"Uusivuosi" mutta "hyvää uutta vuotta". Mikä tässä on niin vaikeaa?
Facebook on täynnä väärin kirjoitettuja toivotuksia. Aivoihini sattuu.
Kommentit (24)
Ap on aivan oikeassa, hän mainitsee otsikossa oikeat versiot, ei vääriä.
Toisin sanoen uusivuosi=vuodenvaihde, uudenvuodenpäivä, uusi vuosi=koko seuraava vuosi.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:26"]
Mikä hemmetin "uusivuosi"?!?!?!?
[/quote]Mikä hemmetin?!?!?!??
Ei se vuosi oo uusi kuin hetken. Kohta saa toivotella jo hyvää puolessavälissäolevaavuotta ja sitten vanhaavuotta.
Ihan oikein on kirjoittaa hyvää uutta vuotta erikseen, koska sillä tarkoitetaan koko seuraavaa vuotta. Näin sanoo kielipoliisi, googleta vaikka.
Vai meinasitko nimenomaan, että moni toivottaa hyvää uuttavuotta?
5
5
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:48"]
5
[/quote]Eniten ärsyttävät nämä "Uusi vuosi oli vauhdikas" tai "tein Uuden Vuoden lupauksen"...
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:48"]
5
[/quote]Oikein tuo on.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:48"]
5
[/quote]Oikein tuo on.
[/quote]
On se oikein, jos tarkoitetaan sitä nimenomaista päivää. Jos on tarkoitus toivottaa onnea koko tulevalle vuodelle, niin kirjoitetaan erikseen.
Eikös molemmat ole ihan yhtä oikein? Niillä on vaan eri merkitys.
(Uusivuosi - Uuttavuotta, Uusi vuosi - Uutta vuotta)
Kyllä eilen pystyi vielä toivottamaan halutessaan hyvää uuttavuottakin, mutta tänään toivottaisin jo hyvää uutta vuotta ;)
On todellakin väärin kirjoittaa, että uusi vuosi meni hyvin tms. Erikseen voi kirjoittaa tuon toivotuksen jos sillä tarkoittaa koko vuotta, ei vain sitä juhlapäivää. Sitä yritin tarkoittaa. Olin epäselvä. Pahoitteluni. Miten olen väärässä? ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:56"]
Ap, olet niiiiin väärässä.
[/quote]Miten?
Esimerkit:
- Hyvää uuttavuotta! Varo raketteja, äläkä juo liikaa.
- Hyvää uutta vuotta! Toivottavasti tulevasta vuodesta tulee onnellinen meille kaikille.
Ymmärsitkö ap? Vai sattuuko aivoihisi nyt vielä enemmän?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:27"]
Esimerkit:
- Hyvää uutta vuotta! Toivottavasti tulevasta vuodesta tulee onnellinen meille kaikille. Enkös minä näin juuri sanonut. ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:27"]
Esimerkit:
- Hyvää uutta vuotta! Toivottavasti tulevasta vuodesta tulee onnellinen meille kaikille.
[/quote] On todellakin väärin kirjoittaa, että uusi vuosi meni hyvin tms. Erikseen voi kirjoittaa tuon toivotuksen jos sillä tarkoittaa koko vuotta, ei vain sitä juhlapäivää. Sitä yritin tarkoittaa. Olin epäselvä. Pahoitteluni. Miten olen väärässä? ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:19"]On todellakin väärin kirjoittaa, että uusi vuosi meni hyvin tms. Erikseen voi kirjoittaa tuon toivotuksen jos sillä tarkoittaa koko vuotta, ei vain sitä juhlapäivää. Sitä yritin tarkoittaa. Olin epäselvä. Pahoitteluni. Miten olen väärässä? ap
[/quote]
Käsitin sitten aloituksesi ihan väärin. :) Enkä tosiaan halua ilkeillä...Vaan koitin selventää asiaa, jotta ymmärtäisit. Molemmat toivotukset ovat siis täysin oikein, riippuen mitä haluaa toivotuksellaan tarkoittaa.
:D