Muutin jo Viroon vaikka yritykseni vielä jäi Suomeen
Muutin jo Viroon vaikka yritykseni vielä jäi Suomeen. Merenrantatontti Saaremaalla länteen, 110m rantaviivaa ja vajaa 4ha koko tontti. Hinta vuosi sitten 13 tonnia. Taloa loppuelämäkseni sinne rakennan. 4 viikkoa sitten sain sikäläisen henkilökortin, passia en vielä saa kun tuskin pääsen kielitestistä läpi. Mutta muutaman vuoden päästä olen sen ikäinen että saan sen ilman kielitestiä. Halpaa on asuminen, ruoka 1/3 osa Suomen hinnoista kun kaupasta ostaa lihat ja muut elintarvikkeet ja tekee itse. Autosta häviää seuraavalla kerralla Trafin laskun osuus 710€ / vuosi.
Lähin ympärivuotisesti asuttu naapuri 2,5km päässä. Diesel 0,929 - 0,999 välillä heittelee.
Kommentit (26)
Kuinka lähelle rantaa saa rakentaa?
Olen luullut että merenrantaa ei Virossa ole mahdollista ostaa.
No, ehkä olen ollut väärässä.
Koetahan nyt opiskella sitä kieltä, se koe ei ole vaikea. Minä sain siitä täydet pisteet vaikken ole aikeissa Viroon edes muuttaa. Kyllä Virossa asuessa on kieltä syytä osata.
Ennen kansalaisuuden saamista on asuttava Virossa 8 vuoden ajan. Siihen päälle sitten kansalaisuuskoe ja kielikoe. Kielikoe on kyllä pakollinen yli 65-vuotiaillekin, mutta heidän ei tarvitse suorittaa sen kirjoittamisosuutta. Luetun ymmärtäminen, kuulun ymmärtäminen ja keskusteluosiot on suoritettava.
Miten onnistuu firman pyörittäminen Suomessa sieltä käsin?
Saanko tulla loisimaan sun nurkkiin tulevaisuudessa? Voin opettaa kieltä sulle.
T: viron sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta jolla on 1/8 virolainen verenperimä ja joka on alottanut viron opiskelun 14 vuotta sitten kanslaisopistossa
Toivottavasti varmistit ennen ostoa, että tontille saa rakennusluvan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka lähelle rantaa saa rakentaa?
Vähintään 200 metriä pitää olla matkaa rantaan.
Menikö tontille tie? Saako sinne vesi- ja sähköliittymää ja mitä ne maksaa?
Tuleeko talopaketti vai rakennatko itse?
Voi kun pääsiskin Viroon asumaan.
Jos joudut paikalliseen sairaalaan muista ottaa käteistä mukaan.
Sellaiset fantasiat aplla näin sateisen sunnuntaiaamun ratoksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun pääsiskin Viroon asumaan.
Pääseehän sinne.
Mihin sä hävisit, täällä on pari kyssäriä mihin pitäisi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut paikalliseen sairaalaan muista ottaa käteistä mukaan.
Miten niin? Oon ollu ja kaikki hoituu kun eurooppalaista sairausvakuutuskorttia vilautti, hyvin hoidettiin. Toki sairaalan kanttiinista jos jotain extraa halus niin itse piti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kansalaisuuden saamista on asuttava Virossa 8 vuoden ajan. Siihen päälle sitten kansalaisuuskoe ja kielikoe. Kielikoe on kyllä pakollinen yli 65-vuotiaillekin, mutta heidän ei tarvitse suorittaa sen kirjoittamisosuutta. Luetun ymmärtäminen, kuulun ymmärtäminen ja keskusteluosiot on suoritettava.
Mihin suomalainen tarvitsee Viron kansalaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin suomalainen tarvitsee Viron kansalaisuutta?
Ihan kuule vaikka siihen jos haluaa asua Virossa.
Hyvä sä! Mä muutan heti kun työt sallii.