Miksi jotkut pitävät suomalaisia tuotteita noloina esim. arabiaa, iittalaa jne
Eikös tuo ole oman kotipesän likaamista? Mitä näillä ihmisillä on astioina?
Kommentit (22)
En pidä noloina, mutta en vain tykkää monista ja osaan olen kyllästynyt kun niitä on ollut paitsi lapsuudenkodissa myös joka toisella muulla läheisellä. On meilläkin jotain iittalaa ja arabiaa, lähinnä vateja yms, mutta esim. kaikki ruokalautaset on jotain ranskalaisia anopilta perittyjä.
Kai suomalainenkin saa käyttää ja tykätä muustakin kuin iittalasta ja arabiasta olematta epäisänmaallinen :)
Mitä? Miksi suomalaiset tuotteet olisivat "noloja"? Kenen mielestä? En ole koskaan kuullut moista. Mistä olet ap kuullut tuollaisen väitteen?
Täällähän noita dissataan "kaikilla on" -perusteella, samoin kuin esim. Aarnion valaisimia, Marimekosta puhumattakaan.
Vähän sama, kuin jos saksalaiset eivät arvosta mersuja. audeja ja bemareitaan. Joo, kaikilla on ja sikäli tylsää, mutta ovat ne silti omassa sarjassaan kauniita ja toimivia tuotteita.
Mitä tarkoitat "oman kotipesän likaamisella"? Muutenkin kysymys on kummallinen, en ole koskaan kuullut että Iittalaa tai Marimekkoa pidettäisiin noloina. Niillähän on satoja erilaisia tuotteita ja kuoseja, ei kai kukaan niitä kollektiivisesti inhoa tai rakasta. Todella outoa jos on niin suuret tunteet jotain tuotemerkkiä kohtaan, että inhoaa oli sitten kyseessä haarukka tai torkkupeitto.
Noloa, kuten jos lapsella on sama nimi kuin jollain toisella. Me halutaan olla uniikkeja!
Kukin ostaa mitä haluaa ja tarvitsee. Itse olen huomannut sellaisen seikan, että juurikin mm nuo mainitsemasi merkit dissataan syystä, että niistä tiedetään ja/tai tunnetaan vain ne pari. Marimekko on monille vain unikko tai mariskooli. Vähäinen tuntemus ja tietämys.
Meillä on Iittalaa, Marimekoa, Arabiaa. Uutta ja perittyä.
On niiiin hienoa tietää ja tuntea niiiin hienoja ulkomaisia merkkejä, että voi tsiisus tätä suomalaista bulkkia ja roskaa. Ulkomaiset ystävätkin aina ihmettelevät, että kuinka siellä Suomessa kaikki on niin huonoa ja rumaa.
Mielestäni nykyiset arabiat ja iittalat ovat todella noloa sontaa. Vain design on suomalaista.
Samaan sontasakkiin kuuluu myös uudet vallilat, finlaysonit ja marimekot.
Tavarat tehdään jossain kauko-idässä ja joku vielä puhuu suomalaisuudesta. Noloa.
Sitten näitä kehtaisi näyttää ja käyttää, jos niissä lukisi Made in Finland! eikä joku indonesia, thaimaa tms.
Sitä odotellessa ostan astiani mieluummin vaikka Pentikiltä. Tai naapurin aloittelevalta savitaiteilijalta.
Joo, iso osa noista ns. suomalaisista klassikoista on valmistettu Kiinassa!
Sinänsä minusta niiden design on ihan hyvää, laatu kumminkin on romahtanut todella monessa klassikossa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:46"]
Joo, iso osa noista ns. suomalaisista klassikoista on valmistettu Kiinassa!
Sinänsä minusta niiden design on ihan hyvää, laatu kumminkin on romahtanut todella monessa klassikossa.
Samaa mieltä. Laatu romahtanut.
Lautaset keikkuu noin ihan esimerkiksi. Valmisverhojen saumat on on ommeltu miten sattuu.
Ei oo harmaita hajua, missä nää tekstiilit tehdään ja ommellaan.
Ei kestä silmät katsoa moista kuraa!
[/quote]
Liian keskiluokkaista monelle? Niin ja ne valmistetaan jossain huitsissa!!! En osta!!! Ostan sitten mielummin Ikeasta!!! ...mitä?
Minulla on vanhoja, Nuutajärven valmistamia Kastehelmi-lautasia. Ostin täydennykseksi uusia iittalan Kastehelmi-ruokalautasia, ja entisiin verrattuna laatu on ihan paskaa! Lasimassa on paljon harmaampaa ja pohjan "helmet" on puolta matalammat kuin alkuperäisissä. Lautanen ei kimmellä ollenkaan niin ihanasti, kuin alkuperäinen.
Mun mielestä on tosi noloa esiittää muka hienoa suosimalla ulkomaisia juttuja! Tottakai suomalaisella on suomalaisia klassikoita kotonaan. Mielestäni kummallista, jos yritetään päteä "hienoilla ranskalaisilla" tms. Kotimaiset klassikot kunniaan!
Kun ne eivät ole suomalaisia muuta kuin nimeltään ja imagoltaan, valmistettu jossakin kiinassa tms. Lisäksi laatu on huonoa, meillä on Iittala/Arabia mukit menneet todella hirveän näköisiksi, samoin lasten saamat muumilautaset näyttävät vuosikymmeniä vanhoilta (ja vanhin lapsi on alle 5v, lautasia on saanut mm. 1v lahjaksi).
Vanhat arabian astiat kestävät käyttöä, ne on ehkä valmistettu aikanaan Suomessa.
En tiedä mitä ne on, mutta yleensä helvetin rumia ne on. En muutenkaan tykkää mistään "modernista" ja desing-jutuista, en juokse merkkien perässä, ostan sellaista joka näyttää hienolta mun silmissä, ihan sama mitä muut ajattelee.
Mitä kotipesän likaamista enää? Se on liattu vuosia sitten, kun työ vietiin ulkomaille.
En osta.
Iittalan värilliset lasiastiat tehdään Suomessa. Näin ainakin Iittalasta kerrottiin. Mutta eihän Mariskoolit silti ole kovin kummoisia. Ihan koneellahan ne vaan tehdään.
Ihmiset alkaa heräileen tuollaiselle hommalle, uskon ja toivon niin. Ainakin on astioiden hinta romahtanut melkoisesti.
Tunsin suurta häpeää, kun olin antamassa vaihto-oppilaalle Taika-mukeja mukaan kotimaahan muistoksi Suomesta. Onneksi ehdin huomata, että niissä lukee Made in Thaimaa.
Pakko oli keksiä jotain muuta. Hakemalla sai hakea jotain, mikä olisi oikeasti ollut suomalaista.
Japanilaiset Muumi-mukitkin on nätimpiä ja sirompia kuin nää suomalaiset. Ei voi mitään.
Parastaikaa oon tekemässä Yamaka-muki-tilausta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:16"]
En tiedä mitä ne on, mutta yleensä helvetin rumia ne on. En muutenkaan tykkää mistään "modernista" ja desing-jutuista, en juokse merkkien perässä, ostan sellaista joka näyttää hienolta mun silmissä, ihan sama mitä muut ajattelee.
[/quote]
Et tiedä mitä ne on mutta tiedt että ne on rumia?
Enpä tajua kysymystäsi.