Voiko työkokeilija valittaa tilanteestaan jonnekkin?
Eikö tuo 9 euron päiväpalkka ole rehellistä riistoa? Ohisalo on ollut kovasti huolissaan tänne muualta muuttaneista henkilöistä jotka eivät saa asianmukaista palkkaa työstään. Kuka poliitikko on huolissaan työkokeiluun huijatuista?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole huolissaan valkoisista orjista
Näinhän se taitaa olla :(
Työkokeilu nimike on laillinen orjuuden muoto. Se ei näytä kiinostavan poliitikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu nimike on laillinen orjuuden muoto. Se ei näytä kiinostavan poliitikkoja.
Ei ole jos sitä käytetään alkuperäiseen tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Toinen on kuntouttava työtoiminta.
Itse olen ollut kyllä työkokeilussa palvelutalossa ja ihan samat hommat tein kun ne jotka sai kunnon palkkaa. Hoidin yksin vanhuksia. Pesut, vaipat, tukisidokset, lääkkeet...
Sain töitä muualta niin työkokeilu päättyi. Olin kylläkin omasta halusta työkokeilussa että saan tuntumaa alaan ja pointseja haastattelussa mutta ärsytti sitten lopulta se ilmaisena työntekijänä olo.
Kuntouttavaan työtoimintaan minua myös yritettiin. Olin vastavalmistunut laitoshuoltaja ja tein sijaisuuksia. Olin opiskellut työmarkkinatuella joten sille joka kuntouttavaan värväsi niin näkyi vaan että niin ja niin monta päivää saanut työmarkkinatukea. Sanoi että voisin mennä kuntouttavaan työtoimintaan sinne paikkaan jossa tein palkallista sijaisuutta! Siis mitä ihmettä? No en suostunut tietenkään.
Sitten koitti saada minut seuraavaksi vanhainkotiin kuntouttavaan.
Kävin tyhmänä siellä haastattelussakin ja olisivat ilomielin minut sinne ottanut.
Soitin perään ja sanoin että en tule koska se estää palkallisen työn vastaanottamisen jota oli koko ajan tarjolla. Asia ok. No seuraavana päivänä tämä kuntouttavaan värväävä nainen soitti että palvelutalossa on huutava pula työntekijöistä ja minua siellä tarvittaisiin.
Luulin että tarjosi palkkatyötä mutta ei. Kuntouttavaa edelleen.
Sitten soitin työkkäriin ja kysyin että mitä ihmettä tämä on? Sieltä sanoivat että ei huolta, eivät tule kuntouttavaa puoltamaan.
Kerroin tämän sitten tälle naiselle ja hän totesi vaan että kyllä se merkintä sinne papereihin saadaan että tarvitsen kuntouttavaa! Sen jälkeen vähän kaunisteli sanojaan ja jätti minut vihdoin rauhaan.
Saavatko jotain provikkaa noista? Että niin ja niin monta tyyppiä saanut kuntouttavaan työtoimintaan mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut kyllä työkokeilussa palvelutalossa ja ihan samat hommat tein kun ne jotka sai kunnon palkkaa. Hoidin yksin vanhuksia. Pesut, vaipat, tukisidokset, lääkkeet...
Sain töitä muualta niin työkokeilu päättyi. Olin kylläkin omasta halusta työkokeilussa että saan tuntumaa alaan ja pointseja haastattelussa mutta ärsytti sitten lopulta se ilmaisena työntekijänä olo.Kuntouttavaan työtoimintaan minua myös yritettiin. Olin vastavalmistunut laitoshuoltaja ja tein sijaisuuksia. Olin opiskellut työmarkkinatuella joten sille joka kuntouttavaan värväsi niin näkyi vaan että niin ja niin monta päivää saanut työmarkkinatukea. Sanoi että voisin mennä kuntouttavaan työtoimintaan sinne paikkaan jossa tein palkallista sijaisuutta! Siis mitä ihmettä? No en suostunut tietenkään.
Kävin tyhmänä siellä haastattelussakin ja olisivat ilomielin minut sinne ottanut.
