Menisitkö lastesi isän mummon hautajaisiin?
Olemme eronneet ja miehellä on uusi puoliso, lapset menee isänsä kanssa hautajaisiin, minut on kutsuttu sinne myös, ei suoraan mutta kiertotietä, menisittekö?
Kommentit (25)
Jos pidit lasten kanssa yhteyttä "isomummoon" vielä eronne jälkeen ja hänen vielä eläessään, niin menisin. Jos taas olitte etäisempiä erottuanne, niin laittaisin pelkästään suruadressin.
Mä menin. Pidin "mummuun" enemmän yhteyttä eromme jälkeen kuin mieheni itse. Ja se oli todella kultaista, että mummu jätti tyttäriemme lisäksi minulle erikseen korun muistoksi. Sairasti pitkään ja ehti tehdä järjestelyitä. Pari vuotta sitten jouluna kyllä pääsi itku, kun suklaarasian sijaan hän antoikin minulle mieheltänsä aikanaan 30 vuotishääpäivälahjaksi saamansa riipuksen muistoksi.
En menisi, adressin lähettäisin mutta en menisi itse paikalle.
Kuka sinut kutsuì? Järjestääkö sama ihminen kahvituksen ja oletko laskettu vierasmäärään mukaan?
Kirkkoon voit ainakin mennä.
Riippuu tarjoiluista. Jos on pöytä ns. koreana, niin toki menisin. Jos on vain kahvia ja kuivaa kakkua, niin pitäkööt hautajaisensa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 11:00"]
Kuka sinut kutsuì? Järjestääkö sama ihminen kahvituksen ja oletko laskettu vierasmäärään mukaan?
Kirkkoon voit ainakin mennä.
[/quote]
Pääsääntöisesti tutun ja läheisen vainajan siunaus- ja hautaansaattamistilaisuuteen voi mennä, vaikka kukaan ei olisi kutsunutkaan. Muistotilaisuuteen saattajat taas yleensä pyydetään vasta haudalla, kun kukkalaitteet on laskettu.
Itse toimisin aivan samoin, kuin mitä numero 3 ehdotti.
No voi taivas taas tätä keskustelua. Ei kai kukaan muu voi tietää juuri teidän tilannettanne! Kaikki vastaavat täällä omista lähtökohdistaan. Jos sinut on kutsuttu ja haluat mennä, tietenkin menet. Jo lastesi takia. He näkevät, että fiksut aikuiset osaavat käyttäytyä.
kun äitini kuoli, lasteni isä, josta olen eronnut, kantoi äitini arkkua. Hän oli aina ollut rakas äidilleni ja hän oli tosi otettu tästä kunniatehtävästä. Ei olisi tullut mieleenkään estää häneltä hautajaisiin tulo, vaikka emme silloin olleet kovin hyvissä väleissä.
Eikä aikuinen, täyspäinen ihminen osaa tehdä itse tällaista päätöstä?
Jos sinut on kerran kutsuttu, niin tietenkin menet. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa?
Minä en mennyt vaikka mummon kanssa olimme tosi hyvissä väleissä, minun menoni olisi loukannut ex:ä, lähetin tyttären (15v) mukana muistokukat, jotka hän laski.
En menisi. Hautajaiset ovat ikäviä tilaisuuksia, jos ei ole omaa surua, jota pitäisi käsitellä.
Jos on kutsuttu niin harkitsisin, muuten en exän suvun hautajaisiin. Lapset saavat mennä.
Riippuu väleistä. Jos olisimme olleet läheiset, soitelleet jne. Menisin. Jos olisimme väleissä mutta emme soitelleet laittaisin adressin. Jos taas etäisiä, jättäisin menemättä.
Mä voisin mennä. Musta on outoa, että eron jälkeen ollaan niinkun ei tunnettaisi enää. Ja oikein korostuneesti tuoda esille sitä.
En tosiaan menisi. Ukko on syy kaikkeen pa..kan. Hänen suku on mullet kuollut ajat sitten. Toivottavasti lapsi ei kärsi juopposuvustaan ikinä. Eikä joudu ikinä kokemaan samaa mitä minä.
Voisin mennä katsomaan onko tyhjäke ex anoppi tosiaan kuollut. Sitten tanssit jos olisi arkussa ihan varmasti,
En menisi edes lapseni isän hautajaisiin.
Vaikka oletkin eronnut miehestäsi, niin lasten äitinä olet edelleen miehesi suvun jäsen. Monissa suvuissa x-puolisot ovat saman arvoisia siinä missä uudetkin ja esim. hautajaisissa "vanhaperhe" on yhdessä saattamassa vainajaa, vaikka olisikin eronneet ja se on tärkeä suvulle ja lapsille, olethan mummosi miniä.
Kyllä kait aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä sivistyneesti ja kestävät, vaikka ero olisikin ollut kipeä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:13"]
Vaikka oletkin eronnut miehestäsi, niin lasten äitinä olet edelleen miehesi suvun jäsen. Monissa suvuissa x-puolisot ovat saman arvoisia siinä missä uudetkin ja esim. hautajaisissa "vanhaperhe" on yhdessä saattamassa vainajaa, vaikka olisikin eronneet ja se on tärkeä suvulle ja lapsille, olethan mummosi miniä.
Kyllä kait aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä sivistyneesti ja kestävät, vaikka ero olisikin ollut kipeä.
[/quote]
Just joo. Vitu..n .... never hööd...
No en todellakaan, johan se olisi vähintäänkin noloa ja epäkunnioittavaa perhettä kohtaan! Sinä et enää ole osa perhettä.