Miksi jotkut eivät käsitä jokaviikonloppuista humalahakuista juomista?
mitä haittaa siitä on, jos juo vaikka kaikki perjantait ja lauantait kunnon känniin?
t. ihmettelijä
Kommentit (40)
Mita iloa sinusta ap on laheisillesi viikonloppuisin?
Meilla on niin paljon muuta kivaa tekwmista keskenamme ettei ole tarve humaltua. Lasi viinia ruuan kanssa riittaa. Rakastelemmekin mielummin selvinpain:)
Me kaikki emme ole aivottomia moukkia.
En ole ap, mutta miksi illanistuminen on jotenkin erillistä tekemistä, joka on läheisiltä pois? Meidän ystäväpiirissä esim. laitetaan perjantaisin yhdessä ruokaa pitkän kaavan mukaan, jutellaan, juodaan viiniä ja nauretaan paljon. Tämän jälkeen saatetaan lähteä baariin. Lauantaisin sitten käydään esim. kävelyllä, leffoissa, näyttelyissä ja syömässä. En usko, että tämä on keneltäkään pois.
En ymmärrä mitä kivaa siinä on. Tylsää tehdä samaa asiaa joka viikonloppu, oli se sitten mikä asia tahansa. Ja parin päivän kännistä toipumiseenhan tarvitaan sitten se pari kolme päivää. Eli kovin laadukasta elämä ei ole missään vaiheessa viikkoa jos pitää olla kännissä viikonloppuisin.
Kukin tavallaan. Mulla oli joskus nuorena sellainen vaihe että tuli otettua joka viikonloppu ja käytyä baareissa mutta aika pian kyllästyin. Siinä kun ei mitään kovin ihmeellistä ollut.
Haluan pitää kaikki langat käsissäni ja kaiken hallinnassa, miten se umpitunnelissa onnistuisi?
Vaimon nalkutus ajaa dokaamaan, kierre on valmis.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:11"]
En ole ap, mutta miksi illanistuminen on jotenkin erillistä tekemistä, joka on läheisiltä pois? Meidän ystäväpiirissä esim. laitetaan perjantaisin yhdessä ruokaa pitkän kaavan mukaan, jutellaan, juodaan viiniä ja nauretaan paljon. Tämän jälkeen saatetaan lähteä baariin. Lauantaisin sitten käydään esim. kävelyllä, leffoissa, näyttelyissä ja syömässä. En usko, että tämä on keneltäkään pois.
[/quote]
Ap ei puhunut viinistä ruokajuomana ja kulttuuriharrastuksista, vaan humalahakuisesta juomisesta. Känneistä siis. Ihan eri asia kuin sinun ystäväpiirisi harrastukset (tosin varmaan tekin tarvitsette lapsenvahdin jos teillä on lapsia ja jos porukka menee baariin vaikkei yöllä riekkuminen nukkuvilta lapsilta olekaan pois).
En ymmärrä miksi kukaan haluaisi olla joka viikonloppu darrassa. Vaikka krapulaa ei tulisikaan, niin kyllä juopottelu heijastuu yleiseen hyvinvointiin, varsinkin kun alkaa lähenemään kolmeakymmentä ikävuotta. Eikä siitä humalasta saa oikein mitään. Välillä on kiva irroitella, mutta ei joka viikonloppu.
Minusta tuollainen tuntuu elämän hukkaanheittämiseltä. Humalahakuista juomista muutenkaan en hyväksy.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:09"]
Puhuiko ap tai kukaan muukaan, tai tarkoitettiinko tällä edes sitä ettei pysty kohtaamaan viikonloppuja selvinpäin? :) Itse otetaan kaveri porukalla, joskus saattaa mennä vaikka molemmat illat (pe ja la). Tai sitten ei oteta. Kukaan ei valita, kukaan ei ole sairastunut alkoholismiin, jokainen hoitaa työnsä ja koulunsa, osa jopa molemmat hyvällä menestyksellä, kenenkään parisuhdekaan ei rakoile :) Kukaan meistä ei myöskään ole veloissaan vaan pärjätään jokainen ihan omilla tuloillamme.
