Mitä mieltä siitä, että 11-vuotias otetaan
6-vuotiaan selkeän adhd-tapauksen, ei diagnoosia, kesähoitajaksi?
Kerron myöhemmin miksi kysyn tätä. Katsotaan ensin mitä kommentoitte.
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 09:43"]
Mitä tarkoittaa kesähoitaja? Jos se tarkoittaa kokopäivähoitoa niin missään nimessä ei yhtä päivää enempää ja silloinkin on vastuu vanhemmilla. 11v voi hakea pk:sta jos reitti suht' turvallinen vähän aiemmin kuin vanhemmat tulevat, mutta ei 11v ole vielä mikään lastenhoitaja.
[/quote]
Tuskin on Suomessa päiväkotia joka luovuttaa hoitolapsen 11-vuotiaalle hakijalle.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:58"]
Ap itse on ollut aikoinaan se 11-vuotias, joka hoiti isänsä pomon tyttöä. Palkka puolet sovitusta eikä saanut valittaa. Yhtä perässä juoksemista ja diagnoosin tein tosiaan itse, sillä näin jälkeenpäin ajatellen, ei sen lapsen touhut olleet normaaleja. Hirveitä raivareita tyhjästä eikä kukaan normi lapsi pysty juoksemaan niin paljon aamusta iltaan. Onneksi lähellä oli leikkipuisto. Näin jälkeenpäin olen vain ajatellut, että mitä ihmettä niiden vanhempien päässä liikkui, kun itse olin aika arka.
[/quote]
Mitä ap:n vanhempien päässä liikkui, kun pistivät töihin. Arvasinhan, että kyse on ap:n lapsuustraumasta. Mikä oli vuosikymmen?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:58"]
Ap itse on ollut aikoinaan se 11-vuotias, joka hoiti isänsä pomon tyttöä. Palkka puolet sovitusta eikä saanut valittaa. Yhtä perässä juoksemista ja diagnoosin tein tosiaan itse, sillä näin jälkeenpäin ajatellen, ei sen lapsen touhut olleet normaaleja. Hirveitä raivareita tyhjästä eikä kukaan normi lapsi pysty juoksemaan niin paljon aamusta iltaan. Onneksi lähellä oli leikkipuisto. Näin jälkeenpäin olen vain ajatellut, että mitä ihmettä niiden vanhempien päässä liikkui, kun itse olin aika arka.
[/quote]
Mitä ap:n vanhempien päässä liikkui, kun pistivät töihin. Arvasinhan, että kyse on ap:n lapsuustraumasta. Mikä oli vuosikymmen?
[/quote]
Kauan sitten. Ei mun vanhemmat varmaan tajunneet, millaisesta pojasta oli kyse, kun olin ollut usein rauhallisen serkkupojan kaverina äitinsä sairastellessa.
11-vuotias ei ole riittävän vastuullinen tai iso hoitamaan edes täysin "normaalia" lasta, edes sisarustaan. Tuon ikäiset voivat olla keskenään 2h. Olen tehnyt ekan kesätyöni hoitamalla 2- ja 5-vuotiaita tyttölapsia kokopäiväisesti ja se oli rank-kaa, vaikka siitä selvisinkin. Olin 13v.
Diagnoosi lienee omasi? Jos hoitaja on topakka ja tottunut hoitamaan esim. omia sisaruksia, niin 1-2 tunniksi saattaisin jättää parina päivänä viikossa, edellyttäen että paikka on turvallinen. Haluaisin kuitenkin ensin nähdä miten yhdessäolo heiltä sujuu. Mieluummin saisi olla pari vuotta vanhempi hoitaja.
No voihan se jonku aikaa olla hauskaa tehdä yhdessä kaikenlaista jos on harrastus/leikkipaikka mahdollisuuksia sopivan lähellä, että pysyvät pois pahanteosta.. mutta katsois vanhemmat ainakin että 11v ei väsy liikaa vahtimiseen.
Lapsi tosin ei voi, eikä kuulukkaan olla vastuussa toisesta lapsesta..jos jotain tapahtuu vastuu on aina vanhemmilla.
Vähän lestadiolaismaiselta kyl kuulostaa :D
Tai lapsuustraumalta. Kun on joutunut itse penskana katsomaan pienempänsä perään. Ei 70-luvulla kyllä ollut kummallista olla keskenään kokonaista päivää pihaleikeissä, mutta äidit olivat yleensä kotona kokkaamassa ruuan.
tiedän yhden joka on hoitanut jo monta kesää tyttö nyt 15 ja hyvin on mennyt :) se riippuu aivan hoitajan kyvyistä. Kaikki 11 vuotiaat ei ole yhden tai kahden lapsen perheestä.
adhd lapselle annetaan lääke aamuisin
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:35"]
tiedän yhden joka on hoitanut jo monta kesää tyttö nyt 15 ja hyvin on mennyt :) se riippuu aivan hoitajan kyvyistä. Kaikki 11 vuotiaat ei ole yhden tai kahden lapsen perheestä.
adhd lapselle annetaan lääke aamuisin
[/quote]
tarkoitin tätä kyseistä adhd lasta jota tyttö hoiti hälle annettiin lääke + tytön vanhemmat asuvat lähellä jos jotain olisi sattunut.
Hoidettavalla lapsella vaikea adhd mutta pysyy kuitenkin kurissa ehkä vain astetta paremmin tilanteen ja kasvatuksen hallitsevat vanhemmat
Mitä tarkoittaa kesähoitaja? Jos se tarkoittaa kokopäivähoitoa niin missään nimessä ei yhtä päivää enempää ja silloinkin on vastuu vanhemmilla. 11v voi hakea pk:sta jos reitti suht' turvallinen vähän aiemmin kuin vanhemmat tulevat, mutta ei 11v ole vielä mikään lastenhoitaja.
No mä en jätä mun 11v hoitamaan omaa 6v pikkusisarustaan, jolla ei ole edes mitään diagnoosia eikä edes epäilyä sellaisesta, kuin max tunniksi kerrallaan. Ja senkin niin, että laitan jonkun dvd:n pyörimään ennen kuin poistun paikalta.