Auta sosiaalisesti taitamatonta
Väännä rautalangasta: Kuinka käyttäytyä ja pitää hermot kasassa kun lähestytään? Olen aika ujo, enkä ymmärrä silmäpelien tms. päälle. Tulee epävarma olo, alan vältellä katsetta ja vaikutan epäkiinnostuneelta, vaikka olisin kiinnostunut. Kuinka pitää itsensä kasassa kun ujostuttaa?
Kommentit (11)
Mitä tapahtuu, jos et pidä hermojasi kasassa?
Sitä on myöhäistä harjoitella siinä tilanteessa. Mene mukaan johonkin missä joudut niin epämukavuusalueelle että nuokin tilanteet helpottuvat. Olin itse ujo nuori ja menin kouluun jonka kuvittelin olevan kammiossa puurtamista. No joka päivä joutuikin puhumaan ja esiintymään. Se oli kuusi vuotta kestänyt helvetti, mutta ujous jäi siihen kouluun.
Kerro vaikka, että tykkäät hänen seurastaan ja ilta on juuri ihana teille.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vaikka, että tykkäät hänen seurastaan ja ilta on juuri ihana teille.
= kerrot näin: "Mä tykkään olla sun seurassa ja tää ilta on juuri ihana meille."
Kysy häneltä mitä hän harrastaa, millaisesta musiikista tykkää ym ym ym ja muista kuunnella mitä hän vastaa. Yritä olla läsnä.
Harjoittele tasaista hengitystä, laske hitaasti viiteen sekä sisään- että uloshengityksellä. Se rauhoittaa aika hyvin.
Jos vieläkin hirvittää, luo mielikuva ympärilläsi olevasta turvallisesta näkymättömästä kuvusta, jonka läpi pystyt halutessasi puhumaan tai vaikka kättelemään.
Sosiaalisten tilanteiden pelko on tavallista. Jos pystyy luottamaan toiseen niin paljon, että voi sanoa jännittävänsä tai ujostelevansa, tilanne helpottaa heti.
Vastakkainen sukupuoli huomaa kiinnostuksen ja ujouden sekä lähestyy jos on myös kiinnostunut eikä ole ujo. Ujous itsessään ei ole huono asia vaan epävarmuus ja katseen välttely
Vierailija kirjoitti:
Sitä on myöhäistä harjoitella siinä tilanteessa. Mene mukaan johonkin missä joudut niin epämukavuusalueelle että nuokin tilanteet helpottuvat. Olin itse ujo nuori ja menin kouluun jonka kuvittelin olevan kammiossa puurtamista. No joka päivä joutuikin puhumaan ja esiintymään. Se oli kuusi vuotta kestänyt helvetti, mutta ujous jäi siihen kouluun.
Itsehän lopetin ammattikorkeakoulun aikoinaan välittömästi kesken, kun ekoina päivinä kerrottiin että tällä tunnillahan esittelette sitten itsenne luokan edessä ja pidätte muutenkin esitelmiä niin maan perkuleenmoisesti. Jooei kiits bye ----------->
puhua päläpätät vaan vaikkei yhtään ajatusta pääsä oisi
😜
Kerro suoraan että olet ujo ja sano vaikka jotain hänen kauniista piirteistään hänelle.