työttömästä vuokratuoliyrittäjäksi
Mä olen ollut jo hetken työttömänä eikä hyvältä näytä. Nyt mua kosiskellaan vuokratuolille tekemään. Asiakkaita on ilmeisesti hienosti joten tekijöitä tarvitaan. Mun lisäkseni on tekijöitä 2. Tosin he ovat äärimmäisen taitavia joten jännittää kun en itse vielä heidän tasollaan ole.
Mikä mua tässä mietityttää on se että koska heillä on jo vakkari asiakkaat mulla ei, mutta ilmeisesti niitä mulle riittäisi.
Vuokra olisi joku % mutta ei osannut tarkemminsanoa mikä. Riippuu myös siitä ostanko omat tarvikkeet vai teenkö liikkeen tuotteilla.Ilman muuta.
Mutta nyt kun olen itse päivärahoilla ja tiukkaa tekee muutenkin mietityttää se että mulla ei ole taloudellisesti varaa muutaman kuukauden odotteluun 1 asiakas viikossa (tämä siis pahimmassa tapauksessa). Lisäksi kun tulee työmatkakulut 200€/kk niin en saisi tuolla määrällä maksettua kulujakaan. Omasta vuokrastani ja elämisestä puhumattakaan.
Kysynkin nyt että onko vuokratuolilla noin ylipäätänsä mahdollisuutta elää? Kyseessä siis rakennekynnet ja tienata pitäisi kuitenkin käteen se 1500€ jotta selviäisin. En tod odota mitään rikastumista mutta laskuista olisi mukava selvitä.
Kommentit (14)
Ainakin haluaisin etukäteen tuohon sinua pyytäneiltä tarkeempaa arviota siitä, että paljonko asiakkaita riittäisi. Siis jos heille tulee niin paljon asiakkaita, että heillä ei riitä antaa aikoja, niin miten paljon tällaisia tapauksia sitten on, jotka ohjattaisiin sinulle.
Kannattaa myös muistaa, että jos yrittäjyys loppuu ja jäät työttömäksi uudelleen, niin oikeus korvauksiin alkaa vasta pitkän ajan ja byrokratian jälkeen. Joko pitäisi olla säästökä tuolle ajalle tai mahdollisuus tasata kulut miehen kanssa.
Selvitä ensin, mitä tapahtuu, jos tuloja ei riitäkään tarpeeksi
- saako homman peruttua nopeasti
- pääsetkö tuille nopeasti
- onko jotain muita juttuja, esim. vanhempien taloudellinen tuki tms, joka olisi tarvittaessa apuna mikäli kaikki meneekin päin persettä
Jos tulos on, että pääset jopa epäonnistumisen jälkeen nopeasti taas vanhaan tilanteeseen, niin go, girl.
Jos taas käy niin, että ottaessasi työn vastaan maalaat itsesi niin pahasti nurkkaan, että epäonnistuessasi olet jopa nykytilannetta pahemmassa jamassa, niin sitten kieltäydy.
Toivon, että tilanne on se, että on järkevää ottaa tilaisuus vastaan. Rakennekynsiä tehdään vielä pitkään ja se on portti myös muille hommille. Älä pelkää ainakaan onnistumistasi, tulet varmasti yhtä hyväksi kuin muutkin, saatat jopa jo olla sitä. Yleensä vain tunnollisilla on ylipäänsä kelpaamiseen liittyviä pohdintoja, mikä on jo merkki siitä, että teet työsi hyvin.
Pidän peukkuja sinulle!
Ei kai pelkkiä rakennekynsiä tekemällä voi elää. Asiakkaita ei voi riittää niin paljon.
Mut jos on myös muita palveluita, (kosmetologi, kampaamo) niin sit.
sun kannattaa kysyä myös tylkkäristä, onko sun mahdollista olla aluksi sivutoiminen eli osa-aikainen yritäjä, jolloin voisit saada soviteltua päivärahaa, eikä byrokratia yrityksen mahdollissti flopatessa olisi niin suuri. Monilla aloilla tämä on mahdollista, jos yrityksellä tai toiminimellä selvästi on vain muutama tunti viikossa töitä, mutta en tiedä kauneusalasta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:16"]
Ei ole siis oppisopimus mahdollisuutta. Mä menisin vain ko henkilön oppiin. En siis tekemään työtä vaan hän kurssittaisi minut ilmaiseksi. Sitä vastaan että sen jälkeen menen hänelle vuokratuolille. Työkkärin setä tyrmäsi ajatuksen työkokeilusta. Siihen olisin mennyt muuten riemumielin. Työkkärissä vaan herra totesi että yhteiskunnan rahoja eitällaiseen uhlata (tälle alalle) . Ei myöskään palkkatukea saa vaikka ko henkilö minut virallisesti palkkaisikin.
[/quote]
Jos alueella on jo tarpeeksi alan tekijöitä, on TE-toimisto luonnollisesti lakiin perustuen linjannut, että kilpailun vääristämiseksi ei työhallinnon toimesta tueta alalle hakeutumista. Palkkatuen kieltäminen perustuu samaan faktaan eli sen avulla ei saa vääristää kilpailua.
