Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa tyhmää, paljon pitää jättää säästötilille kun ostaa asunnon?

Vierailija
10.10.2020 |

Olen ensiasunnonostaja, ja minulla on nyt 99% varmana kohteena asunto, jonka on paljon halvempi kuin maksimilainani ja säästöni. Myyntihinnan + sivukulujen ja lainalupauksen + säästöjeni erotuksena on siis noin 20 tuhatta.

Minulla on siis vaihtoehtona ottaa iso laina ja jättää osa säästöistä tilille, tai polttaa kaikki säästöt ja ottaa pienempi laina. Miten paljon on järkevää jättää puskuriksi? Ajattelin itse jotain 2-3 tuhatta, etten ole pulassa jos heti muuton jälkeen posahtaa tietokone/pesukone, tai kissa sairastuu. En omista autoa, eli siitä ei tarvitse murehtia.

Kiitos jo vastauksista :)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin 25 k ja remontoin asunnon. Sit kun jäin yli ja palkkakin nousi maksoin 10 k lainaa pois. Nyt eu ehkä kannata jos saat paremmin sijoitettua

Vierailija
22/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu siitäkin, millaista puskuria arvelet tarvitsevasi. Jos olet alalla, josta voit olla varma, että työt ei lopu, et välttämättä tarvitse 5000-10 000 euroa.

Minusta 3 kk palkka puskurina on ihan hyvä nyrkkisääntönä, jos arvelee, että työttömyys on mahdollinen. Tai jos sairastuu vakavasti.

Ja paljonko suurimmillaan voi olla kulut, jos puhelin/pesukone menee rikki tai eläinlääkäristä tulee kuluja?

Vakavan sairastumisen osalta kannattaa ottaa vakuutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että asuntolainaan saa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin haluaa. Tässä tilanteessa (kun korot ovat tosi pienet) voi siis huoletta ottaa vähän isomman lainan ja jättää tilille isomman puskurin. Minä jättäisin säästöön kymppitonnin. Jos sitten rupeaa tuntumaan siltä, että puskuritilillä on liikaa rahaa, voit aina lyhentää sieltä asuntolainaasi haluamallasi summalla.

Vierailija
24/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin 200.000 euron asunnon, tähän otin 90.000 lainaa ja maksoin 110.000 säästöillä. 25.000 jätin säästöön kun vuoden palkkaa sirllä suositellaan pidettäväksi.

Todella typerästi tehty.

Komppaan, olisi kannattanut nykytilanteessa ottaa mahdollisimman iso osuus asunnon hinnasta lainana.

Olen maksanut nyt lainaa pois ennätysnopeasti, koska se on vielä halpaa, eli viidessä vuodessa 80.000 euroa. Lainanmaksun jälkeen se 1000 euroa plussaa käyttörahaksi kuukaudessa on sellainen summa johon ei sijoituksillakaan pääse, ja tunne velattomuudesta on taloudellista riippumattomuutta.

Samalla olen kasvattanut käteissäästöjä 60.000 euroon, sijoitusomaisuutta lisäillyt siinä samalla.

Tämän takia tyhmät suomalaiset eivät koskaan rikastu. Käteissäästö on vielä tyhmempi tapa kuin sijoittaa ne asuntoon.

Vierailija
25/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerintä on säästää tulevaan, jota ei koskaan kuviteltuna tule. Rahasta kannattaa nauttia, ja sitä kannattaa käyttää poistamaan stressiä.

Kuvitelma, että 15 vuoden pääst kiittäisin itseäni siitä että ajelen 90 luvun Volvolla, vaikka rahaa olisi tuliterän mersuun on nuoruutensa elämisen hukkaanheittämistä. Pidä rahaa pahanpäivän varalle, mutta älä luo siitä uhraustoteemia.

Vierailija
26/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin 200.000 euron asunnon, tähän otin 90.000 lainaa ja maksoin 110.000 säästöillä. 25.000 jätin säästöön kun vuoden palkkaa sirllä suositellaan pidettäväksi.

Todella typerästi tehty.

Komppaan, olisi kannattanut nykytilanteessa ottaa mahdollisimman iso osuus asunnon hinnasta lainana.

Olen maksanut nyt lainaa pois ennätysnopeasti, koska se on vielä halpaa, eli viidessä vuodessa 80.000 euroa. Lainanmaksun jälkeen se 1000 euroa plussaa käyttörahaksi kuukaudessa on sellainen summa johon ei sijoituksillakaan pääse, ja tunne velattomuudesta on taloudellista riippumattomuutta.

Samalla olen kasvattanut käteissäästöjä 60.000 euroon, sijoitusomaisuutta lisäillyt siinä samalla.

Tämän takia tyhmät suomalaiset eivät koskaan rikastu. Käteissäästö on vielä tyhmempi tapa kuin sijoittaa ne asuntoon.

Onko rikastuminen parempi tavoite, kuin huoleton elämä?

Vierailija
27/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on että on sellainen puskuri että jos työt loppuu niin selviää (puskurin avulla) velvoitteistaan pankille oletetun työttömyyden ajan. Ei ole esim. mitään järkeä lyhentää sadan tonnin lainaa hikisesti säästämällään kymppitonnilla, jäädä sitten työttömäksi ja menettää kämppä pankille kun ei pysty maksamaan edes korkoja.

Vierailija
28/28 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerintä on säästää tulevaan, jota ei koskaan kuviteltuna tule. Rahasta kannattaa nauttia, ja sitä kannattaa käyttää poistamaan stressiä.

Kuvitelma, että 15 vuoden pääst kiittäisin itseäni siitä että ajelen 90 luvun Volvolla, vaikka rahaa olisi tuliterän mersuun on nuoruutensa elämisen hukkaanheittämistä. Pidä rahaa pahanpäivän varalle, mutta älä luo siitä uhraustoteemia.

- Säästäminen/sijoittaminen mahdollistaa myöhemmin asioita joita ei olisi mahdollista hankkia nyt - eikä koskaan myöhemminkään ilman säästämistä.

- Säästäminen/sijoittaminen on elämäntapana usein vähemmän materialistista. Elämässä keskittyy muihin asioihin kuin krääsän hamstraamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi