Opintolaina luottotiedottomalle?
Onko ketään kenelle Kela olisi myöntänyt takauksen vaikka olisi luottotiedot menneet? Jos Kelalta on takaus, niin antaako pankki silti opintolainaa?
Kommentit (17)
Tuo sossu on sitten se viimeinen vaihtoehto, johon en kuitenkaan mielelläni taivu ellei ole ihan pakko.
Alahan marssia jo Tiimaria kohti, hypistelemään ihania kumeja ja kyniä penaalin täytteeksi ;D
3
ei tarvi ottaa lainaa, vaan sossu maksaa. näin se valtio toimii ...
Vierailija:
eli saat sossusta loput. eikä tartte siellä selittää että miksi et ole lainaa nostanut.eli luottotietojen menetys kannattaa!
Jos luottotietojen menetys on " itse aiheutettua" , ei avustusta heru. Itse olin tulojen pienuuden puolesta täysin sossukelpoinen monen vuoden ajan, mutta koska tuloja meni ulosottoon syystä joka oli itse aiheutettu (ostoja, joita en kyennyt maksamaan), ei sossu auttanut. Eli paperilla näytti siltä, että sieltä olisi pitänyt tulla yli 100 euroa kuussa, mutta eipä tullut.
yhteiskunnan varoja tuhlaa. Itse käyn kahdessa työsssä joten ärsyttää tuollaset pummit.
Sanoinkin miesystävälle, että kivaa päästä ostamaan kyniä, penaalin, kalenterin ja muuta ihanaa! Piti mua ihan pimahtaneena ;)
Jos Kela myöntää lainan takauksen, niin kyllä pankki lainan myöntää.
Osa-aikatyötä ehdottanut: Osa-aikatyö ei ole vaihtoehto. Haluan täysillä keskittyä opiskeluun jotta saan tutkinnon mahdollisimman pian. Lisäksi lapseni on hoidossa vain normaalin päiväajan, joten ihan mikä tahansa osa-aikatyö ei onnistu. Lisäksi niitä töitä harvemmin vain " otetaan" .
olis näköjään kannattanut miehen kanssa tärvätä luottotiedot, ei olis tuota velkataakkaa niskassa:( Kätevä porsaanreikä kyllä...
Niin ja voi kauheeta jos ei luottokorttia saa jos luottotiedot menneet! hirveetä! Mitä ihmettä sillä edes tekee? eipähän elä yli varojensa. Ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaan.
Silloin ei olisi varaa esim. lapsen sairastua.
Ainoat avustajat voisivat olla kummini, mutta heidän mielestään " jokainen kantakoon ristinsä itse" . Niinhän se tietysti onkin. Eivät he ole mitenkään velvollisia avustamaan minua.
Pohdin eilen, että mikä tuossa sossussa niin pahasti tökkii. Jollain tapaa koen sen huijaamiseksi, vaikka se ei sitä virallisesti ottaen olisikaan. En vain halua olla sossun " talutusnuorassa kytättävänä" (tiliotteiden seurantaa ym.) vaikka minulla ei olekaan mitään salattavaa, ja ymmärrän miksi sossu tuollaista seurantaa tekee.
myös hakemuksen kirjallisena ja jos sieltä jotain saat niin se ei voi olla huijausta. Laskevat tulot ja menot ja vajeen maksavat. Moni työssäkäyväkin voi joutua hakeen toimeentulotukea ja huomioivat esim. ulosottoon menneen rahan jos sellaista esim. tilistä peritään, eivät ole mitään moraalinvartijoita.
Opintotuki/lainahakemus Kelalla, jännityksellä odottelen miten käy. Merkintä poistuu ensi kesänä eli silloin saan sitten ainakin opintolainaa, mutta kiva se olisi saada nytkin - paremmalta tuntuisi, vaikka kuinka olisi säästöä tulevaisuutta varten elää vuosi sossun rahoilla joita ei tarvitse takaisin maksaa. Tiedän kuitenkin opiskelujen jälkeen työllistyväni suht hyväpalkkaiseen työhön ja maksan silloin mieluusti lainani takaisin ihan kokonaan.
Mitä olen ymmärtänyt, niin lainan saaminen ei ole mahdottomuus. Siinä katsotaan aika paljon sitä, millainen summa on ollut kyseessä, kuinka kauan merkinnän tulosta on ja missä olosuhteissa se on saatu. Toivoisin, että lainan saisin, mutta paha vielä sanoa mitään :/
Mulle ainakin on työnteko aika mahdottomuus, vaativat opinnot ja yksinhuoltajuus kun ovat esteinä.
Ja sossun on pakko sitä rahaa antaa = turvata minimitulot. Tätä tietysti sovelletaan eri sossuissa eri tavoin, mutta jos oma sossu kieltäytyy sitä summaa maksamasta, niin valitusta kehiin - se on ihan laissa säädetty että se summa pitää maksaa. Näin Kelakin sivuillaan muuten kertoo.
Mulla on summaa jäljellä vielä muutama tonni ja sitä olen aina lyhentänyt kun olen pystynyt.
eli saat sossusta loput. eikä tartte siellä selittää että miksi et ole lainaa nostanut.
eli luottotietojen menetys kannattaa!