Miksi syötte lihavat niin paljon?
Tämä aihe on todella ajankohtainen ja puhuttava. Suomalaisten lihominen on onneksi pysähtynyt. Ihmiset ovat kuitenkin lihavampia kuin koskaan.
Tuntuu, että nykyelämäntapa tukee tällaista ajattelua. Roasta on tullut nautinnon lähde polttoaineena olemisen sijaan. Ennen syltiin, jotta jaksettiin elää. Nykyään eletään, jotta jaksettaisiin syödä. Joka tuutista tuputetaan ruokaa. Ruokaa laitetaan esille blogeissa. Ajatellaan, että nautiskelu kuuluu elämään. Mikäpä siinä, mutta ahneus ja nautiskelu myös sairastuttaa. Lihavuus on kauhea tauti. Pikkuhiljaa vuosien saatossa kertyneiden kilojen pudottaminen ei todellakaan ole helppoa.
Vielä muutama vuosi sitten kauhisteltiin mediassa esillä olleita laihuusihanteita. Anorektisen laihat mallit kuvaavat hyvin sitä ajattelua, joka tässä ajassa vallitsee: meillä on ääripäitä, muttei normaaleja. On niitä ortorektikkoja, jotka pitävät itsestään ja kunnostaan huolta liikaakin. Sitten niitä, joita asia ei kiinnosta pätkääkään. Anorektisen laihat mallit menivät pois muodista vuonna 2009. Nykyään ihanteet ovat terveempiä. Tänä päivänä meille esitellään timmiäkin timmimpiä Victorias Secret -malleja. Monien mielestä nekin ovat liian laihoja.
Hoikkuus ja timmiys ei ole enää normaalia. Ns. normaalia edustaa nykyään lievästi ylipainoinen ihminen. Ihmisten koko on muuttunut todella paljon. Normaalipainoinen ihminen saa usein kuulla "olet niin pieni, syötkö sinä mitään? Ota ruokaa, niin et kuihdu". Nykyajan "laihat" ja hyväkuntoiset ovat niitä, jotka ennen olivat normaaleja. Tilastot kertovat omaa karua kieltään. Suomi lihoo. Onneksi hitaammin kuin ennen. Joskus se rajakin tulee vastaan. Moni ajattelee, että olemme vielä kaukana jenkkilän tilanteesta, mitä ylilihavien ihmisten määrään tulee. Se ei ole totta. Suomessa on todellakin sairaalloisen lihavia ihmisiä. Niitä, joita esitellään Suurin pudottaja -ohjelmissa maailmalla ja joista tehdään 4D-dokumentteja.
Joku voi kysyä, miten tämä saarna liittyi aloitusviestissä esitettyyn aiheeseen. Mielestäni liittyy paljonkin. Kyllä useat lihavat tietävät, että heidän pitäisi syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Tärkeää on kuitenkin avata sitä filosofiaa, joka lihavuuden taustalla on. Laiskuus, ahneus, ylensyönti ja himo. Ne ovat neljä tunnettua kuolemansyntiä. Lihavuus on monitekijäinen tauti, mutta pohjimmiltaan lihavuuden taustalla on aina osittain myös ihmisluonnolle ominainen piirre: ahneus. Rumasti sanottu, mutta lihava ihminen on aina tavallaan myös ahne. Kilot eivät synny tyhjästä.
Onnistuuko laihduttaminen arvomaailmaa muuttamalla? Miksi ihmisen pitäisi syödä niin paljon ruokaa? Mikä saa ihmisen ahnehtimaan herkkuja? Miksi nykyihmisen pitäisi olla edes ylipainoinen, kun vararavinnolle ei ole samanlaista tarvetta kuin ennen? Mikä ihmeellinen tarve meillä on kaikille noille kiloille? Ihminen on materialistinen. Pitää haalia omaisuutta ympärille. Myös kaikki näytillä oleva ruoka pitää syödä.
Paino määrittelee ihmistä hirveästi. Ihmisellä ikään kuin kuuluu olla massa. Lihavuus herättää paheksuntaa, mutta myös laihuutta usein paheksutaan. Hoikka ihminen ei ole monien mielestä tarpeeksi konkreettinen. Sellaiselle voi sanoa "olet niin laiha, ota lisää ruokaa, jotta sinusta tulee ihmisen kokoinen". Tärkeää olisi tasapainon löytäminen. Viime kädessä ruoka on vain polttoainetta. Kaikkihan me kuitenkin herkuttelemme joskus. Myös laihat. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan suhtaudu ruokaan energianlähteenä. Aika yleensä ruoka nähdään perustarpeena, jolla on oikeus hemmotella itseään. Kaikki eivät ymmärrä, miksi ruoan pitäisi olla hyvää. Sehän on vain polttoainetta, joka kuitenkin tulee toisesta päästä ulos.
Summa summarum. Laihduttaminen vaatii ennen kaikkea ajattelutavan muutosta. Pitää laittaa asiat vaakakuppiin. Kumpi on tärkeämpää, terve ja hoikka keho vai ruosta saatavat nautinnot? Kukin elää tavallaan. Joidenkin mielestä ruoka on vain niin hyvää, etteivät he voi lopettaa syömistä. Eikä heillä olisi siihen haluakaan ilman ulkopuolisia paineita tai tilannetta, jolloin terveys alkaa reistailla. Älä elä syödäksesi vaan syö elääksesi!
