Mitä tehdä anopilta jouluna saaduille lakanoille?
Saimme miehen kanssa anopilta lakanasetit. Eivät voineet olla edes samanlaisia... Nyt, kun aloin tarkemmin katsoa niitä, niin toinen on 70%:sti polyesteriä, minun saamani 100% polyesteriä.
TAAS polyesterilakanat anopilta. Raivostuttaa, kun laittaa rahaa hukkaan.
Mihin lykkään nuo? Roskikseen? En ole harrastanut kirpparimyyntiä. Jos laittaisi kirpparipöydän, ostaako moisia kukaan?
Ja miten nätisti sanoa anopille, että meillä on kylliksi ihan laatulakanoita, säästäisi rahansa eikä lykkäisi meille jotain alelaarijämiä... Ja sitten pahoittelee samalla, että ei nyt tänä vuonna ollut rahaa laittaa joululahjoihin. Näin vikisee joka vuosi.
Sitten ostaa roskaa. Olisi parempi, kun ei antaisi mitään, kuin se, että hassaa rahojaan.
Mitä mieskin mahtoi saada... Karkkirasian. Horoskooppipokkarin (mun mies välittää TOSI paljon jostain horoskoopeista, miten joku voi ostaa jotain tollasta turhaa kellekään). Sytyttimen - no, sitä voi edes käyttää johonkin, se on ok.
Kommentit (81)
Osaa naisten äiditkin. Siis omani.
Aina kysyy lahjatoiveita, vielä pyytää tekstarin, että menis oikein. Ja pieleen menee, luulen, että tahallaan. Jos pyydän erityisen isoa kylpypyyhettä,. saan 6 kpl käsipyyhkeitä. Tuo "väärän" sarjan aterimia tai mukeja, aina eri tuotekin. Hinnasta ei siis kyse, eikä osaamisesta, lasten ja miehen toiveet aina pilkulleen oikein.
Oon jo miettinyt uhkapeliä, toivoisin häneltä tyynyliinoja, niin jospa saisinkin oikeasti toivomani torkkupeiton ;-)
Joka suvussahan on omat jouluperinteensä, meillä tämä :-)
Ja aiheeseen, polyesterilakanat on kyllä ongelmajätettä. Anteeksi kohteliaat palstalaiset, mutta vaikee ois olla kiitollinen. Epäekologista, ei käyttöarvoa, ihan turhuutta.
kohtahan tässä on äitienpäivä. Laitat lakanat anopille lahjapakettiin ja annat ne takaisin toukokuussa, tai synttärilahjaksi, jos synttärit on jo aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 08:29"]
Jos anoppi on köyhä ja varaton, ei omistusasuntoa, jne niin ehkä on parhaansa yrittänyt.
10
[/quote]
No, on kyllä ihan itse vuokra-asuntovanhuutensa pedannut, kun erosi. Perusteluna se, kun kaikki hänen tutut on eronneet, niin kuuluu tehdä. Ja suositteli samaa mullekin. ?
Siis mulle on ihan sama, mitä ostaa lahjaksi. Se sytytin oli ihan ok. Olisi antanut vaan sen. Mutta miksi ostaa vähillä rahoilla useampia tavaroita ja sitten ostaa sellaista, mitä kukaan ei tarvi? Mikä järki siinä on?
Ikää on ihan tarpeeksi.
Sanon nyt uudelleen, että mulle on ihan sama, mitä anoppi antaa tai on antamatta lahjaksi. Mua vaan kiukuttaa, että ostaa vähillä rahoilla jotain ihan roskaa. Sitten mulla on dilemma, että mitä teen noilla roskilla.
Meillä ei ole tilaa säilytellä tavaroita, joita ei tulla koskaan käyttämään. En kehtaa viedä kellekään lahjaksi tuollaisia. Ja mua surettaa heittää tavaraa roskikseen kaatopaikalle (mahtaako polyesteri edes maatua?).
Eli vähän, kuin olisi antanut lahjaksi tyhjiä muovisia pulloja tai mehukattikanistereita tai vaikka ydinjätettä tms. Ei käyttöä. Ei voi antaa eteenpäin. Ei voi haudata edes maahan, kun ne ei maadu. Ja mä sitten pähkäilen, että mitä teen tällä turhalla tavaralla, jota kukaan maailmassa ei tarvi.
En ymmärrä, mitä iloa edes köyhälle olisi polyesterilakanasta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 08:37"]
Miten olette onnistuneet välttämään polyesterilakanat niin kaupoissa kuin netissä?
Niitä löytyy ihan ilman alelaareja, varsinkin satiinilakanoina.
Varsinkin joustofroteelakanoissa on ollut jo pitkään 25% polyesteriä ja "puuvillalakanat" ovat nykyään niin ohuita ja kovia, myös hämmästyttävän nopeasti kuivuvia vanhoihin puuvillalakanoihin verrattuna, että ehkä niissäkin on jotain tekokuitua seassa - sitähän ei tarvitse edes ilmoittaa, mutta kyllä minun mielestäni "100 % puuvillaa" sellaisessa tekstiilissä on huijausta.
[/quote]
Luuletko, että olisi noin? Että Finlayson ja muutkin huijaa ja ne lakanat ei olekaan 100% puuvillaa? Ja sitä ei oikeasti tarvi ilmoittaa?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 08:39"]
Tietysti petaat ne lakanat seuraavan kerran kun anoppi tulee yökylään!
[/quote]
Miksi anoppi tulisi meille yökylään? Asuu niin lähellä, että pääsee kyllä kotiinsa yöksi. Mitä ihmettä hän tekisi meillä yökylässä?! Ei taatusti suostuisi jäämään.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 08:39"]
Vie kierrätyskeskukseen jos ei UFF:n laatikko kelpaa. Tai laita lähetyksen kehitysavun laatikkoon. Tai vie löytöeläinkeskukseen.
Miten joidenkin mielestä ainoa vaihtoehto kaikelle ehjälle ja uudelle on roskis?
[/quote]
No, laitan johkin hyväntekeväisyyteen sitten. Mutta kun mä en hahmota, miten jollekin löytöeläimellekään on iloa polyesterilakanasta? Sehän on sama, kuin antaisi löytökissalle muovipussin, että nuku katti tuon päällä. Vittuilua, kun toisella on jo muutenkin kehnot oltavat.
No, kun mun mielestä roskat kuuluu roskiin... Oikeesti, polyesteristä lakanat... Niistä ei voi tehdä edes lumppupaperia...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 08:42"]
kohtahan tässä on äitienpäivä. Laitat lakanat anopille lahjapakettiin ja annat ne takaisin toukokuussa, tai synttärilahjaksi, jos synttärit on jo aiemmin.
[/quote]
Ei sillä ole tapana viettää synttäreitä. Ja, no, oikeesti... Mä en kehtaa viedä sille takasin sen antamia tavaroita. Mä en osaa olla niin ilkeä. Sori.
Leikkaa suikaleiksi ja virkkaa pieni matto. Anna vaikka se anopille lahjaksi :)
Leikkaa räteiksi joita käytät esim pyörän puhdistukseen
polyesterilakanoista voisi lapset tehdä vaikka pihalle majan sivuseinät kesällä. vie lähimpään päiväkotiin "askartelutarvikkeiksi", niin siellä käytetään ne vaikka kevätjuhlanäytelmän kulisseina.
Tuolla joku jo sanoikin, että tyttäriltä kysytään mitä toivotaan lahjaksi. Miehet eivät osaa avata suutaan, koska pelkäävä loukkaavansa ja toisaalta heille ei yleensä ole niin väliksi mitä sieltä paketista löytyy.
Me saimme melkein yhtä älyttömän lahjan tänä vuonna anopilta (iso ja tilaavievä ja sellainen joka pitäisi laittaa esille, mutta kappas vaan kun ei ole yhtään meidän tyylinen. Tavara sopisi 13v. tytön huoneeseen eikä meillä asu sellaista :-/ ). Miestäni vähän hävetti kun oli avannut paketin ja samalla suretti, koska lahja kertoi karua kieltään hänen äitinsä rahatilanteesta ja se huolettaa miestäni.
Hyväähän anoppi tarkoittaa, mutta me olisimme mieluummin ilman lahjaa. Miten sellaisenkin sanoo, kun toinen yrittää ilahduttaa. Tämän lahjan voi onneksi laittaa kiertoon, mutta täytyy odotella että sopiva kohde tulee vastaan, koska kuten kerroin että lahja sopii enemmin teinille kuin yli 30v. pariskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:06"]
Leikkaa suikaleiksi ja virkkaa pieni matto. Anna vaikka se anopille lahjaksi :)
Leikkaa räteiksi joita käytät esim pyörän puhdistukseen
[/quote]
Puhdistaako polyesteri? EIkö se vaan siirrä likaa edestakaisin?
Mies yritti niillä edellisillä polyesterilakanoilla pestä/kuivata autoa. EI ne siihen ainakaan soveltuneet.
No en tod ala noita pilkkomaan...
Aargh, on sullakin isoja ongelmia :/
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:15"]
polyesterilakanoista voisi lapset tehdä vaikka pihalle majan sivuseinät kesällä. vie lähimpään päiväkotiin "askartelutarvikkeiksi", niin siellä käytetään ne vaikka kevätjuhlanäytelmän kulisseina.
[/quote]
Tämä oli ihan hyvä idea! Noin teenkin!
Katsoin tuossa, että Jyskissä se mun saama lakana maksoi 9 euroa ja miehen saama 11 euroa. EIkö oikeasti olisi 20 eurolla saanut meille yhteiseksi jo vaikka jotain järkevääkin?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:16"]
Tuolla joku jo sanoikin, että tyttäriltä kysytään mitä toivotaan lahjaksi. Miehet eivät osaa avata suutaan, koska pelkäävä loukkaavansa ja toisaalta heille ei yleensä ole niin väliksi mitä sieltä paketista löytyy.
Me saimme melkein yhtä älyttömän lahjan tänä vuonna anopilta (iso ja tilaavievä ja sellainen joka pitäisi laittaa esille, mutta kappas vaan kun ei ole yhtään meidän tyylinen. Tavara sopisi 13v. tytön huoneeseen eikä meillä asu sellaista :-/ ). Miestäni vähän hävetti kun oli avannut paketin ja samalla suretti, koska lahja kertoi karua kieltään hänen äitinsä rahatilanteesta ja se huolettaa miestäni.
Hyväähän anoppi tarkoittaa, mutta me olisimme mieluummin ilman lahjaa. Miten sellaisenkin sanoo, kun toinen yrittää ilahduttaa. Tämän lahjan voi onneksi laittaa kiertoon, mutta täytyy odotella että sopiva kohde tulee vastaan, koska kuten kerroin että lahja sopii enemmin teinille kuin yli 30v. pariskunnalle.
[/quote]
No, mies ei kehtaa kyllä pyytää äidiltään sellasia juttuja, joita oikeasti haluaisi.
Ja eihän sitä kannata pyytääkään, jos kaikki jutut, mitä ehdotetaan, saa anopilta hylsyt.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:21"]
Aargh, on sullakin isoja ongelmia :/
[/quote]
Joo, on. Mun mielestä se, että maailma hukkuu roskaan, joka ei edes maadu/pala, on aika iso ongelma. Ja surullista on, että mun naamaan hierotaan sitä ongelmaa lykkäämällä ongelmajätettä lahjaksi.
Mutta tuo idea lakanoista majantarpeina päiväkodissa oli loistava!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:26"]
Mutta tuo idea lakanoista majantarpeina päiväkodissa oli loistava!
[/quote]
Voin vaan kuvitella sitä rätinää ja pystyyn nousseita hiuksia, kun muutama tenava leikkii niiden sähköistyvien lakanoiden alla majaleikkejä...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 08:11"]
Miksi naisten vanhemmat on aina fiksuja. Tyhmentääkö pojat naisia
[/quote]
No kyllä mun äiti pystyi tähän ihan samaan. Kysyi lahjatoivetta: puuvillapyjama, arvaapa mitä sain: tekokuituisen yöpaidan. Ja tämä on käynyt aika monena vuotena. Nyt jo osaan sanoa heti paketin avattuani, että onhan sulla kuitti tallella niin käyn vaihtamssa tän joulun jälkeen siihen puuvillapyjamaan. Toinen klasikko on, kun kysyy onko musiikkilhajatoivetta: pyysin Vivaldin vuodenaikoja, sain: jonkun helevetin naxoksen kootut klassikot -sillisalaatin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 08:29"]
Mielenkiintoista. Nettikaupoista ei moisia löydy, joten joko taas on anoppi Porvoosta.
[/quote]
Käypä Jyskistä katsomassa. Nuo oli Night Dreams Bed Linen Trude. Ja paketin takana lukee Jysk.
Että siinä sulle Porvoota.