Soitin perään ja sanoin että en tule koska se estää palkallisen työn vastaanottamisen jota oli koko ajan tarjolla. Asia ok. No seuraavana päivänä tämä kuntouttavaan värväävä nainen soitti että palvelutalossa on huutava pula työntekijöistä ja minua siellä tarvittaisiin.
Luulin että tarjosi palkkatyötä mutta ei. Kuntouttavaa edelleen.Sitten soitin työkkäriin ja kysyin että mitä ihmettä tämä on? Sieltä sanoivat että ei huolta, eivät tule kuntouttavaa puoltamaan.
Kerroin tämän sitten tälle naiselle ja hän totesi vaan että kyllä se merkintä sinne papereihin saadaan että tarvitsen kuntouttavaa! Sen jälkeen vähän kaunisteli sanojaan ja jätti minut vihdoin rauhaan.Saavatko jotain provikkaa noista? Että niin ja niin monta tyyppiä saanut kuntouttavaan työtoimintaan mukaan?
Kuulostaa kyllä vähän oudolta ja siltä että siitä jotain provikkaa saa.
Minuakin on kuntouttavaan koitettu saada lähtemään mutta ei noin radikaalisti. Odotan sairaseläkkeelle pääsyä.
Paikat osaavat kyllä käyttää häikäilemättömästi hyväkseen. Olin itse myös työkokeilussa palvelutalossa ja kun olin antanut väärät lääkkeet, sain hirveät huudot. Lopulta selvisi että en olisi edes saanut antaa lääkkeitä! Kelpasin myös palvelutaloon, koska aika usein viihdytin vanhuksia ja hoitajat itse istuivat tauoilla.
Loppui mielenkiinto. Tuntui että olin vain hyppyytettävänä.
Ai niin, virallisen siivoojan ollessa lomalla jouduin sitten tekemään hänen työtään. Täytin jonkun paikan, mutta eihän ketään silloin palkata vaan talo säästää vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Paikat osaavat kyllä käyttää häikäilemättömästi hyväkseen. Olin itse myös työkokeilussa palvelutalossa ja kun olin antanut väärät lääkkeet, sain hirveät huudot. Lopulta selvisi että en olisi edes saanut antaa lääkkeitä! Kelpasin myös palvelutaloon, koska aika usein viihdytin vanhuksia ja hoitajat itse istuivat tauoilla.
Loppui mielenkiinto. Tuntui että olin vain hyppyytettävänä.
Ai niin, virallisen siivoojan ollessa lomalla jouduin sitten tekemään hänen työtään. Täytin jonkun paikan, mutta eihän ketään silloin palkata vaan talo säästää vaikka kuinka paljon.
Työkokeilijaa ei saa jättää yksin eikä työkokeilija saa korvata työntekijää. En tiedä kun yhden paikan jossa näin on toimittu. Olin itse työntekijänä ja minulla oli työkokeilija mukana. En edes olisi kehdannut nakittaa hänelle hommiani. Toki pääsin helpommalla kun työkokeilija teki minun kanssa töitä ja se oli jo iso juttu itselle. Mutta siinä firmassa työkokeilija oli todellakin vain työkokeilija ja sai myös itse valita työaikansa. Oli neljä tuntia päivässä.
Itsekin olen ollut työkokeilija ja minua käytettiin kyllä hyväksi. En sanonut mitään kun ajattelin että teen hommani niin hyvin että saan sieltä töitä. Paskat mitään töitä sieltä saanut. Työllistyin onneksi muualle, paikkaan jossa työpanostani arvostettiin ja siitä maksettiin ihan kunnon palkka.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen orjakauppa, onko tuttu käsite?
Miten tällaiseen tilanteeseen on edes päädytty? Kuka keksi tuon työkokeilun? Miksi?
Paikallinen setlementti käyttää työkokeilijoita sumeilematta hyväkseen. Pidetään puolen vuoden pestillä yksin asukastuvilla ja kahvioissaan ja sitten kylmästi pihalle, vaikka työpaikka on luvattu. Sama homma on myös heidän hoivayksiköissään...
Jeesuksen nimeen menee hommat.