Ajatuksia?
Kommentit (46)
Ihmiset eivät halua kieltää itseltään mitään, yolo ja you're worth it.
elä ap välitä noista tyhmistä vastauksista. Olet aivan oikeassa ja minä olen samaa mieltä. Ruuan pitää nykyään olla niin kovin hyvää ja ruokakermoja käytetään ja juustoja paljon ruuan laitossa.Ennen tosiaan perunat keitettiin ja siihen juureksia ja veteen tehty ruskea kastike ja vaikka porkkana raastetta mukaan. jälkiruokia ei ollut eikä kahvin kanssa viinereitä. Nykyään täytyy syödä mukamas niin hienoa ja kermaista ruokaa. Tuntuu myös että tuo suklaan syönti on jotain masennuksen oiretta,ei mun ainakaan tartte sitä syödä. Kun tulen hiihtolenkiltä niin ei edes maistu kuin ruisleipä ja kamala jano.Minä en limsoja juo millonkaan ihan vesi riittää.En myöskään hampurilaisia. Ihan yököttää moinen.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:37"]
elä ap välitä noista tyhmistä vastauksista. Olet aivan oikeassa ja minä olen samaa mieltä. Ruuan pitää nykyään olla niin kovin hyvää ja ruokakermoja käytetään ja juustoja paljon ruuan laitossa.Ennen tosiaan perunat keitettiin ja siihen juureksia ja veteen tehty ruskea kastike ja vaikka porkkana raastetta mukaan. jälkiruokia ei ollut eikä kahvin kanssa viinereitä. Nykyään täytyy syödä mukamas niin hienoa ja kermaista ruokaa. Tuntuu myös että tuo suklaan syönti on jotain masennuksen oiretta,ei mun ainakaan tartte sitä syödä. Kun tulen hiihtolenkiltä niin ei edes maistu kuin ruisleipä ja kamala jano.Minä en limsoja juo millonkaan ihan vesi riittää.En myöskään hampurilaisia. Ihan yököttää moinen.
[/quote]
Ihmiset eivät ole kaikki sinunlaisia, koita ymmärtää :) ps. hampurilaiset ovat hyviä. + olen hyvässä kunnossa, enkä liiku. Ja syön silti ns. roskaa.
Ihan hyviä argumentteja on tullut, miksi ei tätä aihetta pitäisi repostella, mutta osallistunpa nyt keskuteluun minäkin (en siis ole ap).
Minä olen lihonut sillä, että olen jättänyt liikunnan pois, lisännyt herkkujen syöntiä sekä alkoholin kulutusta. BMI tällä hetkellä 25 tienoilla, eli normaalin ylärajalla. Olen sitä mieltä, että vaikka lihava väittääkin syövänsä vähän ja normaalisti, niin jostain hän ne ylimääräiset kalorit saa. Kilot ei kerry itsestään. Iän karttuessa kilojen karistaminen on melko vaikeaa, joten jos on liikakiloja pääsyt kertymään, voi normaalisyömisellä olla vaikea saavuttaa normaalipainoa.
Pari esimerkkiä elävästä elämästä. Menin lapseni kanssa Hoploppiin ja siellä melkeinpä ensimmäisenä osui silmiini lihava nainen, joka söi valtaisaa annosta ranskalaisia ja isoa hampurilaista. Muut paikalla olleet aikuiset seurailivat lasten touhuja. Toinen tapaus uimarannalta. Perhe tuli rannalle. Vilttiä levittäessään lihava äiti söi puolet HK:n sinisestä ja viltin levitettyään kaksi karjalanpiirakkaa ja banaanin. Normaalipainoiset isä ja lapsi eivät syöneet mitään vielä tuossa vaiheessa. Vielä yksi tapaus. Seurueella oli tiedossa parin tunnin paussi, ettei ollut mahdollisuutta saada ruokaa/välipalaa. Seurueen ylipainoinen jäsen varasi evääksi hampurilaisaterian, muille riitti vesipullo.
Bullshit.
Jos pää ei ole kunnossa ja on taipuvainen karkaamaan todellisuutta jollain tapaa, ihminen joko a.) juo, b.) käyttää aineita, c.) syö liikaa. Minä kuulun porukkaan c.
Ei siinä ollut kyse ahneudesta eikä edes halusta syödä, vaan sisäisestä PAKOSTA. Piti saada hiljaiseksi se ahdistus, syyllisyys, paskat ajatukset, kaikki. Eihän syöminen auttanut, mutta antoi hetkeksi tekemistä ja vei ajatukset muualle.
Nyt, kun elopainoa on 100kg ja vatsalaukku venähtänyt, laihduttaminen on vaikeaa: nälkä vaivaa koko ajan, olo on kamala ja vatsakin tiellä kun yrittää jotain tehdä. En ihmettele, että niin moni lopettaa laihdutuksen aina kesken!
No eihän me syödä paljon juodaan mäyräkoira päivässä ja se lihottaa.