Onko normaalia että kohta 9kk vanha vauva ei vielä ryömi?
Meidän tyttö joka täyttää viikon päästä 9kk ei ryömi vieläkään, ja alan olemaan vähän huolissani tytön kehityksestä. Vauva oppi kääntymään 6 kk ikäisenä liikkuu pyörimällä paljon, mutta ryöminen ei kiinnosta. Parin päivän ajan tyttö on työntänyt itseään taaksepäin käsillään? Milloin kannattaa olla yhteydessä neuvolaan? Tyttö on aika "pullea" eli voihan sekin olla yksi syy miksi liikkuminen ei onnistu.
Kommentit (25)
Kiitos ihanista vastauksista! Helpottavaa tietää etten ole ainut jonka vauva on hitaammin liikkelelähtevä. Eiköhän tuokin neiti kohta ala liikkumaan. :)
Ap
Mun lapseni käveli 10kk:n iässä. Tosiaankin on yksilöllistä miten kehittyy, mutta toi kuulostaa jo vähän huolestuttavalta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 21:58"]Minä kävelin 9kk ikäisenä.
[/quote]
Ei tällasta tarvi "alapeukuttaa".
Meillä kolme lasta ja jokainen on noussut 9-10kk ikäisenä kävelemään. Nuorin nousi tukea vasten seisomaan itse 8kk ikäisenä.
Kaikki lapset ovat yksilöitä, erilaisia, ja oppivat asiat omaan tahtiin. Joku kiinnostuu puheesta, toisella "polttelee jalkapohjissa".
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 21:49"]
Mun tyttö teki samaa 9 kk iässä, sit hiffas 10 kk et pääsee eteenpäin kun vetää käsillä toiseen suuntaan. Tätä jatku 1 v ikään jollon alko konttaamaan ja 1v 2 kk kävelemään ja nykyään (2v) on ikäistään ketterämpi, tekee esim kuperkeikan jo. Eli ei syytä huoleen...
[/quote]
Eikös ole ihan normaalia, et lapset tekee jo 1v kuperkeikkoja? Luullut et se on ihan normaalia.
Minä pidän normaalina, vaikka omat lapset ovatkin lähteneet aiemmin liikkeelle, joten älä noteeraa noita "ei ole normaalia" kommentteja. :)
Tuttavapiirissä on paljon lapsia, osa on lähtenyt liikkeelle aiemmin, osa myöhemmin ja jokainen on normaali lapsi :)
En usko, että lapsessasi on mitään vikaa, on vain "hitaampi" kuin muut. Voi käydä niinkin, että oppii kaiken sitten heti kerralla. Ensin vähän eteenpäin, sitten onkin jo käsillään tavoittelemassa yläilmoja. Ei kaikki lapset edes ryömi, konttaa tmv. Kokemusta siitäkin, toiseksi nuorin lapseni lähti heti tavoittelemaan yläilmoja, ei edes yrittänyt kontata. Ryömikin vain tasan sen verran että pääsi sohvan vierelle :)
Esikoistyttöni kääntyi 6kk, 9kk liikkui työntämällä itseään taaksepäin, ei ryöminyt koskaan. Konttasi 10kk ja käveli 1v 2kk iässä. Alku oli keskivertoa hitaampi motorisesti, mutta ei tuo näy missään - nykyään erittäin ketterä ja motorisesti taitava 6-vuotias.
Joo, on normaalia. Omani oppi kävelemään 10 kk iässä, jonka jälkeen oppi konttaamaan sekä kääntyilemään mahalta selälleen ja päinvastoin. Täysin normaali 5-vuotias nykyään.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 21:45"]
Vauvasi on ihan normaali! Nauti, älä huolehdi turhista!
[/quote]no se lienee syy ettei ole saanut harjoitusta. Jatkossa vauva lattialle ja menet itse sinne tarvittaessa mukaan. Myöhässä on mutta välttämättä ei muuta vikaa kuin harjoituksen puute.
