein.

Vierailija
25/38 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin Muhoksen Pohjolakodilla huostaanotettuna. Sitä en toivoisi kenellekään. Sinne ei kuulu kukaan! Jos/kun lapsen tilanne on huostaanoton tarpeessa niin mä toivon sydämeni pohjasta ei ketään pokolle! fuck the poko!

Vierailija
26/38 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tytär oli yökylässä ystävänsä perhekodissa ainakin.

Ja oon nähnyt itse aikoinaan, kun vauva oli laitoksessa.

Mun pikkusisarkin oli vauvana laitoksessa.

Vierailija
27/38 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri yksi nuori teki itsemurhan muhoksella laitokseen. 😢

Jonkun ois kyllä aika puuttuu niitten lestadioilaisten touhuun siellä!

Johan sen uutisista näkee ettei oo kaikki kohdillaan siellä. Kokoajan tulee jotain ikävää tietoa.

Vierailija
28/38 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpö höpö löpön löpön.

Kyllä sinne laitetaan ihan kilttejäkin. Riippuu sossusta!

Vierailija
29/38 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon lastenkodista. Siellä missä itse olin (Muhoksella sijaitseva Pohjolakoti) oli aivan järkyttävää aikaa, jäänyt elinikäiset traumat. Pakotettiin siivoamaan jatkuvasti, ja vaikka kuinka parhaas yritti niin jotain teki aina väärin ja rangastuksia sateli... Toivon sydämeni pohjasta ettei ketään joudu kokemaan mitään samaa. Olin vain reilun vuoden verran, ja kyllä sääliksi kävi muita jotka olivat jo pari vuotta ollut, ja monta vielä edessä...

Vastaavanlaista menoa on muissakin paikoissa. Ei välttämättä toki kaikissa, mutta ainakin pohjanmaalla on useimmissa kohtuu natsi-touhua. Ruokapöydässä ei saa välillä keskustella lainkaan, muiden lastenkotiasukkien kanssa ei saa olla liian hyvissä väleissä (ettei verkostuta) mutta yksikseenkään ei saa olla. Ohjaajien kanssa pitää jaksaa keskutella, vaikka kuinka angsti olisi päällä. Saat kovennettua, jos kapinoit (mitä nuori tekisi ihan normaalistikin) Ja ne siivoamispäivät tulevat, vaikka ei huvittaisi ja petien petaamiset yms. On siellä kaikki yksilöllisyys ja omat valinnat karsittu pois! Sikis en yhtään ihmettele, jos ottavat välillä hatkoja sieltä.

Kokemusta on työntekijänä ja muutama tuttavan teinikin on ollut lastenkotiasukkina ja heitä olen haasatatellut.

Vierailija
30/38 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertomus auttaa jaksamaan kun on väsynyt yh- äiti vailla tukiverkkoa ja joka tuutista tulee viestiä kuinka huono on kun ei tee sitä ja tätä ja tuota.

Ja tätä olen tarkoittanut kun niitä lastensuojeluilmituksia etsitään ratkaisuiksi vaikka mihin pulmaan. Jos lapsen vanhemmat juo taikka käyttää huumeita niin,e ttä lapsi on siellä juopporemmeissä mukana niin parempi se lastenkoti, mutta muissa tapauksissa kyllä kannataa harkita, että onko lapselle se uusi elämä lastenkodissa sellaista parempaa. Siellä ehkä ruoka tulee ajallaan, mutta jos ei mitään oikeaa kiintymys suhdetta ja läheisyyttä saa niin orpo olo jää lapselle.

Ja sitten on nämä 18-vuotiaat jotka pääsevät sitten maailmalle vailla mitään tukea ja huumehörhöjen seassasitten yritetääns elviät ilman mitään.

Me elämme 2000-lukua ja edelleen ei kaikesta tutkimuksesta huolimatta virallisesti tajuta sitä, että lapsi tarvitsee sen säännöllisen ruokailun lisäksi myös henkistä tukea ja tervettä läheisyyttä.

Eli jos joku huomaa lapsen voivan huonosti niin miksi ei voi alkaa tukea tätä sen sijaan, että tehdään lastensuojeluilmoitus ( siis jos kyseessä ei ole päihteet taikka seksuaalinen hyväksikäyttö).

