Vanhentunut passi - kelpaako uutta hakiessa?
Pohdinnassa olisi lennellä lämpimään, mutta kelpaako nuo vanhentuneet passit enää tunnistautumiseen uusia hakiessa?
Kommentit (18)
Ei kelpaa. Jos ei ole voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta joutuu "tunnistus kuulusteluun". On kuitenkin aika simppeli juttu kuulemma.
Itse olen kaksi vuotta sitten ollessani 23 hakenut uuden passin ilman mitään ongelmia vanhan passin kanssa, joka oli mennyt vanhaksi kun olin 21 ja kuva siihen oli otettu 11-vuotiaana. Mä kanssa pohdin kovasti kelpaako se, kun ei muita virallisia henkkareita ollut ja varoittelin jo perheenjäseniä, että saatan joutua pyytämään heitä todistamaan kuka olen, mutta ei mitään semmosta tarvittu, vaikka kuvakin oli noin iänikusen vanha.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 00:46"]
Itse olen kaksi vuotta sitten ollessani 23 hakenut uuden passin ilman mitään ongelmia vanhan passin kanssa, joka oli mennyt vanhaksi kun olin 21 ja kuva siihen oli otettu 11-vuotiaana. Mä kanssa pohdin kovasti kelpaako se, kun ei muita virallisia henkkareita ollut ja varoittelin jo perheenjäseniä, että saatan joutua pyytämään heitä todistamaan kuka olen, mutta ei mitään semmosta tarvittu, vaikka kuvakin oli noin iänikusen vanha.
[/quote]
Jaa kyllä ainakin täällä pääkäupunkiseudulla kaikki kaverit ovat joutuneet poliisin kuulusteluun, jossa kysytään tyyliin sukulaisten nimiä ja sit vaikka jos on joskus tehnyt rikosilmotuksen tai jotain. Viimeksi alle vuos sitten veli joutui tuon tekemään (passi oli vanha) ja sitä ennen kaveri joutui tekemään joku 5 vuotta sitten kun passi katosi.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 00:46"]
[/quote]
Jaa kyllä ainakin täällä pääkäupunkiseudulla kaikki kaverit ovat joutuneet poliisin kuulusteluun, jossa kysytään tyyliin sukulaisten nimiä ja sit vaikka jos on joskus tehnyt rikosilmotuksen tai jotain. Viimeksi alle vuos sitten veli joutui tuon tekemään (passi oli vanha) ja sitä ennen kaveri joutui tekemään joku 5 vuotta sitten kun passi katosi.
[/quote]
Espoon Kilossa kävin itse tuon uuden passin hakemassa, eikä se mitään kysellyt. Itse menin luukulle epäileväisenä ja sanoinkin heti, ettei ole muuta kuin tämä vanha passi vanhan kuvan kanssa. Täti tiskin toiselka puolella katsoi sitä lapsuusajan kuvaani ja totesi, että kyllä siitä tunnistaa ja sain normaalisti tehtyä hakemuksen. Ehkä mulle sitten sattui höveli virkailija, mutta passin sain.
Kyllä se vanhentunut passi kävi, kun mies passia haki vasta joulun alla. Eikä mitään kyselty.
Ihmettelin, kun julkisuudessa on vasta kohua ollut niistä ärrältä haetuista passeista, että annettu väärälle.. jne. Luulis, että olisivat nyt erityisen tarkkoina.
Vuosi sitten tehtiin tunnistautumiskuulustelu kyllä, siinä vaiheessa, kun jätin passihakemuksen. Sitten poliisiasemalta sitä noutaessa ei enää.
R:llä oli meidän kohdalla erittäin tarkka. Minä hain siis lastemme passeja ja oli tullut väärä tunnus, mutta totesin, että se on varmaan se kolmas peräkkäinen numero, kun viimeinen oli sama kuin toiseksi viimeinen. Ei kelvannut, vaan piti olla tekstiviestissä sama kuin passin kuoressa. Jouduin soittamaan poliisilaitokselle, josta antoivat numeron, jonka kirjoitin lapulle ja näytin siitä kirjoittamaltani lapulta poliisin antamaa numeroa, joka oli sama, jonka olin jo arvannut. Sitten kelpasi.
Pikkukaupungin poliisilaitoksella kerroin tilanteeni eli että passi on jo mennyt vanhaksi. Virkahenkilö teki asiasta merkinnän johonkin, josta sitten R-kioskilla kävi ilmi että minulle saa luovuttaa uuden passin kun näytän sitä vanhaa. Ei mitään ongelmia tämän kanssa.
Voihan kihveli sentään :( passi on mun ainoo henkilöllisyystodistus ja se meni just vanhaks. Uutta kun menee tilaamaan niin ainakin ennen ne otti sen vanhan passin pois. Mulla ei ole mitään millä todistaa henkilöllisyyttä kun menen hakemaan uutta passia. Vietävä kun en tajunnut aiemmin :(
Vanha passi kelpaa poliisille.
Ennen joulua uusin passin edellinen oli mennyt vanhaksi vuonna 2008, en joutunut kuulusteluun.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:04"]
Voihan kihveli sentään :( passi on mun ainoo henkilöllisyystodistus ja se meni just vanhaks. Uutta kun menee tilaamaan niin ainakin ennen ne otti sen vanhan passin pois. Mulla ei ole mitään millä todistaa henkilöllisyyttä kun menen hakemaan uutta passia. Vietävä kun en tajunnut aiemmin :(
[/quote]
Enää ei oteta poliisilaitoksella vanhaa passia pois. Hain sillä uuden passin R-kioskilta ja sain samalla kirjalliset ohjeet vanhan passin hävittämiseen. Vanhan siis voi vaikka säilyttää muistona, jos siinä on eksoottisia leimoja tms.
Minä hain vanhaksi menneellä passilla uutta. Poliisilaitoksella laitettiin merkintä, että uusi noudetaan vanhentuneella passilla.
Ei kelpaa. Jos olet joskus päästänyt passisi vanhenemaan, niin et enää koskaan saa uutta etkä voi koskaan enää matkustaa muihin kuin EU-maihin. Eli passista kuuluu pitää todella hyvää huolta eikä sitä saa missään nimessä päästää vanhenemaan.
Mitenköhän meikäläisen käy, kun on 6 vuotta vanha passi (oli 10 vuotta voimassa) ja nyt pitäisi vielä eri sotulla hakea uusi passi, kun maistraatista saanut uuden (sukupuolenkorjauksen yhteydessä). No siinähän kuulustelevat sitten.
Vanhentunut passi on virallinen henkilötodistus siitä huolimatta, että se ei enää käy matkustusasiakirjana. Tämä on mainittu selkeästi Suomen perustuslaissa (henkilön tunnistus).
Kaupoissa näkee kassoilla lappuja joissa sanotaan. että vanhentunut passi ei kelpaa henkilöllisyystodistukseksi, mutta lain mukaan se kelpaa. Jos haluaa asioida ongelmitta/ilman ylimääräistä harmia, kannattaa varautua jollakin muulla henkilöllisyyden todentavalla asiakirjalla.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 00:37"]
Pohdinnassa olisi lennellä lämpimään, mutta kelpaako nuo vanhentuneet passit enää tunnistautumiseen uusia hakiessa?
[/quote]
Ei kuulemma ainakaan r-kioskilta hakiessa.