Minä näin psykologian opinnoissa kaavion, jonka pitäisi olla jokaisen neuvolan peruskamaa. Siinä oli tutkimusten perusteella selvitetty minkä vaiheiden kautta lapset oppii liikkumaan. (En valitettavasti saanut kaaviota itselleni, joten nyt mennään ihan muistin varassa.) Vain osa, muistaakseni n. puolet vauvoista etenee normaalina pidetyn ryömii-konttaa-kävelee - kaavion mukaan ja loput sitten erinäisillä variaatioilla, juuri kierimällä, mittarimatona, peppukiitäjänä tms ja siitä sitten joko konttaamisen kautta tai suoraa seisomaan nousten siirtyvät kävelyyn.
Oma vauvani oppi istumaan jo 6kk, ei ikinä ryöminyt, ja konttaamisenkin oppi leikeissä vasta kävelyn jälkeen. 9kk saakka istui kuin tatti, sitten lähti peppukiitoa eteenpäin ja siitä sitten opetteli seisomaan ja 1v2kk kävelemään. Ja kovin on liikunnallisesti lahjakas 2-vuotias. Eli älä hätäile!
Hei psykologin opiskelija. Puhuttiinko teillä oppimisvaikeuksista? Ovat yhteydessä kävelemään oppimisen kanssa eli jos jokin vaihe on jäänyt väliin, niin todennäköisyys oppimisvaikeuksiin kasvaa. En tiedä, miksi näin on, kuulin toimintaterapeutilta tämän.
Meidän muksu oppi konttaamaan 11kk ikäisenä ja käveli vasta lähempänä 1,5v. Ihan normaali 3-vuotias tuo nykyään on ja motorisesti ihan ikäistensä tasolla. :)
Lapset on erilaisia! Mulla esikoinen käveli 9kk iässä, mun serkun tyttö taas lähti ryömimään 10kk iässä ja konttaamaan lähemmäs vuoden ikäisenä ja kävelemään vasta puolitoistavuotiaana.
Mutta kerrn myös toisenlaisen esimerkin, en kuitenkaan pelotellakseni! Hyvän ystäväni lapsi oppi kääntymään puolivuotiaana ja ryömimään hiljalleen lähempänä vuoden ikää. Neuvolassa ei oltu huolissaan, kun vasta lähempänä kahden vuoden ikää kun ei lähtenytkään kävelemään. Lapsella todettiin rakennevika aivoissa, joka viivästytti kehitystä. Oppi kävelemään kolmevuotiaana.
Lapset kehittyy eri tahtiin, jokainen on oma yksilönsä. Mielestäni tärkeintä on, että jos olet huolissasi niin ota yhteyttä neuvolaan. Oma vaisto kertoo jo paljon!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 21:58"]Minä kävelin 9kk ikäisenä.
[/quote]
Ei tällasta tarvi "alapeukuttaa".
Meillä kolme lasta ja jokainen on noussut 9-10kk ikäisenä kävelemään. Nuorin nousi tukea vasten seisomaan itse 8kk ikäisenä.
Kaikki lapset ovat yksilöitä, erilaisia, ja oppivat asiat omaan tahtiin. Joku kiinnostuu puheesta, toisella "polttelee jalkapohjissa".
[/quote]
Alapeukutus siitä, että annat ymmärtää, että ap:n lapsessa on vikaa, kun hän juuri hermoilee, miksi vauvansa ei 9 kk:n ikäisenä liiku ja sinun ainoa kommenttisi on todeta, että sinäpä kävelit sen ikäisenä. Typerää lällättelyä.
Lapset todellakin ON yksilöitä mutta sen lisäksi myös kävelemään oppimisen taito periytyy. Esim. mieheni on oppinut kävelemään 1v3kk:n iässä ja minä 1v1kk:n iässä, veljeni taas oli jo 1v5kk. Kaikki kolme lastamme ovat oppineet kävelemään myöhään eli vanhin 1v2kk, keskimmäinen 1v3kk ja nuorin 1v5kk. Nuorimmaisesta sanottiin 11 kk:n ikäisenä neuvolassa, että parissa viikossa kävelee. Ei sitten kävellyt. Valmius oli mutta uskallus ei.
