Ironian ja sarkasmin ero
Kommentit (11)
Ironia on epäsuoraa ivaa. Ironia ilmaisumuoto, jossa todellinen merkitys ja käytetyt sanat ovat ristiriidassa. Ironiaan sisältyy ajatus siitä, että asiat eivät ole sitä, miltä ne näyttävät tai mitä niiden väitetään olevan.
Sarkasmi on purevaksi ja teräväksi tarkoitettua sanallista ironiaa, ja se koetaan siksi loukkaavaksi ja joskus raivostuttavaksi. Toisin kuin ironia, sarkasmi on aina harkittua ja sillä on selkeä kohde, joka on yleensä ihminen mutta joskus myös esimerkiksi esine tai uskomus
Voisiko ironiasta olla esimerkkinä vaikka, että: Kuljetin sateenvarjoa mukanani joka päivä ja juuri sinä päivänä, kun satoi vettä, se ei ollut mukana. ?
Ja sarkasmista: Alkoholisti sanoo tietävänsä mitä elämän kurjuus on ja siihen toinen vastaa, että niin sullahan on siitä kokemusta. ?
Varmaan riippuu paljon miltä kantilta asiaa katsoo, mutta kirjallisuustiedeihmisenä (draaman kautta ajatellen) sanoisin, että ero on sanomisen tavassa. Kummassakin siis sanotaan jotain muuta, kuin mitä kirjaimellisesti tarkoitetaan, mutta sarkasmissa se tuodaan ilmi äänensävyllä ja sanomistavalla, että nyt ei sanatarkasti tarkoiteta sitä mitä sanotaan.
Minäkin olen miettinyt eroa, enkä ole saanut selvyyttä vaikka olen lukenut eri määritelmiä. Luulen että näitä sanoja käyttävät eivät tiedä itsekään eroa. Kuten en minäkään, mutta luulen että sarkasmi-sanaa käytetään liian usein vaikka kyseessä tosiasiassa olisi ironia eikä sarkasmi.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:39"]
Voisiko ironiasta olla esimerkkinä vaikka, että: Kuljetin sateenvarjoa mukanani joka päivä ja juuri sinä päivänä, kun satoi vettä, se ei ollut mukana. ?
Ja sarkasmista: Alkoholisti sanoo tietävänsä mitä elämän kurjuus on ja siihen toinen vastaa, että niin sullahan on siitä kokemusta. ?
[/quote]
Ei vaan sarkastisesti kysyisit "aj onko sulla siitä kokemusta vai?"
Ironista olisi jos peukuttaja menettäisi yllättäen peukkunsa ja sarkastista oli siihen sanoa, että mitäs läksit.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:44"]
Minäkin olen miettinyt eroa, enkä ole saanut selvyyttä vaikka olen lukenut eri määritelmiä. Luulen että näitä sanoja käyttävät eivät tiedä itsekään eroa. Kuten en minäkään, mutta luulen että sarkasmi-sanaa käytetään liian usein vaikka kyseessä tosiasiassa olisi ironia eikä sarkasmi.
[/quote]
aika ironista ajattelen sarkastisesti :P
Ironia: Kuuntele Alanis Morrisette - Ironic. Se on täynnä esimerkkejä
Sarkasmi: Ulkona on kylmä mutta sanot "Täällä on niin kuuma että voisin lähteä rannalle". Sanoo jollekin anorektikolle "Oletpas lihava". Sinua sattuu mutta tokaiset "Tuntuupa hyvältä". Olet siis sarkastinen.
Koen ironian enemmän sellaiseksi toisille vittuiluksi. Sarkasmi voi taas kohdistua myös omaan itseen ja omiin mokiin. En ole mikään asiantuntija, ihan mutu-pohjalta vaan lauon totuuksia.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:53"]
Ironia: Kuuntele Alanis Morrisette - Ironic. Se on täynnä esimerkkejä
Sarkasmi: Ulkona on kylmä mutta sanot "Täällä on niin kuuma että voisin lähteä rannalle". Sanoo jollekin anorektikolle "Oletpas lihava". Sinua sattuu mutta tokaiset "Tuntuupa hyvältä". Olet siis sarkastinen.
[/quote]
Ironic-biisin sanoitus on malliesimerkki siitä, että joku ei tiedä mitä ironia tarkoittaa.
Tahaton vs tahallinen.
Elämän ironiaa..esim vammainen lapsi sellaiselle parille, jotka ovat lasta pitkään toivoneet.
Sarkasmilla taas on aina ilkeämielinen tarkoituspohja..esim.siul vaik tummat hiukset ja mokaat jotenkin ja joku tuumaa, että ootkohan oikeesti blondi..