Järkyttävä turvotus loppuraskaudessa, kokemuksia?
Viikkoja kasassa 36 ja viimeiset pari viikkoa turvotus ollut todella voimakasta. Kädet ja jalat aivan muodottomat ja pilkulliset aamusta iltaan siis ja olo tukala. Myrkytystä ei kuitenkaan ole, pissassa ei proteiineja ja verenpaineet samassa linjassa kuin olleet koko ajan.
Onko muilla ollut vastaavaa? Mitään vinkkejä turvotuksen vähentämiseen? Vettä juon kolmisen litraa päivä ja suolaa olen koittanut mahdollisuuksien mukaan vähentää. Toinen lapsi kyseessä, joten toimintakyky pitäisi kuitenkin säilyä, että pärjää vilkkaan esikoisen kanssa..
Kommentit (8)
Mulla oli, mutta oli myös se raskausmyrkytys. Pissassa proteiineja +1 verran ja verenpaineet hyvät. Tajusivat vasta synnytyksen jälkeen, että oli raskausmyrkytys, kun munuaiset falskasivat, verenpaine nousi ja veren hyytymisen kanssa oli ongelmia.
Ainoina oireina siis ennen synnytystä oli järkyttävä turvotus (+1-2 kg per viikko) ja näkökentässä näkyvät tähdet.
Vauva syntyi ennenaikaisena.
Tuo kuulostaa pelottavalta kolmonen.. Minulla myös painonnousu ollut viimeiset viikot voimakasta ja juuri ihmettelin miehelleni näön huonontumista. Miten paljon aikaisemmin vauva syntyi? Näillä viikoillahan saisi periaatteessa jo syntyäkin
ap
Istu lattialle jalat koukussa sivuille ja paina jalkapohjat yhteen. Vie polvia lattiaa kohti niin alas kuin saat. Venytys tuntuu lonkissa. Voit heilutella koukussa olevia jalkoja varovasti ylös alas. Voit myös kokeilla sellaista, että makaat selälläsi, laitat jalan koukkuun ja pyörittelet lonkkaa. Nuo liikkeet stimuloivat nestekiertoa ja siis vähentävät turvotusta.
Mulla oli kanssa järkky turvotus, ja vaikka mullakaan ei tuossa vaiheessa ollut muita raskausmyrkytyksen oireita, niin niitä alkoi tulla raskauden loppuvaiheessa yksi toisensa jälkeen.
Ne raskausmyrkytysoireet tulevat tunneissa, ei päivissä. Kun menin sairaalaan, niitä oli vain vähän ja tästä jo kuuden tunnin kuluttua tilanne oli mennyt niin pahaksi, että oli pakko tehdä sektio.
Kurjinta on, että itse ei tunne mitään - olo on mitä parhain!
Lääkäri sanoi, että ainoa keino turvotuksen päättymiseksi on vauvan ulos saaminen.
Mulla tosin oli raskaus mennyt jo yliajalle. Mutta uskon, että jos sulla on turvotusta, niin niitä muita arvoja seurataan tosi tarkasti. Minä jouduin kahteenkin otteeseen sairaalaan osastolle pariksi yöksi, kun seurasivat arvoja. Sitten taas kotiin. Lopulta ottivat sisään ihan rutiini-päiväkäynnillä, kun huomattiin että arvot ovat koholla.
Menin polille puoliltapäivin ja jo iltayhdeksältä vauva oli leikattu ulos.
Ensin yritettiin käynnistystä, mutta synnytys ei käynnistynyt, joten vauva oli leikattava ulos. Hyvin meni, ei jäänyt traumoja.
Mansikkaa ja ananasta olen mussuttanut ahkerasti ilman mitään näkyvää vaikutusta, tosin tuskin niistä mitään haittaakaan on kun hyvin maistuu:) Täytyykin kokeilla noita nestekiertoon vaikuttavia liikkeitä.
Viikon välein neuvolat tästä eteenpäin. joten suhteellisen usein arvoja seurataan
ap
Mullakin seurasivat viikon välein juurikin tuon turvotuksen takia. Mutta kun rv 35+3 koitti, päättivät lopettaa seurannan, koska arvot pysyivät koko ajan samoina (oireet alkoivat rv 32-33). Sillä viimeisellä kerralla olikin joku kesäharjoittelija paikalla tutun tädin sijaan, ja hän katsoi, ettei mulla mitään raskausmyrkytystä ole :)
Lapsivedet alkoivat tiputella sitten rv 35+5. Vauva syntyi rv 35+6.
- kolmonen -
Ei onneksi... Olen rv 39+3 eikä mitään merkkejä turvotuksesta. Laitan terveellisen ruokavalion ja liikunnan piikkiin.