Nyt lapsemme ovat teinejä ja liikunnallisesti lahjakkaita. Mitään vikaa tai häiriötä heissä ei ole, vaikka eivät ole normien mukaan oppineetkaan kävelemään. Ikävintä oli kun ystäväni, lääkäri, totesi, että tuollainen kehitysviivästymää kertoo kyllä, että lapseni eivät ole normaaleja. Jaksaa vieläkin ihmetellä, kun nyt yllättäen ovatkin... Ihana neuvolan terkka, sellainen vanhanajan täti, totesi aina, että on hyvä piirre, ettei turhia hötkyillä, saa äitikin sitten rauhassa tottua muutoksiin.
Ja oikeassahan tuo täti oli! Erään tutun lapsi oppi kävelemään 8 kk:n iässä ja konttaamaan 5 kk:n iässä ja hyvänen aika, mitä menoa. Lapsi roikkui kuin apina milloin missäkin, ei viihtynyt sylissä hetkeäkään ja pyöri, kieri, kiipesi, konttasi ja roikkui koko ajan. kolhi päätään, kättään, jalkaansa, koko ajan mustelmilla, koko ajan naamassa ja käsissä naarmuja. Vauvamuskarissa ihan säälitti, kun me muut leikimme vauvojemme kanssa ja tämä yksi äiti katseli meitä ja lapsi vipelsi milloin kenenkin tuolin karmilla, jalassa tai takin helmassa kiinni. Jos joutui syliin, niin heti välittömästi alkoi huuto. Ihan suoraan sanon, että vauva-ajan ihanuudesta jäi tältä äidiltä iso osa kokematta, kun vauvasta tuli taapero niin varhain.
Keskimäärin lapset alkavat kävellä 1 vuoden kieppeillä. Osa aiemmin ja osa myöhemmin. Tuon tutun lapsi alkoi kävellä 4 kk aiemmin kuin vauvat keskimäärin, kuopukseni alkoi kävellä 5 kk myöhemmin kuin vauvat keskimäärin. ihan normaaleja teinejä molemmat.
Onko ollut paljon lattialla? Jos olet pitänyt sylissä makuulla tai rintarepussa aina niin ei tietenkään osaa ryömiä.
Vauvasi on ihan normaali! Nauti, älä huolehdi turhista!
On ollut aika paljon sylissä kun lattialla ei kovin kauaa viihdy. Ap
Mun tyttö teki samaa 9 kk iässä, sit hiffas 10 kk et pääsee eteenpäin kun vetää käsillä toiseen suuntaan. Tätä jatku 1 v ikään jollon alko konttaamaan ja 1v 2 kk kävelemään ja nykyään (2v) on ikäistään ketterämpi, tekee esim kuperkeikan jo. Eli ei syytä huoleen...
Ei ole normaalia (tällä tarkoitan ettei ole yleistä), mutta ei myöskään välttämättä tarkoita että jokin olisi vialla. Jotkut lapset lähtevät liikkeelle vasta 10 kk:n ikäisenä ja kehittyvät siitä eteenpäin normaalisti. Itse olisin yhteydessä neuvolaan, jotta sitä kautta pääsisi ehkä fysioterapeutille tarkistamaan tilanne. Ei siitä haittaakaan olisi.
Omat lapseni ovat lähteneet liikkeelle 6kk ja 8kk iässä, joista jälkimmäinen suoraan konttamaan. Jotkut lapset eivät ryömi eivätkä konttaa vaan kävelevät suoraan.
Meillä vielä 9 kk iässä pyörittiin lattialla, lähemmäs 10 kk oli kun alkoi ryömimään, lämpimällä kelillä hokasi konttaamisen pian, kun sai pitoa polvien alle. Viikkoa yli 1 v alkoi kävely.