Pilates ja raskaus
Mietin tässä, pitääkö lopettaa pilateskurssi. Vatsalihaksia ei saa raskausaikana treenata, enkä enää pysty tekemään vatsalla tehtäviä liikkeitä... Tuntuu, ettei jää hirveästi jäljelle, jos koko ajan pitää keksiä korvaavia liikkeitä.
Kommentit (5)
Ei meidän pikkupaikkakunnalla ole niin suurta valikoimaa, että olisi erikseen raskauspilatesta. Ainoa mammajumppa on bailamama, eikä nuo tanssilliset jumpat ole mun juttu, valitettavasti.
Ap
Joogaa kotona. Netistä löytyy hyviä ohjeita.
Mä vältyin raskausajan selkäkivuilta lähes kokonaan, ja uskon että syynä oli joka-aamuinen mammajoogatunti olkkarissa.
Mä jumppaan ja joogailen kotona, ja käyn myös kahvakuulassa, mutta tykkään käydä kodin ulkopuolella jumpassa. Kotona ei oikein saa samalla tavalla rauhoituttua kuin paikassa, johon varta vasten mennään keskittymään siihen liikkumiseen.
Ap
Hei,
Kaikki liikunta on hyvästä, mutta pitäisi muistaa, että jos treenataan tosissaan silloin myös ohjaajan pitää olla alan ammattilainen. Koulutettu ohjaaja osaa ohjeistaa raskaana olevalle tulevalle äidille kaikkiin liikkeisiin korvaavat liikkeet. Toinen vaihtoehto on löytää pilates paikka, jolla on raskaina oleville suunniteltu ohjelma. Tässä apuna on Suomen Pilates yhdistys, jossa on lista paikoista ja henkilöistä paikkakuntineen, missä voit harjoitella Pilatesta turvallisesti. Toki kaikki listoilla olevat eivät välttämättä ole "vihkiytyneitä" raskausajan pilatekseen, mutta varmasti ymmärtävät ja tietävät perusteet, mitä ei ainakaan saa tehdä (asiansa osaava ohjaaja osaa myös kaikissa tilanteissa sanoa asiakkaalle ettei tiedä jostain asiasta ellei tiedä tai koe tietävänsä tarpeeksi ja hyvä asiakaspalvelija ohjaa paikkaan tai henkilölle joka tietää). Joogasta en osaa sanoa muuta kuin meidän pilates "salille" on tullut juuri tänä syksynä useampia, jotka ovat tunnustaneet loukanneensa itsensä joogassa (pilates metodilla näitä henkilöitä on kyllä saatu autettua, että esim. selkäkivut ovat pienentyneet). Tämä saattaa johtua lajin luonteesta ja ohjaustavan erilaisuudesta sekä ohjaajien koulutuksesta. Jooga on sinällään hyvä laji, kunhan itse vain muistaa ja tuntee omat rajansa eikä mene lähelle niitä tai varsinkaan yli. Tärkein neuvo kaikissa liikkeissä, on lajista riiippumatta, keskivartalon tuki ennen liikkeen aloitusta.
http://suomenpilatesyhdistys.fi
jotta ohjaaja hyväksytään tähän yhdistykseen tulee hänen olla suorittanut "pitkä" pilates koulutus
Kokeile raskauspilatesta? :) Itse olin jo ilmottautunut, mutta jatkuvat supistelut estävät liikunnan. :(