[/quote]
Meillä ja meidän kaveripiirillä elämä oli tällaista aikoinaan, hauskaa oli eikä kotona nökötetty. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin porukasta yksi on kuollut alkoholiin, yksi on juonut perheensä, työnsä ja asuntonsa ja roikkuu nyt rantaremmin mukana. Osalla on enemmän tai vähemmän alkoholiongelmia, osa on lopettanut alkoholin käytön kokonaan, suurin osa on kohtuukäyttäjiä. Minulla menee alkoholia nykyisin hyvin vähän, päässä pörrää jo parin kolmen viinilaasillisen jälkeen ja tuntuu epämiellyttävältä. Miehellä on ikävä kyllä ongelmia alkoholin kanssa ja hän taistelee tosissaan asian suhteen.
Kyllä minä suren edelleen sitä alkoholiin kuollutta ystävääni. Ei meistä silloin mitenkään voinut arvata, miten alkoholi vaikuttaa meidän elämään. Toivottavasti te kaikki selviätte jatkossa hyvin.
Itse olen yh-iskä, joka käytännössä aina on lastensa kanssa. Ennen lapsia tuli rilluteltua paljonkin viinan voimin. Nykyään en enää voisikaan, koska lapset ovat aina kanssani. Mielestäni aikuisen ei sovi esiintyä lasten edessä humalassa. Ei vaikka laulaisi Siionin virsiä ja olisi ystävällinen kuin enkeli. Pienikin humala panee käyttäytymään eri tavalla kuin selvin päin=sellainen on lapsista pelottavaa.
Käytännössä olen siis jo vuosia ollut selvin päin, koska lapset ovat kanssani. No, eipä tästä kai vahinkoa ole mulle. En ole kuullut kenenkään kuolleen siihen, että ei juo viinaan. Viinanjuomiseen kylläkin...
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:11"]
[/quote]
Ap ei puhunut viinistä ruokajuomana ja kulttuuriharrastuksista, vaan humalahakuisesta juomisesta. Känneistä siis. Ihan eri asia kuin sinun ystäväpiirisi harrastukset (tosin varmaan tekin tarvitsette lapsenvahdin jos teillä on lapsia ja jos porukka menee baariin vaikkei yöllä riekkuminen nukkuvilta lapsilta olekaan pois).
[/quote]
Ok, olin ehkä epäselvä. Kyllä me siis usein humallutaan silloin perjantaisin. Tarkoitin vaan, että kyllä meidän ystäväpiirissä ainakin seuraavana päivänä pystytään myös tekemään niitä itseä kiinnostavia asioita, yhdessä. En siis ymmärtänyt sitä edellistä kommentoijaa, että miten tämä on läheisiltä pois? Ja meistä harvalla on lapsia ja silloin, kun lapselliset lähtevät illalla mukaan, toinen osapuoli jää kotiin ja toinen lähtee ulos lapsen nukahdettua, eikä juo siten, etteikö olisi aamulla valmis lasten kanssa puuhaamaan.
Samoin me vietetään aikaa ystävien kanssa, saunotaan, tehdään ruokaa, pelataan pelejä, käydään paistamassa makkaraa jne, kaikkea mahdollista mitä muutkin "selväpäiset" ihmiset tekevät. Osalla on lapsia, eivätkä lapset tätä juomista katso. Meillä myös on näitä selviä viikonloppuna, ettei nyt kellekään jää epäselväksi :)
Ja vaikka perjantaina oltaisiin otettu, niin lauantaina tehdään ja touhutaan päivät, eikä vain maata krapulassa. Harvemmin edes baarissa käydään, yökerhossa taisin käydä viimeksi syksyllä.
Onhan se valitettavaa, että joillakin se viinanpiru jää istumaan olkapäälle, meillä (oma parisuhde) näin ei ole käynyt. Eikä selvästä viikonlopusta tarvitse sopia erikseen, vaan mennään aivan fiiliksen mukaan :)
Edelleenkin painotan sitä, että tässä viestiketjussa tuskin oli kyse siitä, että miksi ihmiset ovat humalahakuista juomista vastaan jos on perhettä ja lapsia. Ainakin itse käsitin asian ettei siitä ollut kysymys. Ja vielä kerran, jos minulla olisi lapsia, en toimisi näin kuten nyt teen tai saatikka hyväksyisi mieheni joka viikonloppuista juomista. Mutta tällä hetkellä elämäntilanne on se, ettei ole lapsia ja ollaan vapaita menemään. Ja hyvä niin, sillä ehkäpä sitten kun on perheenlisäystä, ei tarvitse murehtia ja alkaa elämään sitä "menetettyä nuoruutta" ja laiminlyödä lapsia sillä juomisella yms. vaan voi keskittyä perhe-elämään :) Valitettavan usein nimittäin sitäkin näkee, että lapset tehty kovin nuorena ja sitten sitä menojalkaa vipattaa ja eikun lapset hoitoon, tai vaihtoehtoisesti marmatetaan kun ei pääse minnekään :/
Terv. 10
Koska silloin on tapana rääkyä humalassa keksellä yötä.
