Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein huomion mentyäni päiväkotiin töihin

Vierailija
10.10.2020 |

Missä on ihanat, syliin kiipeilevät ja siinä viihtyvät lapset? Ilmapiiri on levotonta, kovaäänistä, useita erityislapsia jotka vievät kaiken huomion, huonohko työilmapiiri..

Olin vuosia perhepäivähoitajana ja kaipaan noita aikoja, kun hoito oli pedagogisesti laadukasta ja lapset näyttivät rakkautensa myös minuun, kaulailemalla ja kaivautumalla syliin.

Päiväkodin työntekijöitä paikalla? Harmittaa, kun päivissä ei juuri kerkeä lasta silmästä silmään katsoa, ja sylissäkin ovat niin levottomia, että kiemurtelevat heti pois.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedagogisen laadukasta 😂. Menepä kertomaan tuo päiväkodin hoitajalle tai opettajalle.

Vierailija
22/40 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pedagogisen laadukasta 😂. Menepä kertomaan tuo päiväkodin hoitajalle tai opettajalle.

Mitä tarkoitat? Olen päiväkodissa hoitaja ja koen, etten tahdostani riippumatta kykene tuottamaan pedagogisesti laadukasta varkaiskasvatusta. Näissä lapsissa on meidän tulevaisuus, meidän veronmaksajat, meidän pyllyjen pesijät hoitokodissa. Mikä tässä oli niin hauskaa?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa vielä otettiin syliin ja annettiin hellyyttä. Hoitajatkin sitä usein sanoivat, kuinka ihanaa on, kun meidän poika tahtoi aina syliin halailemaan. Oli muutenkin ihana ryhmä ja ihana päiväkoti.

Vierailija
24/40 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse perhepäivähoitajana ja usein syliini kiivetään ja päivittäin halitaan. Päiväkodissa joskus muinoin ollessani en muistaakseni pitänyt yhtään lasta sylissäni. En osaa vastata miksi näin. Surullista, että perhepäivähoitajat vähenevät.

Palkkaus lienee isoin syy. Päiväkodissa taasen ei riitä aika kaikille lapsille. Todellakin on surullista.

Vierailija
25/40 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olla maaliskuun jälkeen hirveästi sylitelty, lapsetkin tietävät että Korona estää sen ja varovat itsekin. Vanhemmat kotona puhuvat asiasta, ettei ole hyvä nyt liiemmin sylitellä.

Vierailija
26/40 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vuosikymmeniä pyörinyt eri päiväkodeissa ja olen huomannut muutoksen niin lapsissa kuin aikuisissakin. Lapsista on tullut tottelemattomia ja levottomia ja aikuisista kylmiä ja mekaanisia. Ei mennä lasten leikkeihin mukaan,ei sylitellä,minkäänlaista lämpöä ei ole lapsia kohtaan jne. Lapset huutavat ja remuavat ilman rajoja ja muutama väkivaltainen erityislapsi käy mukiloimassa välillä vauhtia tilanteisiin.Tätä nykypäivän varhaiskasvatusta ei voi edes verrata siihen päivähoitoon jota itsekin olen perhepäivähoitajana toteuttanut.

Itsekin muistan, kun viihdyin jo silloin 90-luvun lopussa mieluummin perhepäivähoidossa ja päiväkoti oli jo silloin vähän liian iso paikka minulle. Tuli tuosta aikuisten tunnekylmyydestä mieleen omat vanhempani ja aika ikävää jos monet pienten lasten vanhemmat menevät liikaakin siihen malliin mukaan, kun itse ajattelin sen olevan vähän kuin menneisyyttä ja nyt toimitaan jo toisin, eikä tehdä samoja virheitä. Tietysti tämä on yleistystä ja en tarkoita kaikkien olevan samanlaisia.

Vierailija
27/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä larussa on ainakin ilmestynyt viimeisen 10 vuoden aikana inhottavia kakaroita ulkoilualueille päiväkotiryhmineen kulkemaan joissa on niitä lapsia jotka huutavat inhoaan jotain vierasta aikuista kohtaan ja saattaa kuulla sen huutopuhuvan miten äiti ei tykkää jostain naisesta jne.

Vierailija
28/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni pk-ryhmissä näin sylissä pitelyä kyllä. Omat lapseni eivät kuitenkaan ole koskaan halunneet halata tai sylitellä pk:n aikuisten kanssa. Kotona kyllä halataan ja olen pitänyt lapsia tosi paljon sylissä pienempänä, enää he eivät ole siitä niin innostuneita. Vanhempi lapsi halaa myös isovanhempia ja joitain perhetuttuja, mutta nuorempi on ehdoton, että vain mua ja isäänsä. Nuorempi on ollut vielä kovempi sylittelemään kuin vanhempi lapsi. Silloinkin, kun nuorempi aloitti päiväkodin ja itki, kun tuotiin aamulla, hän ei halunnut mennä työntekijöiden syliin, vaan meni itse aina eteisen sohvalle rauhoittumaan ja sen jälkeen ryhmähuoneeseen.

Vierailija
29/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, en uutta ryhmää laittanut pystyyn kun tarjonta ja kysyntä vähenee, tuoreet vanhemmat eivät edes tiedä, mitä perhepäivähoito on. Kuoleva ammatti.

Tosin tämän uuden työpaikan myötä mietin, josko sittenkin. Mutta mistä johtuu, että päiväkodissa yksi jos toinen lapsi on, anteeksi suorasukaisuuteni, aivan kilipäitä? Huhhuh.

Perhepäivähoidossa siis ei ole lapset kilipäitä? No ongelma johtuu sitten päiväkodista.

Vierailija
30/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkö takia halusit lastenhoitajaksi, että saisit lapsilta rakkautta ja huomiota? Kuulostaa vähän arveluttavalta.