Mutta jos se kerran on työtehtävä, johon ystäväsi mielestä tarvitaan tekijä ja asiakkaita riittää, niin silloin hän voi palkata sinut. Jos se ei kannata, ei kynsiä voida yhteiskunnan rahoilla laitella.
Omalta työkkärin sedältä en voi kysyä kun hän tyrmäsi ajatuksen kokonaan. Siis silloin kun kysyin josko yrittäjä voisi palkata minut palkkatuella. Sen hän olisi tehnyt. Tälle alalle sitä ei myönnetä joten hän ei pysty palkkaamaanilmeisesti joten siksi mietti vuokratuolia. Kaksi ihmistä tuolla tekee kysiä täysipäiväisesti. Kyseessä on kynsisalonki.
Tuo mua mietityttääkin että jos nyt tuonne lähden ja asiat ei menekään hyvin niin en pärjää millään mikäli tuille en enää pääsekään. Omalle alalleni olen yrittänyt jo pitkän aikaamutta kukaan ei huoli. Olen siis palkkaluokan ylimmässä luokassa työkokemuksineni joten selvää on että olen liian kallis. Koska olen vielä 30v ja nainen niin näyttää todella synkältä. Kotona en enää jaksaistua. Haluan tehdä jo jotain mtta joku turva täytyy olla sillä ilman rahaa multa lähtee kattokin pään päältä. Nytkin on vaikeaa.
Nykyäähän saa tienata 300 kuussa ilman että vaikuttaa työttömyyspäivärahaan. Mä kokeilisin eka tuota vuokratuoliyrittäjyyttä ensin vaikka yhdenpäivän viikossa. Näet miten asiakkaita riittää ja muutenkin oletko valmis hommaan täyspäiväisesti.
Yksi päivä viikossa niin sun tulot tuskin nousee yli sen 300 euron rajan.
No kun yrittäjä ei voi saada työttömyyskorvausta!
Niin. Tuo mua tässä mietityttääkin että millä mä elän sen aikaa kunnes jotain rupean tienaamaan ja että jos homma ei toimikaan niin mitäs sitten. Ei mulla ole penninhyrrää säästössä ja jokaikinen penni mitä saan nyt menee laskuihin. Osa jää jopa maksamatta joten olen nyt myynyt tavaroitani jotta pärjään.
Työmatkaa tulee 60km/ sivu.
Toki mä pääsisin alkuun sinne oppilaaksi. Eli saisin koulutuksen siinä samassa ja ilmeissti asiakkaat myös. Mutta mitähän tuohon sanoo työkkäri.
Työkkäri sanoo, että oppisopimuksessa pitäisi olla se työsuhde ja palkka, ei riitä pelkkä oppilaana oleminen. Palkka TESsin mukaan ja lisäksi ammatillisia opintoja siten, että työnantaja maksaa palkan niiden ajalta. Onko kynsien tekijöille sellaisia opintoja edes?
Palkkatuella taas ei voi palkata, koska ala ei kaikesta päätellen työllistä.
Työkokeilu on yksi mahdollisuus, jos oma alasi ei työllistä tai sinulla ei ole ammatillista koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:54"]
Työkkäri sanoo, että oppisopimuksessa pitäisi olla se työsuhde ja palkka, ei riitä pelkkä oppilaana oleminen. Palkka TESsin mukaan ja lisäksi ammatillisia opintoja siten, että työnantaja maksaa palkan niiden ajalta. Onko kynsien tekijöille sellaisia opintoja edes?
Palkkatuella taas ei voi palkata, koska ala ei kaikesta päätellen työllistä.
Työkokeilu on yksi mahdollisuus, jos oma alasi ei työllistä tai sinulla ei ole ammatillista koulutusta.
[/quote]
Korjaan sen verran: palkkatukea ei saa, jos ala ei työllistä työntekijänä, työkokeiluun taas voi päästä, jos tähtäimessä yrittäjyys ja ko. alalle työllistytään yrittäjinä.
Ei ole siis oppisopimus mahdollisuutta. Mä menisin vain ko henkilön oppiin. En siis tekemään työtä vaan hän kurssittaisi minut ilmaiseksi. Sitä vastaan että sen jälkeen menen hänelle vuokratuolille. Työkkärin setä tyrmäsi ajatuksen työkokeilusta. Siihen olisin mennyt muuten riemumielin. Työkkärissä vaan herra totesi että yhteiskunnan rahoja eitällaiseen uhlata (tälle alalle) . Ei myöskään palkkatukea saa vaikka ko henkilö minut virallisesti palkkaisikin.
Kuulostaa aika isolta riskiltä. Siis ihan vain senkin vuoksi, ettei sulla ole yhtään hätävaraa. Olisiko sinulla mahdollista olla alkuun vaikka osa-aikuisena työntekijänä? Saat tienata sen 300 e ekstraa/kk.
Yleensä aina kannustan yrittäjyyteen, enkä haluaisi torpedoida haaveita. Jos haluat alkaa yrittäjäksi, niin tee realistiset laskelmat. Miten paljon tarvitset asiakkaita, jotta saat tarpeeksi palkkaa. Matkakulut, vuokratuoli, yel, alv, mahd materiaalit, mitä kuluja työstä onkaan.
En rupeaisi. Tuo kun on vielä sitä mistä lama-aikana ekaksi tingitään - ja vain tositaiturit pärjää!