T: Naapuri
Kukaan ei saa arvostella toisten juomisia.
En itse ymmärrä alkuunkaan alkoholin ja humalatilan glorifiointia. Turha on turhaa.
Minä taas en ymmärrä sitä, miksi tässä maassa jauhetaan tästä asiasta niin paljon? Jos ei ole rapajuoppo niin sitten on raivoraitis. Raivoraittiit moralisoi rapajuoppoja ja rapajuopot puolustelee juomistaan. Ei tästä tuu lasta ei paaskaa.
No, kyseessä on alkoholiongelma. Jonka takana täytyy olla muitakin ongelmia. Eli terveydelle vaarallista ja vauruoittaa myös läheisiä. On se surullista jos 2/7 elämästä menee kännissä ja krapulassa. Elämässä kun on oikeasti paljon hienojakin asioita. Suurin surkeus tuossa on siis oman elämän hukkaan heittäminen. ja jos on lapsia niin hehän vaurioituvat.
Jokaviikkoinen känni/kaksi TAI runsas tissuttelu pitkin viikkoakin vaikuttaa kyllä pitemmän päälle ihmiseen monellakin tapaa. Etanoli on syövyttävä aine, joka tuhoaa soluja koko kropassa, haitallisimmin aivoissa ja maksassa. Toki elimistö korjaa pienet, satunnaiset vauriot helposti, mutta silläkin on rajansa. Mitä vanhemmaksi tulet, sitä hitaammin solut uudistuvat. Mitä pitempiaikaisempaa, runsasta juomista harrastat, sitä enemmän kehosi joutuu tekemään töitä korjatakseen tuhot. Alkoholista johtuvat terveysongelmat ovat sen verran vaikeita ja salakavalasti ilmaantuvia, ettei niitä ehkä ehdoin tahdoin kannattaisi itselleen aiheuttaa.
Toisekseen, mitä säännöllisemmin ja runsaammin juot, sitä isomman riskin otat riippuvuuden syntymiseen. Senkin huomaa yleensä vasta, kun on jo alkoholisti. Se taas tunnetusti johtaa vähän muihinkin ongelmiin kuin terveydellisiin.
Kolmanneksi, jos kukaan muu ei ole kehdannut sanoa sinulle päin naamaa: Kyllä, on todella v*tuttavaa jos puoliso viettää kaikki perjantai-lauantai-iltansa dokaamassa. Työn ja perheajan lisäksi kun tarvitsisi sitä parisuhdeaikaakin, ja jos toinen haluaa mieluummin viettää niitä harvoja sille mahdollisia hetkiä viikosta baarissa, niin siitä ei voi vetää mitään kovin mukavia johtopäätöksiä. Lähinnä sen, että vaihtaa sellaiseen joka haluaa olla välillä myös mun kanssa...
En silti ole mikään nipottaja alkoholin suhteen. Lasillinen silloin tällöin on hyvää ja rentouttaa, kännissäkin on kiva olla. Kunhan tajuaa riskit ja juo niiden mukaan.
Entäpä mitä hyötyä? varsinkaan jos perheessä on muitakin.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 10:26"]
Ei minulla ole lapsia, mutta ei kai sitä tässä viestiketjussa kysyttykään :) Älkää nyt heti niitä lapsia sotkeko jokaiseen viestiketjuun, eikös tässä ap kysynyt, miksi jotkut on humalahakuista juomista vastaan?
En tietenkään toimisi itse näin, jos minulla olisi lapsia. Enkä myöskään hyväksyisi sitä mieheltäni. Mutta eihän tässä nyt siitä ollutkaan kysymys :) Henkilökohtaisesti "rilluttelen" mieluummin tässä vaiheessa kun ei ole lapsia, ettei tule sitten joskus lasten kanssa se vaihe että "mamman ois nyt pakko päästä!" :)
Terv. 10
[/quote]
Se tulee yllättävän helposti tavaksi, jota ei voikaan lopettaa sitten, kun tulee lapsia.
Surullista, jos ei voi lapsiakaan kuljettaa harrastuksiin viikonloppuisin, kun on paljon tärkeämpää tekemistä.