Vierailija
31/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kyllä varmasti perää, että digiaika muuttaa lapsia..

Meillä on ollut lapsella vaikea löytää leikkikaveria päiväkodissa. Tästä on vasuissa keskusteltu ja lto sanoi, että monet lapset eivät enää "osaa" leikkiä. Oma lapsi ei siis käytä juuri koskaan digi laitteita ja harvoin katsoo televisiotakaan. Hänellä on äärimmäisen hyvä mielikuvitus ja leikkii paljon. Monet lapset lähinnä möllöttävät paikallaan ellei ole jotain ohjattua toimintaa tai vaihtoehtoisesti juoksevat päättömästi ympäriinsä eivätkä kykene keskittymään mihinkään.

Vierailija
32/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä olla maaliskuun jälkeen hirveästi sylitelty, lapsetkin tietävät että Korona estää sen ja varovat itsekin. Vanhemmat kotona puhuvat asiasta, ettei ole hyvä nyt liiemmin sylitellä.

Meidän lapsen päiväkodissa sylitellään onneksi koronasta huolimatta.

Kun korona "lomalta" palattiin takaisin päikkyyn, juoksi lapsi ensimmäisenä halaamaan omaa hoitajaansa, kun oli ollut niin kova ikävä. Ja hoitaja halasi takaisin.

Vierailija
33/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena seurakunnan päiväkerhossa ja myöhemmin eskarissa. Molemmissa oli pieni ja aika rauhallinen ryhmä ja sympaattiset aikuiset. Mutta en kyllä itse halunnut koskaan mennä heidän kenenkään syliin, Kotona tykkäsin kyllä olla vanhempieni sylissä, tai vaikka isoäidin tai tädin, jotka olivat läheisiä.

Ei lapsillakaan ole tarvetta saada läheisyyttä kaikilta aikuisilta - kyllä heilläkin on sama juttu kuin aikuisilla, että vain jotkut kelpuutetaan siihen. Eikä se ole mikään viesti siitä, että joku olisi huono päiväkodin työntekijä tms - lapsi voi kyllä tykätä hoitajista, vaikkei kaipaa läheisyyttä heiltä.

Vierailija
34/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset mihinkään muuttunut ole, mutta päiväkotien olot ehkä ovat. Meillä on ihan kiva päiväkoti, jossa lapset ovat viihtyneet, kunnes kesän ja syksyn aikana alkoi henkilökuntaa vaihtua hirveään tahtiin. Sairauslomia myös on enemmän ja pidempiä, kun ei yhtään oireisena saa työntekijätkään mennä päiväkotiin. Enää lapset ei mene mielellään päiväkotiin ja jäävät itkien sinne. Päivät kuulemma menee hyvin kuitenkin, mutta varmasti siellä on levotonta.

Vierailija
35/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapsi jää usein päikkytädin syliin aamulla. Ja toinen lapsi sieltä nousee pois. Iso päiväkoti kyseessä, illalla on kaaos, mutta ainakin aamulla on aikaa tuollaiseen. Ja hyvä niin.

Vierailija
36/40 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Kiire ja meteli on lisääntynyt paljon, samoin lasten levottomuus, keskittymiskyvyn puute ja aggressiivisuus. Syitä en tässä lähde kummemmin pohtimaan, mutta osansa on ainakin kasvaneella digimaailman määrällä, vanhempien kykenemättömyydellä olla vanhempia ja asettaa rajoja, antaa aikaa ja vain olla. Lisäksi paperitöiden määrä varhaiskasvatuksessa on lisääntynyt tolkuttomasti, moneen eri suuntaan.

Työskentelen 23-lapsisessa ryhmässä jossa 5 erityisen tuen lasta ja heistä 1 vie yhden aikuisen ajan/huomion koko ajan, jos ei sitä saa niin korvissa soi ja lätyt lätisee.

Laiton ryhmä jos paikalla on enemmän kuin 21 lasta yhtäaikaa.

Ei mitenkään, se on näes tämä suhdeluku.

Yksi puolipäiväinen vie vain puolikkaan eli paikalla voi olla siis kaksi lasta fyysisesti puolipäiväisenä mutta ovat taianomaisesti vain yksi suhdeluvussa.

7lasta/1 aikuinen ei todellakaan tarkoita fyysisiä lapsia.

Periaatteessa jos kaikki ovat puolipäiväisiä niin paikalla on kolmen aikuisen ryhmässä 32 lasta fyysisesti.

Kaikenlisäksi tämä suhdeluku lasketaan koko päiväkodista keskimäärin joten sijaisia pyöritetään vain minimimäärällä ryhmissä.

Hip hei, terveisin äidiltä jonka lapsi on 22 lapsiryhmässä

Vierailija
37/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen tätä muutaman vuoden takaista aloitusta, päivän Hesarin innoittamana. En ole itse alalla enää, onkohan kohtaaminen ja läsnäolo edellistäkin huonommassa jamassa nykyään?

Ap

Vierailija
38/40 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/40 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikoista, että on todistetusti huomattu, ettei digimaailma tee hyvää kun sitä tarjotaan jo vauvaikäisestä. Taaperot alkavat olla riippuvaisia älylaitteistaan. Olen nähnyt syöttötuolissa lapsia ravintolassa, jotka istuvat hiljaa reagoimatta mihinkään katsoen edessä olevan läppärin ruutua. Ka kun se viedään edestä pois , alkaa raivoisa huuto, jonka jälkeen se palautetaan eteen. Eihän tämä , järjellä ajateltuna, ole hyvää kasvatusta.

Vierailija
40/40 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtuvat aikuiset, kiire, liian tiukat resurssit, eiköhän siinä ole ne syyt.