Reissutyö ja lapsen koulu?
Hei!
Olen pian 40v äiti ja lapseni on 10v. Lapsi asuu kanssani, mutta meillä on isänsä kanssa yhteishuoltajuus. Isä asuu eri kaupungissa.
Kysyisinkin nyt neuvoa viisaammilta, että miten lapsen koulunkäynti järjestyy/järjestetään, jos huoltovastuussa ova vanhempi tekee reissutyötä?
Voiko lapsi käydä peruskoulua kahdessa kaupungissa, eli omassa kaupungissa silloin, kun on siellä ja isän kaupungissa silloin, kun äiti on reissutyössä? Vai pitääkö lapsi raahata joka työpaikkakunnalle mukaan ja käyttää esim. Etäkoulu Kulkuria?
Tiedän, houkutus olisi vastata ensimmäiseksi, että "hanki säännöllinen työ", mutta entä jos se ei ole vaihtoehto? Miten usein muuttavat ja/tai matkustelutyötä tekevät järjestävät lapsen perusopetuksen? Varsinkin, jos on yhteishuoltajuus eri paikkakunnilla? Samalla paikkakunnallahan asia olisi helppo, lapsi voisi käydä samaa koulua riippumatta siitä, kumman luona asuu.
Kaikki kokemukset, ideat ja neuvot ovat tarpeen! Mistä voisi kysyä asiantuntijalta ja kuka se asiantuntija olisi? Kiitos.
Työreissujen pituus voi vaihdella päivistä viikkoihin, ellei jopa kuukausiin.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:03"]
Lähivanhemmaksi se, jolla ei ole reissutyötä. Pystyy tarjoamaan normiarjen lapselle.
[/quote]
Hän ei halua, eikä lapsi halua.
Ei ole kokemusta, mutta en usko, että kahdessa kaupungissa koulun käynti onnistuisi: Koulujen opetus ei mene niin tarkkaan samassa tahdissa, joten lapsi välillä kuuntelisi samat asiat kahteen kertaan ja osaa asioista hänelle ei opetettaisi ollenkaan. Monelta muultakin kannalta ei kuulosta toimivalta.
Voisiko hän käydä varsinaisena kouluna joko isän tai äidin kaupungin koulua ja poissa ollessaan koti-/etäopetuksena? Tai jos reissaat todella paljon, onko väliä missä kaupungissa varsinaisesti asut? Eli voisitteko muuttaa samalle paikkakunnalle kuin isä, jolloin ongelma poistuisi kokonaan?
Kaikkea ei voi saada! Reissutyötä tekevä vanhempi ei ole eronnut, ei ole lähivanhempi tai sitten asuu lähellä toista vanhempaa. Kuinka kaukana isä asuu, onnistuuko kuljetus kouluun sieltä? Ei me voida tätä ratkaista, sun täytyy AP tehdä joku muutos itse.
älä missään nimessä pane lastasi siihen rumbaan, että lapsi vaihtaa koulua vähän väliä! mieti kavereita ja muita!!
voisiko joku isovanhempi tms. olla lapsen kanssa, silloin kun olet työmatkalla? tai voisiko etävanhempi asua sinun asunnossasi tuolloin ja käydä sieltä töissä? onko muutto isän lähelle mahdollinen?
Ei. Joka koululla on oma vauhtinsa, menetelmänsä jne. Plus se koulu on myös luokkayhteisö ja koulun ihmiset.
Äiti vaihtaa työtä tai palkkaa kotiin apua tai sitten isä ottaa lapsen.
Kysy kotikuntasi koulutoimenjohtajalta tms. neuvoa.
Olen itse erityisopettaja ja tuo koulun vaihtaminen jatkuvasti ei tule onnistumaan. Joku jo kirjoittikin, että kouluissa on eri kirjasarjoja ja eri tahdissa edetään asioissa. Vielä isompana ongelmana näkisin tuon jatkuvan kaveripiirin muutoksen ja sosiaalisen elämän rakentamisen (lapsen näkökulmasta). JOS olisi ihan pakko keksiä tuohon joku ratkaisu, niin vaihtoehtoja olisi
1) isovanhemmat/muut tutut avuksi lasta hoitamaan, kun itse olet reissussa
2) muutto samalle paikkakunnalle isän kanssa, jolloin lapsi voi asua isällään, kun olet reissussa
3) lapsi isälleen, kun olet reissussa ja silloin lapsi suorittaa opintoja itsenäisesti (toisin sanoen sinä ja lapsen isä olette vastuussa koulunkäynnistä nuo ajat)
Vaihtoehto 3 vastauksessa 9 ei ole realistinen. Piste. Ope
Peruskoulussa on läsnäolo pakollista. Muuttaminen on lapselle stressaavaa. Ts. hankit hoitajan matkojesi ajaksi.
Kiitos vastauksista!
Luulen, että järkevin vaihtoehto olisi tosiaan muuttaa sinne isän paikkakunnalle, samaan kaupunginosaan. Silloin lapsen koulu ja muut kuviot pysyisivät aina samana vaikka olisinkin reissussa.
Yleensä tuo kotiopetuskin menee niin, että siellä kotiopetuksessa ollaan sitten kokonaan. Ei ole sellaista mahdollisuutta, että ollaan vuoden mittaan välillä koulussa ja välillä kotiopetuksessa. Toki niin tapahtuu väkisin, jos lapsi sairastuu johonkin pitkäaikaiseen ja on vaikkapa 2 kk koulusta poissa. Mutta muuten sellaista vaihtoehtoa ei koulut puolla.
Eli vanhempien homma on järjestää asiansa niin, että lapsi pystyy käymään koulua koko ajan. Tai sitten otetaan kokonaan kotiopetukseen. Mutta silloin vaaditaan vanhemmilta kykyä opettaa, ja kaveripiiristä ja sosiaalisista suhteista pitää huolehtia aivan toisella tavalla.
Minä kysyisinkin että voiko etäkoulu kulkuria käyttää suomessa ilman että edes käy peruskoulua??
Ihan kamalaa ajatella että lapsi joutuisi käydä koulua tuolla tavalla joka toinen viikko toisessa paikassa, joka toinen viikko toisessa. Minusta täytyisi ajatella lapsen parasta, ei kukaan lapsi halua joutua sellaiseen tilanteeseen. Lapsi voi parhaiten kun arki on mahdollisimman vakaata ja turvallista.
Itse äitinä laittaisin lasten edun etusijalle ja jäisin pois tuollaisesta työstä. Kyllä se on oltava vaihtoehto että etsii toisenlaisen työn. Lapsesta tulee luultavasti melko levoton ja onneton jos hän joutuisi hoitaa koulunsa miten sattuu äidin työn takia. :(
Harmittaa nämä vanhempien erot silloin kun ei ajatella lapsen parasta, ihan kuin lapsi tottuisi mihin vain. Kyllähän sitä tottuu kun on pakko mutta tämä näkyy sitten pikku hiljaa kun lapsi kasvaa käytöshäiriöinä.
Lähivanhemmaksi se, jolla ei ole reissutyötä. Pystyy tarjoamaan normiarjen lapselle.