Peruskoulun päättötodistuksesta
Onko täällä isompien lasten äitejä paikalla? Mulla on ysillä oleva lapsi, ja jännään, millainen päättötodistus mahtaa olla tulossa. Virallinen linjahan on että päättönumero lasketaan kaikkien todistusten kesiarvon mukaan, mutta jo seiskalla rehtori sanoi että käytännössä kasi ja ysi vaikuttavat enemmän kuin seitsemäs luokka.
Mun lapsella oli pelkkiä kaseja joulutodistuksessa, viime vuonna oli muutama ysikin, mutta ne siis nyt laski. Koenumerot on olleet 7,5-9, eli siinä mielessä noi numerot oli pettymys. Nyt sitten mietin, että onkohan toivoa saada päättötodistukseen paremmat numerot, jos kevät menee samaan malliin kuin syksy. Vai pitääkö keväällä vedellä kaikista kokeista ysejä että opettajat suostuvat nostamaan numeroita. Vai voisiko toivoa, että toi joulutodistus oli tarkoitettu vähän herättämään taistelutahtoa ja sitten keväällä armo käy oikeudesta ja ahkeruus palkitaan pyöristämällä yläkanttiin?
Kommentit (19)
Voi olla, eli jos saa ysejä ni luulis saavan ysin todistukseen. Muista et tunnneillakin ois hyvä tehdä jotain, samaten kotiläksyt
Riippuu aineesta ja koulusta, miten päättöarvosana lasketaan. Meillä esimerkiksi matematiikassa katsotaan pääasiassa 9. luokan numeroita, harvoin sitä aikaisempia (rajatapauksissa...). 9. luokan aikana käydään kaikki matematiikan osa-alueet läpi (siis mitä käytiin seiskalla ja kasilla), joten tuo on perusteltua. Monissa muissa aineissa on erilainen systeemi, koska eri luokilla opetetaan eri asioita eikä niitä "kerrata" vastaavasti kuin matematiikassa. Silloin päättöarvosana on yleensa keskiarvo yläkoulun arvosanoista, ehkä ysiä painottaen. Ja jouluna tosiaan arvioidaan tiukemmin, jotta keväällä voisi kenties antaa paremman arvosanan.
Kannattaa keskustella omien opettajien kanssa, he ne numerot kuitenkin antavat.
- yläkoulun ope
No just sen takia toi joulutodistus oli pettymys, että lapsi on syksyn ajan tsemppinyt tuntiaktiivisuudessa. Kotiläksyt sillä on aina olleet tehtynä muutenkin, joten siitäkään ei pitäisi olla valittamista. Kuviteltiin siis, että jos kokeiden k.a. on yli kasin niin numero voisi olla se ysi, kun nykyään niin painotetaan sitä muun kuin kokeiden merkitystä arvostelussa. Joulutodistuksen perusteella se ei näköjään toimi ainakaan numeroa korottavasti... Kevät pitää tietty tsemppiä entistä kovemmin ja sitten vaan toivoa parasta...
Mun mielestä on epäreilua, että ne lasketaan kolmen vuoden todistuksista. Seiskalla nuori ei välttämättä tiedä vielä mitä haluaa tai ei ole kovin hyvä opiskeluinto. Muutamaa numeroa ei pysty korottamaan kasilla tai ysillä eli jos se on mennyt huonosti seiskalla, niin se on sama myös ysillä. Ysillä sitä jo ymmärtää, että kouluun pääseminen on täysin todistuksesta kiinni. Mun nuorella esim. nykyinen lempiaine valinnaisena oli kamalaa pakkopuuroa seiskalla. Harmittaa, kun se on vain seiska.
Riippuu aivan aineesta ja siitä mitä aineen opetussuunnitelmassa painotetaan päättöarvioinnissa. Katso siis opsia! Ope ei määrää ja päätä vaan opetussuunnitelmaa on noudatettava. Siellä on tarkasti lueteltu mitä pitää osata. Jos osattava on opettettu seiskalla niin silloin se numero otetaan tuolta kohdalta huomioon.
Joo, mutta kuten sanottu, jouluna yritetään usein olla vähän tiukempia ja toivotaan, että tsemppi jatkuu keväällä. Itse kyllä kerron tämän oppilaille, ei pitäisi olla epäselvyyttä systeemistä. Jos kokeiden keskiarvo on max 8,5 ja tuntiaktiivisuus 9, en korota jouluna. Keväällä korotan.
Se, että tekee läksyt ei riitä korottamaan arvosanaa kasista (kyllä kasin oppilaan kuuluu pääsääntöisesti tehdä läksyt, tekemättömyys laskee arvosanaa). Täytyy olla muutakin tuntiaktiivisuutta, viitata jne.
Itse suosittelisin, että lapsi puhuu opettajan kanssa. Todennäköisesti viesti olisi, että "jatka samaan malliin, keväällä hyvät kahdollisuudet saada 9". Mutta joskus voi myös olla, että oppilaalla olisi selkeää parannettavaa jollain osa-alueella ja se voi olla sellaista, mitä on vaikea huomata ilman opettajan palautetta. Esim osallistuminen keskusteluihin tms., aineesta riippuen.
Itselläni on ollut tapana pitää pieni palautekeskustelu aina ysin jouluna, yritän saada "rajatapaukset" tsemppaamaan kevään. Siloin ei keväälläkään tule yllätyksiä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 11:55"]
No just sen takia toi joulutodistus oli pettymys, että lapsi on syksyn ajan tsemppinyt tuntiaktiivisuudessa. Kotiläksyt sillä on aina olleet tehtynä muutenkin, joten siitäkään ei pitäisi olla valittamista. Kuviteltiin siis, että jos kokeiden k.a. on yli kasin niin numero voisi olla se ysi, kun nykyään niin painotetaan sitä muun kuin kokeiden merkitystä arvostelussa. Joulutodistuksen perusteella se ei näköjään toimi ainakaan numeroa korottavasti... Kevät pitää tietty tsemppiä entistä kovemmin ja sitten vaan toivoa parasta...
[/quote]
Omien lasteni yläkoulussa ei ole mitään sellaista sääntöä, että päättötodistuksen arvosana laskettaisiin jotenkin koko yläkouluaikaisten arvosanojen keskiarvona. Toki joissakin aineissa osaamista voidaan katsoa pitemmältä ajalta.
Mutta tuo on kyllä tuttua, että arvosanoja annetaan 9. luokan joulutodistukseen tiukemmin kuin päättötodistukseen. Meilläkin yhden lapsen lukuaineiden keskiarvo laski 8. luokan kevättodistuksen 9,8:sta 9. luokan joulutodistuksen 9,5:een, mutta taas nousi päättötodistuksessa tasan 10:een. Koearvosanoissa tai muussa osaamisessa ei tapahtunut mitään olennaista muutosta tuona aikana. Ihan selvästi oli kysymys siitä, että jos arvosana roikkui 9:n ja 10:n välillä, niin joulutodistukseen valittiin 9, mutta päättötodistukseen annettiin sitten 10.
Meidän lapsen koulusta tulee joka syksy ja kevät kirjallinen palaute kaikilta opettajilta, ja ne on aina olleet hyvin positiivisia. Tuntiaktiivisuutta on toivottu lisää ja siinä lapsi nyt tosiaan kuulemma on yrittänyt petrata, mutta ehkä se ei vaan tosiaan vielä näy numeroissa.
Jos vaan ihan ankarasti ajattelee, niin jos esim. jostain kielestä on ollut ysin jouluun asti aina 8, niin sehän ei voi mitenkään olla päättötodistuksessa 9, eikö vaan? Kaikkien numeroiden keskiarvo jää niin paljon alle 9. Eli sitä tässä lähinnä pohdiskelen, että kuinka täysin voi tässä vaiheessa kirveen kaivoon heittää esim. just tuollaisten aineiden kohdalla, joissa kymppikään ei vielä nosta koko yläasteen keskiarvoa yli 8,5... (Ja lapselle ne tietenkään näistä puhu vaan kehotan tsemppaamaan ja valan uskoa :-))
ap
Hei. Yleensä numeroja lasketaan joulutodistuksiin, koska tarkoitus on oppilasta herätellä yrittämään enemmän ja ehkä oppilas on ollutkin hiukan vähäisemmällä innolla mukana. Ahkeroida siis kannattaa, se huomataan.
Tulevaisuutta kohden vaan, t. yksi ope.
En vastaa kielten opettajien puolesta, mutta esim. matikassa tuo mainitsemasi tilanne on ihan mahdollinen. Eli seiskan ja kasin arvosanat max kasia (ei haittaa, vaikka olisivat seiskoja tai kutosiakin...). Päättötodistuksen arvosana tulee ysin mukaan, seiskan ja kasin arvosanat eivät merkitse. Jos syksy on "melkein ysiä" (joulun arvosana 8) ja kevät ysiä, on päättötodistuksen arvosana 9. MUTTA tämä tietysti pätee vain aineisssa, joissa arviointi ysin mukaan tai ysi selkeästi painotettu. Kielet voisivat olla sellaisia... Jos ei kysy opettajalta, ei tiedä.
- ope
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:56"]
Meidän lapsen koulusta tulee joka syksy ja kevät kirjallinen palaute kaikilta opettajilta, ja ne on aina olleet hyvin positiivisia. Tuntiaktiivisuutta on toivottu lisää ja siinä lapsi nyt tosiaan kuulemma on yrittänyt petrata, mutta ehkä se ei vaan tosiaan vielä näy numeroissa.
Jos vaan ihan ankarasti ajattelee, niin jos esim. jostain kielestä on ollut ysin jouluun asti aina 8, niin sehän ei voi mitenkään olla päättötodistuksessa 9, eikö vaan? Kaikkien numeroiden keskiarvo jää niin paljon alle 9. Eli sitä tässä lähinnä pohdiskelen, että kuinka täysin voi tässä vaiheessa kirveen kaivoon heittää esim. just tuollaisten aineiden kohdalla, joissa kymppikään ei vielä nosta koko yläasteen keskiarvoa yli 8,5... (Ja lapselle ne tietenkään näistä puhu vaan kehotan tsemppaamaan ja valan uskoa :-))
ap
[/quote]
Meillä ainakin riippuu ihan opettajasta, miten hän päättöarvosanan antaa. Riippuu myös oppiaineesta. Esim. kemia ja fysiikkaa on kasilla kolme tuntia viikossa, ysillä vain kaksi, joten kasin numerot painavat enemmän. Ysin taitotasoahan päättöarvioinnissa kuitenkin yleisesti tulisi arvioida, koska se on se viimeisin. Opettajat ovat muistutelleet myös siitä, että päättötodistuksessa arvioidaan taitoja, eli toisin kuin yleensä, aktiivisuudesta ja innokkuudesta ei ole apua numeron korottamisessa.
T: ysiluokkalainen
Meillä oli aikanaan sellainen taulukko, jossa oli jokainen kurssi yksitellen painotettu tietyllä kertoimella siten, että kasilla ja etenkin ysillä käydyt kurssit painottuivat huomattavasti seiskaa enemmän.
Opetushallitus on linjannut, että 9. luokan arviointi pitää perustua sen hetkisren osaamiseen Eli ei saa laskea keskiarvoja aikaisempien vuosien perusteella. Opetushallituksen sivuilla oli ainakin aikaisemmin juttua tästä.
8. ja 9. ovat päättöarviointia, ei seiskaluokka. Paitsi päättyvät aineet. Ei ole koulukohtaisia juttuja, arviointimääräykset ovat opetushallituksesta. Päättötodistusta tarvitsee vain tousen asteen koulupaikkaa varten, ei sitä mummun lisäksi kukaan syynää. Relaa. T. yläkoulun ope.
Vierailija kirjoitti:
Omien lasteni yläkoulussa ei ole mitään sellaista sääntöä, että päättötodistuksen arvosana laskettaisiin jotenkin koko yläkouluaikaisten arvosanojen keskiarvona. Toki joissakin aineissa osaamista voidaan katsoa pitemmältä ajalta.
Mutta tuo on kyllä tuttua, että arvosanoja annetaan 9. luokan joulutodistukseen tiukemmin kuin päättötodistukseen. Meilläkin yhden lapsen lukuaineiden keskiarvo laski 8. luokan kevättodistuksen 9,8:sta 9. luokan joulutodistuksen 9,5:een, mutta taas nousi päättötodistuksessa tasan 10:een. Koearvosanoissa tai muussa osaamisessa ei tapahtunut mitään olennaista muutosta tuona aikana. Ihan selvästi oli kysymys siitä, että jos arvosana roikkui 9:n ja 10:n välillä, niin joulutodistukseen valittiin 9, mutta päättötodistukseen annettiin sitten 10.
Voikohan päättötodistuksen keskiarvo olla 10 ? Epäilen.
Numeroa ei todellakaan lasketa mistään keskiarvosta. Jos näin on toimittu, on tehty perusopetuslain vastaisesti. Numeroita katsotaan viimeistä todistusta annettaessa mutta eniten vaikuttaa 9 luokan aikana tehdyt opinnot.
Numeroa ei todellakaan lasketa mistään keskiarvosta. Jos näin on toimittu, on tehty perusopetuslain vastaisesti. Numeroita katsotaan viimeistä todistusta annettaessa mutta eniten vaikuttaa 9 luokan aikana tehdyt opinnot.
No kyllä ihan potentiaaliaa löytyy pojastanne ehkä se on vain herättelyä arvelisin. Mutta ei muuta kun pleikka tulille!
Keskiarvoista ne on joka kerta laskettu, mitä itse tiedän.