Voihan sitä aina valittaa, mutta karenssia paukkuu ja pysyvää sellaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain töitä muualta niin työkokeilu päättyi. Olin kylläkin omasta halusta työkokeilussa että saan tuntumaa alaan ja pointseja haastattelussa mutta ärsytti sitten lopulta se ilmaisena työntekijänä olo.Kuntouttavaan työtoimintaan minua myös yritettiin. Olin vastavalmistunut laitoshuoltaja ja tein sijaisuuksia. Olin opiskellut työmarkkinatuella joten sille joka kuntouttavaan värväsi niin näkyi vaan että niin ja niin monta päivää saanut työmarkkinatukea. Sanoi että voisin mennä kuntouttavaan työtoimintaan sinne paikkaan jossa tein palkallista sijaisuutta! Siis mitä ihmettä? No en suostunut tietenkään.
Luulin että tarjosi palkkatyötä mutta ei. Kuntouttavaa edelleen.Sitten soitin työkkäriin ja kysyin että mitä ihmettä tämä on? Sieltä sanoivat että ei huolta, eivät tule kuntouttavaa puoltamaan.
Kerroin tämän sitten tälle naiselle ja hän totesi vaan että kyllä se merkintä sinne papereihin saadaan että tarvitsen kuntouttavaa! Sen jälkeen vähän kaunisteli sanojaan ja jätti minut vihdoin rauhaan.Saavatko jotain provikkaa noista? Että niin ja niin monta tyyppiä saanut kuntouttavaan työtoimintaan mukaan?
En nyt oikein ymmärrä. Töitä siis kokoajan tarjolla, mutta pyörit jossain työvoimatoimiston listoilla? Miksi olit työttömänä, jos töitä oli tarjolla? Miksi et hakenut niitä avpimene okevia paikkoja itse omatoimisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen orjakauppa, onko tuttu käsite?
Miten tällaiseen tilanteeseen on edes päädytty? Kuka keksi tuon työkokeilun? Miksi?
Olin bussissa menossa töihin ja kyytiin nousi vahvasti vanhalle viinalle lemahtava mies, oli menossa työkokeiluun. Asia ilmeni, kun jutteli kuskin kanssa. Aamu aamulta viinan haju väheni ja sitkeästi mies veti työkokeilun läpi.
Mielestäni kaikki työttömät pitäisi laittaa työkokeiluun viimeistään 2 kuukauden työttömyyden jälkeen.
Jos työkokeilijaa käytetään jollain tapaa hyväksi ja hän kokee vääryyttä, tottakai tilanteesta saa valittaa. Yhteys omaan te-toimiston virkailijaan, jonka kanssa tilanteesta voi keskustella ja katsoa, mitä tilanteelle voi tehdä..
Ja siis se 9 euroahan on vain se kulukorvaus, joka tulee normityöttömyyskorvauksen + korotusosan päälle. Joten saat sen vajaa 50 euroa päivässä. Sen lisäksi, että saat arvokasta työkokemusta, joka mahdollistaa työllistymisen myöhemmin.
Itse olen ollut työkokeilussa pari kertaa. Olen maatalousalalla. Ensimmäisellä kertaa olin työkokeilussa, koska halusin tietää pärjäänkö siellä perussairauteni kanssa ja toisella kertaa näistä töistä oli taukoa, joten sain luvan työkokeiluun tai palkkatukipaikkaan sillä perusteella, että olen palaamassa alalle. Mulle tää sopi oikein hyvin, koska en ollut ns valmis työntekijä joten kynnys saada työpaikka oli matalampi ja maanviljelijät mielellään ottivat mut avuksi, kun palkkaa ei tarvinnut maksaa. Silti, vaikka musta oli apua niin joutuivathan ne jonkin verran opastamaan, joka taas vei joskus aikaa. Mä tosin nautin eläinten kanssa työskentelystä niin paljon, että olisin voinut ihan mennä harjoittelijaksi ruokapalkalla...
Mä oon pitkässä työharjoittelussa, ja mä saan tällee tukina enemmän ku saisin palkallisena. Et täytyy muistaa seki puoli näissä asioissa 🤣 et työntekijänä se rahamäärä ei olis välttämättä isompi, etenkään siis jos ei tee täyttä päivää.
Ei kukaan ole huolissaan valkoisista orjista