Huostaanotto on niin kallis ja vaivalloinen ratkaisu, että lastensuojelu pyrkii nimenomaan tukemaan lasta ja perhettä. Keinoja on paljon. Ilmeisesti sinun käsityksesi on se, että lastensuojeluilmoitus tarkoittaa automaattisesti huostaanottoa. Olet väärässä.

Vierailija
31/38 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sijoitettuna muhokselle nuorten ystävien "hoivaan" pohjolakodille. En kerro tässä yksikön nimeä, mutta olin yhdessä sijaishuollonyksikössä. Traumat on jäänyt,enkä ikinä IKINÄ laittaisi sinne KETÄÄN. Välillä saatoin nukkua kaksi viikkoa kuukautisverisissä lakanoissa tai kulkea rikkinäisissä vaatteissa. Eräänä päivänä tulin kotilomilta takaisin, ja vein laukkuni toimistoon kuten tapana oli tarkastaa laukut aina lomilta palatessa eikä tämä itse tarkastus minua haitannut millään tavalla,minulle ihan okei toimenpide MUTTA kun niitä saatanan tavaroita ei tarkistettu ennen ku tyyliin 12tuntia palaamisen jälkeen!

Vierailija
32/38 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pessyt lakanoita? Olisit ostanut uusia vaatteita. Kyllä sijoittava kunta ainakin olisi ostanut sinulle niitä.

Vierailija
33/38 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö lastenkoti tausta johonkin tietoihin vai meneekö se pois? Ahdistaa, jos joku näkee tai saa tietää, että olen joskus asunut lastenkodissa .. ja en haluaisi, että kukaan saisi tietää nyt kun elän ihan normaalia elämää.

Vierailija
34/38 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista on kodeissa? Entä töissä? Entä kouluissa? Minkälaisia sitten ovat opettajat? Entä esimiehet? Entä vanhemmat? 

...miten tuohon ap kysymykseen kukaan voi yksiselitteisesti vastata, perusasiat on toki mutta varmasti riippuu paikasta ja ihmisistä ketkä sitä pyörittävät millaista kyseisessä paikassa on.

Vierailija
35/38 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö löpön löpön.

Kyllä sinne laitetaan ihan kilttejäkin. Riippuu sossusta!

Kuten myös kotioloista. 

Vierailija
36/38 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkö lastenkoti tausta johonkin tietoihin vai meneekö se pois? Ahdistaa, jos joku näkee tai saa tietää, että olen joskus asunut lastenkodissa .. ja en haluaisi, että kukaan saisi tietää nyt kun elän ihan normaalia elämää.

Tää muakin kiinnostais tietää. Jos joku ammattilainen vois ystävällisesti kertoa...

Itselläkin huostaanotto tausta ja olen ollut myös erilaisissa laitoksissa mm. psykiatrisella osastolla joskus 13-vuotiaana.

Nyt olen jo 35 v ja aikuisiällä ei ole ollut mitään ongelmaa, enkä ole ikinä minnekään neuvoloihin, työterveyteen tai muihin paikkoihin ikinä kertonut mistään.

Vierailija
37/38 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin laitokseen kun koulu teki pila lastensuojeluilmoituksia minusta mm.kivuista ja alipainosta. Laitoksessa otettiin puhelin 1kk pois ilman syytä. Kaikki puhelut valvottiin vierestä. Ulos ei menty ilman ohjaajaa. Kaikki tapaamiset oli valvottuja. Syömistä tarkailtiin jatkuvasti ja lääkkeitä ei saanut syödä itse ja puhun ihan perus särkylääkkeistä. Seuraavassa laitoksessa missä olin sai mennä iltaisin ulos ios halusi. Jos ei osallistunut nuorten iltaan joutui olemaan huoneessaan arestissa. Aina keksittiin jotain syitä miksi en voi asua kotona esim. ei syö tarpeeksi tai ei nuku riittävästi. Onneksi pääsin sieltä pois hallinto-oikeuden kautta. Jos sossu haluaa ottaa sut huostaan, sen se myös tekee.

Vierailija
38/38 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin sai kaverit/jopa vanhemmat olla yötä. Ja kavereiden luokse sai myös mennä yöksi kunhan ohjaajat sopivat asiasta kaverin vanhempien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan