Reumaa sairastavia paikalla? Olen nyt
kärsinyt lonkkakivuista useamman vuoden, alaselkä on ihan sairaan kipä melkein koko ajan, jopa aivastamista pitää varoa kun alaselkään sattuu. Aamuyöt ovat vaikeita, kipu säteile lonkkiin ja jopa alavatsaan. Nyt lisäksi ranteet ja toisen jalan isovarvas on alkaknut kipuilemaan ja sain lähetteen labraan reumatesteihin. Voiko tämä olla reumaa, sukurasitusta kyllä siihen löytyy ja paljon? Ikää 38v...Eli onko kenelläkään kokemusta millaisia kipuja tms. on ennen diagnoosia ollut?
Kommentit (5)
Issiaskipuja nämä eivät ole, niitäkin on joskus tullut koettua. Äidilläni on selkärankareuma ja sen lääkärille kerroinkin. Kiitos vinkistä.
Niin ja minulla tauti alkoi lievällä viikkoja kestävällä lämpöilyllä ja sormien pikkunivelten säryllä. Nivelet olivat aamuisin jäykät. Sitten tulivat turvotukset ja kivun pahenivat. t. 2
ap tarinasi kuulostaa hyvin samalta kuin minun kokemukseni. Olen samanikäinen nainen, reuma oireillut nyt joitakin vuosia, ja olen diagnoosia etsimässä. Vahva sukualtistus äidin puolelta on.
Alkuun epäiltiin issiasta ja nivelreumaa, mutta kyseessä on sittenkin ilmeisesti jokin reumasairaus selkärangassa.
minulla ranteissa ja sormissa särkyä aiheuttavat jännetupintulehdukset, joita on lääkitty kortisonipiikein. Ne johtuvat kuulemma selässä olevasta tuulehduksesta, samoin kun lonkan kivut, joiden reumasairauksien erikoislääkäri kertoi johtuvan turvonneista ja tulehtuneista limapusseista lonkkaluiden päässä.
selkään liittyviksi en alkuun osannut oieita liittää, kun kipuilua tuntuu ajoittain voimakkaampana muualla. Kun olen tarkkaillut tuntemuksiani, huomaan selässä usein tuntuvan pistelyä, vähän samankaltaista kuin nokkosten polttaessa ihoa. Pitkään istumisen jälkeen on vaikea päästä heti suoraksi seisomaan, kestää joskus minuutinkin että saan jäykältä tuntuvan selän suoristettua.
minulla on myös usein päänsärkyä.
anteeksi kirjoitusvirheet ja poukkoileva teksti. suosittelisin ap, että pyydät selkä- ja rintarangan kuvausta jotta nähdään onko selässäsi kulumia. Yritä myös päästä jonkun reumaan erikoistuneen lääkärin puheilla vaikka yksityisellä puolella, jos tutkimukset julkisella eivät ala tuottaa tulosta. Reumasairauksia on paljon ja oireet ovat joskus epämääräisiä. Mikä tekee diagnosoinnista vaikeata.
Niin ja siis tietysti selkä on myös ajoittain helkutin kipeä, eli tätä "polttelua" on siis hyvänä päivänä ja kipuja huonoina. T: 5
Olen reumaatikko, jolla tauti tällä hetkellä remissiossa. Alaselkä- ja lonkkakipusi eivät viittaa nivelreumaan, kuulostaa enemmän issiastyyppiseltä tai ehkäpä selkärankareumalta. Rannekivut sen sijaan saattavat liittyä reumaan.On olemassa tiettyjä kriteereitä nivelreuman toteamiseen, löydät niitä vaikkapa Reumaliiton sivulta. Jos kriteereistä täyttyy tietty määrä, diagnosoidaan nivelreuma. Verikokeet eivät siis kerro sinänsä mitään, saattavat vahvistaa diagnoosia mutta eivät poissulje.