Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en enää jaksa keskittyä kirjan lukemiseen?

Vierailija
03.01.2014 |

Hädin tuskin saan edes aloitettua mitään kirjaa ja kaikki aika kuluu nettiä ja telkkaria vilkuillen. En ymmärrä tätä, koska nuorena olin himolukija ja nytkin olen lukenut noita kijallisuusketjuja täältä av:ltä ja miettinyt mitä kaikkia kirjoja olisi kiva lukea. Mitä mulle siis on tapahtunut? 

Olen lehdistä muistaakseni lukenut juttuja siitä, että netti on tehnyt ihmisistä lyhytjännitteisempiä... Olenko siis uhri???

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin himolukija siihen saakka kun hankin ipadin! Telkkarin orja en ole ollu koskaan ja läppärikin rajoitti eri tavalla netissä notkumista. Pitää ottaa ryhtiliike nyt! Himoitusta joululahjakirjastakin vasta sata sivua luettu vailla ennen olisin ahminut sen muutamassa illassa.

Vierailija
22/27 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut jo vuosia ihan surkea lukija. Lapsena ja nuorena luin, mutta nykyään en tahdo saada yhtään kirjaa kahlattua läpi. Kesällä taisin viimeksi lukea kokonaisen kirjan. Mulle pitää olla todella viihdyttävää ja helppolukuista että jaksan. Paksut opukset jää ihan paksuutensa takia lukematta. Lisäksi jos luen sängyssä, mua alkaa poikkeuksetta nukuttaa tosi pian. Koneella taas jaksaa keikkua silmät ristissäkin vaikka kuinka kauan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tästä koneellaolosta tullut vain niin paha tapa, etten osaa olla ilman että netti on auki. Jotenkin kun asunkin vielä yksiössä, en pysty pakenemaan näitä mihinkään. Televisiokaan ei oikeastaan ole mikään ongelma kun kaikki elokuvat ja sarjat ovat lähinnä tylsiä, mutta tää kone on yks kirottu piru! Välillä, kun tulen kotiin, oikein mietin, miksi koneen edes avaan, mutta aina sen kuitenkin avaan ja päädyn esim. tänne av:lle. Sitten tänne tulee koko ajan uutta keskustelua, joten ei ehdi tylsistymään ja hups ilta on taas mennyt!

Kirjan aloitus tuntuu vaan niin isolta prosessilta, vaikka tiedän, että hyvä kirja imaisee kyllä mukaansa!

Vierailija
24/27 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 23:50"]

Minusta lukeminen ei välttämättä ole sen parempaa ajanvietettä kuin tv tai nettikään, eihän kaikki kirjallisuus ole laadukasta. Eikä kaikki tv:n ja netin sisältö ole laadutonta. Itse muistan lapsena ja nuorena lukeneeni paljon siksi että asuin maalla, siellä oli vähän muita harrastusmahdollisuuksia ja usein ihan pakenin kirjojen maailmaan kun olin tyytymätön elämääni. Silkkaa eskapismia.

Nykyään pienten lasten äitinä luen paljon vähemmän, ihan ajanpuutteesta johtuen, paitsi tietokirjallisuutta (jota menee aika paljonkin). Joka tapauksessa makuni on muuttunut; nuoruuden suosikit eli fantasia ja chick lit eivät enää jaksa kiinnostaa yhtään. Mutta samalla tavalla maku on muuttunut elokuvienkin suhteen. Väittäisin että lähestyvä keski-ikäisyys on suurimpana syynä :) Pitäisi löytää uusia lempikirjailijoita niin varmaan lukuinnostus siitä taas virkoaisi.

[/quote]

Kaikki kirjallisuus ei ole laadukasta, mutta aivot tutkitusti prosessoivat lukemaansa eri tavalla kuin esim. televisiosta katseltua sisältöä, joten kaikki lukeminen tietyllä tavalla kehittää aivoja.

Toki netissäkin iso osa sisällöstä on tekstin muodossa. Kannattaa muuten ruveta analysoimaan tarkemmin ajankäyttöään esimerkiksi juuri netissä. Kuinka suuri osa ajasta kuluu siihen päämäärättömään poukkoiluun jutusta toiseen, ja missä vaiheessa ne keskittymisenpyrähdykset tulevat, mistä ne mahtavat johtua, jne? Sillä kyllähän jokainen netissä keskittyykin, jopa huomaamattaan: on se sitten 30-sivuisen provoketjun läpikahlaamista tai muotiblogeihin liittyvää salapoliisintyötä tai mitä vaan. Helposti ihminen saa huomaamattaan netissä kulutettua sen kirjanlukemiseen tarvittavan keskittymistuokion johonkin täysin turhaan, ja harvemmin siitä tulee edes mitenkään hyvä olo. Kyse siis ei ole siitä, etteikö keskittymiskykyä olisi enää ollenkaan, vaan sen hallinnan puutteesta - sitä ei siis osaa kohdistaa haluamiinsa asioihin.

Vierailija
25/27 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en voisi elää edelleenkään ilman kirjoja :) Kirjat joista on tehty elokuva, ovat suorastaan sontaa.

Mikään ei oikeasti voita sitä mielikuvitusta. Saat itse kuvitella kirjan tapahtumat, kukaan muu ei niitä sinun mieleesi tuo jne.

En tosin osaa vastata ap:n aloitukseen. Minä luen, istun koneella ja katson telkkaria. (kirjat vievät suurimman osan vapaa-ajasta). Koskaa ei ole tullut tylsistymisen tunnetta.
Siinä mielessä olen koukussa, että jos en löydä heti mielenkiintoista kirjaa, luen vanhoja uudestaan.

Toivon, että omatkin lapset rakastuvat kirjoihin eivätkä "valmiiseen" pöytään :) luenkin heille joka päivä.

Vierailija
26/27 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Mä tunnistin ap:n kirjoituksesta itseni. Että tällä entisellä himolukijalla on kirjojen lukeminen jäänyt tietokoneen ja ipadin myötä. Toisaalta mä luen nyt e-kirjoja, hitaampaa tahtia, mutta luen.

Mieheni on perinteinen nörtti, että koko pienen ikänsä touhunnut tietokoneiden kanssa, pelannut, koodannut jne. Ja silti lukee kirjoja kuin pieni eläin. Pari kolme viikossa.

Vierailija
27/27 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa aika päivästä, kun pystyn keskittymään kirjaan, on yö! Silloin kun ei ole mitään, mikä yrittäisi viedä huomiota muualle... En ymmärrä, miksi en päivällä pysty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan