Vihaan vieraita, jotka tulevat etuajassa
Okei, "viha" on vähän ylimitoitettu sana, mutta silti. MIKSI? Jos sovitaan, että vieraat tulevat klo X, miksi ihmeessä jotkut vieraat tulevat jopa tuntia aiemmin?? Eritoten ihmiset, jotka ylpeilevät sillä, miten täsmällisiä ovat, eivätkä koskaan myöhästy mistään. (No eivät näköjään. Ilmeisesti menevät lentokentällekin varmuuden vuoksi jo edellisenä päivänä.)
Viihdytä siinä sitten vieraita, kun valmistautuminen on vielä ihan kesken, ruuanlaitto, yms.
Kamoon, ihmiset - täsmällisyys ei tarkoita etuajassa tulemista varmuuden vuoksi! Täsmällisyys on sitä, että tullaan sovittuna aikana.
Kommentit (18)
Olen alkanut kutsua anopin tuntia myöhemmin kuin muut, niin hän tulee ihan sopivasti korkeintaan 5-10min. ennen muita. Kesti vaan aika pitkään että tajusin tämän keinon. Meinas muutamaan otteeseen vähän ottaa päähän, kun tullaan reilusti tuntia ennen juhlia (normikyläilyt nyt ei haittaa) pönöttämään sohvannurkkaan. Jos olisikin auttanut tai jotain, niin ei olisi niin haitannut. Mutta kun ei, nätisti jalat ristissä sohvalla istui ja odotteli kahvia. "Ei mulla tässä mikään kiire oo, ihan rauhasa vaan". Minä siinä sitten kuivasin tukkaa, juoksentelin ees taas kattamassa pöytää sun muuta.
Miehen veli on jokaisissa ylppäreissä paikalla ennen kuin juhlakalu ja perhe itse. Valitettavasti en muistanut tätä kun itsellä oli ja siellähän ne pihassa odottamassa.
Meillä ei aikuiset vieraat ole tulleet liian ajoissa, mutta lastensynttäreille tulee ne samat vieraat aina aivan liian aikaisin. Vaikka he asuisivat kymmenin minuutin ajomatkan päässä, niin ovikelloa he soittelevat jo hyvinkin puoli tuntia ennen kutsujen alkamisaikaa. Kerran kuulin, että äiti oli halunnut mennä rauhassa kauppaan ja toi sitten poikansa meille hoitoon. Onneksi näitä ei ole paljoa ja usein, joten pärjäämme kyllä asian kanssa. ;)
Tuo ihan suomalainen hyve. Englannissa tullaan puolilla tuntia kutsutusta ajasta myohassa.
Ratkaisu ongelmaan: Ole itse olla valmis tuntia ennen vieraiden saapumista.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 22:09"]
Entäs se mun 5-10 min etuajassa? En halua olla myöhässä, joten yleensä olen tuon verran etuajassa, enkä sitten viitsisi ajaa tien viereen parkkiin tai seistä rappukäytävässä sitä aikaa.
Tosin yleensä sovitaankin "viiden maissa" tämän välttämiseksi.
[/quote]
No 5-10 minuuttia kumpaankin suuntaan on ihan normaalia vaihtelua. Harva ihminen osaa ajoittaa menonsa niin tarkkaan, että on tasan 00 paikalla.
Tosin jos asiaan voi itse jotenkin vaikuttaa, niin mieluummin ehkä kuitenkin 10 minuuttia "myöhässä" kuin 10 minuuttia etuajassa, jos haluaa olla mahdollisimman huomaavainen vieras.
