Jatkanko SH-koulutusta? Syvällistä mietintää
Käyn SH-koulutusta ensimmäistä vuotta, josta puolet on takana ja avoimen puolella; tutkinto-opiskelijuus pitää siis vielä ansaita keväällä. Jos haen avoimen opintopisteillä, kokeissa pitää menestyä erityisen hyvin. Saan lukion (ensimmäinen toisen asteen tutkinto) loppuun aikaisintaan ensi kesänä. On siis hyvin mahdollista että tulee ainakin yksi lukukausi väliä, ennen kuin pääsen jatkamaan.
Jos haluan jatkaa, mitä minun kannattaisi tehdä väliajalla? Vaihtoehtoinani olisi jatkaa avoimen puolella jotain toista terveysalan suuntausta, josta ehkä saisin lisäpisteitä valintaa varten tai kiinnostuisin enemmän tai sitten alkaa käydä sivutoimisesti tai päätoimisesti jotain lyhyttä tutkintoa siinä lisäksi/sivussa, ettei menisi täydeksi peukaloiden pyörittelyksi; työmahdollisuuksia ei hirveästi ole näköpiirissä. Voisi käydä vuoden esim.hierontaa, koulunkäyntiavustusta, matkaopaskoulua tms. jos rahoitus järjestyy. Onko mistään avoimen yliopiston opinnoista hyötyä?
Ensimmäinen lukukausi on mennyt osittain hyvin ja ilmeisesti lähinnä sen takia, että on keskitytty paljon muuhun kuin hoitotaitojen oppimiseen; lääkelaskut ovat tuottaneet hankaluuksia matikkapohjan puuttumisen takia ja en ole käsistä kätevä. Hoitotaitojen harjoittelu on käyty pikakelauksella ja oppimatta paljon mitään. Opin nuo asiat kyllä, jos organisointi ei koulussa ole täysin päin P:tä, mutta vahvuuksiani ne asiat eivät ole. Vahvuuteni ovat lähinnä kuvataidealalla tai kielissä ja näistä ei ole nyt realistista tehdä ammattia, koska en voi noin vain vaihtaa paikkakuntaa, koulutuksen pituus kyrsii ja kuvisjutut olen muutenkin jo unohtanut epärealistisina (viittomakielitulkintaa olen harkinnut vakavasti, mutta näyttää kansainvälisesti turhalta ja vähän epävarmalta alalta). Halua olisi jo työelämään mutta pitkän matkan päässä tuntuu olevan ja tuntuu kauhealta joutua määrittelemään ammatti-identiteetti joka vuosi uudelleen...
Onko joku toinen samassa tilanteessa ollut alle 30-vuotias löytänyt onnen ja paikkansa? Tai onko muuta neuvoja annettavissa?