Olen töissä paikassa jossa varataan aika vastaanotolle. Asiakkaat tulee usein 1,5h etuajassa."liikenteestä ei ikinä tiedä" et nyt vaan mitenkään saa aamupäivällä ei ruuhka-aikaan kulutettua 2 tuntia jos matkaa on alle 50 km. Ne jotka odottaa kiltisti niin on ihan fine, mutta jotku oikeesti loukkaantuu kun heitä ei oteta heti vastaan kun "vanhaa ihmistä pistetään odottamaan". Argh
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut kutsua anopin tuntia myöhemmin kuin muut, niin hän tulee ihan sopivasti korkeintaan 5-10min. ennen muita. Kesti vaan aika pitkään että tajusin tämän keinon. Meinas muutamaan otteeseen vähän ottaa päähän, kun tullaan reilusti tuntia ennen juhlia (normikyläilyt nyt ei haittaa) pönöttämään sohvannurkkaan. Jos olisikin auttanut tai jotain, niin ei olisi niin haitannut. Mutta kun ei, nätisti jalat ristissä sohvalla istui ja odotteli kahvia. "Ei mulla tässä mikään kiire oo, ihan rauhasa vaan". Minä siinä sitten kuivasin tukkaa, juoksentelin ees taas kattamassa pöytää sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 22:09"]
Entäs se mun 5-10 min etuajassa? En halua olla myöhässä, joten yleensä olen tuon verran etuajassa, enkä sitten viitsisi ajaa tien viereen parkkiin tai seistä rappukäytävässä sitä aikaa.
[/quote]
No 5-10 minuuttia kumpaankin suuntaan on ihan normaalia vaihtelua. Harva ihminen osaa ajoittaa menonsa niin tarkkaan, että on tasan 00 paikalla.
Tosin jos asiaan voi itse jotenkin vaikuttaa, niin mieluummin ehkä kuitenkin 10 minuuttia "myöhässä" kuin 10 minuuttia etuajassa, jos haluaa olla mahdollisimman huomaavainen vieras.
totta,se 10 ennemmin myöhässä. muute hyvä aloitus, niin totta.
Tuo on ihan yksiselitteisesti etiketin vastaista, juuri sen takia että vieraita ei haluta nurkkaan roikkumaan kun valmistelut ovat vielä kesken, juhlavaatteetkin usein vaihtamatta. Omat appivanhempani ovat tällaisia, äärimmäisen rasittavaa.
Sen ymmärrän, että myöhässä ei kukaan halua olla, mutta ratkaisu on sillon juurikin se, että odotetaan tai kävellään/ajellaan korttelin ympäri tai miten nyt kukin haluaa aikaa tappaa.
Mummo tulee soittamaan kelloa "yllätys".
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihan suomalainen hyve. Englannissa tullaan puolilla tuntia kutsutusta ajasta myohassa.
Jos kutsun porukan klo 15.30 synttärikahveille, on mukavinta, jos kaikki tulevat klo 15.45. Aina tulee loppua kohti kiire ja tuossa ekstravartissa saa mukavasti asiat rauhalliselle tolalle. Ei kaikkea voi kuitenkaan edellisenä päivänä valmiiksi laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun porukan klo 15.30 synttärikahveille, on mukavinta, jos kaikki tulevat klo 15.45. Aina tulee loppua kohti kiire ja tuossa ekstravartissa saa mukavasti asiat rauhalliselle tolalle. Ei kaikkea voi kuitenkaan edellisenä päivänä valmiiksi laittamaan.
Miksi et kutsu klo 15.45?
Meillä oli kutsussa, että klo 14 ja paikalla oli vain kourallinen väkeä. Koska oli sovittu ohjelmanumero heti alkuun (klo 14.15), niin juhlapaikan ovet kiinni ja lukkoon, ovelle lappu, että avataan klo 14.45. Rauhassa katseltiin ohjelma, nostettiin maljat ja juhlasankari otti kakkua, sitten ovet auki ja odottelevat vieraat sisälle. Ei pahoiteltu, kunhan todettiin, että kutsussa oli klo 14 ja silloin aloitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Aika vanhoja aloituksia nostetaan ylös kuten tämäkin 2014. Onkohan aloituksista pulaa.
Tämähän on ajankohtainen aihe vielä nyt ja aina
Vierailija kirjoitti: Tuo on ihan yksiselitteisesti etiketin vastaista, juuri sen takia että vieraita ei haluta nurkkaan roikkumaan kun valmistelut ovat vielä kesken, juhlavaatteetkin usein vaihtamatta. Omat appivanhempani ovat tällaisia, äärimmäisen rasittavaa. Sen ymmärrän, että myöhässä ei kukaan halua olla, mutta ratkaisu on sillon juurikin se, että odotetaan tai kävellään/ajellaan korttelin ympäri tai miten nyt kukin haluaa aikaa tappaa.
vieraan oma vastuu on ajan tappaminen. pois tieltä, ei liian aikaisin kylään. sen verran alkeellisia tapoja pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: