Onko myöhäistä aloittaa laihduttaminen?
Olen 166 cm ja painoni on kesästä noussut kuutisen kiloa. Painoin silloin 65 eli olin av-kriteerien mukaan jo valmiiksi läski mutta olin ihan sinut kroppani kanssa silloinkin.
Vuosia sitten sairastuin syömishäiriöön ja painoin alimmillaan 43 kg. En syönyt juuri mitään mutta liikuin useita tunteja päivässä. Silloin sain kuulla kaikilta miten kauhean laiha olen ja että näytän rumalta. Nykyään tilanne on se, että kuulen jopa sukulaisiltani lihoneeni ja että minun pitäisi lopettaa (!) syöminen.
Syy viimeisten kuuden kilon kertymiseen on sairastelukierteessä, olen ollut lähes tauotta flunssassa, kuumeessa, jälkitaudeissa keväästä asti joten liikunta on jäänyt. En ole koskaan ollut kova syömään mutta liikkumattomuus on edesauttanut paisumistani. En kiellä totuutta, en syytä ketään muuta kuin itseäni.
Anteeksi rönsyilevä teksti. Mietin vain että onko myöhäistä nyt laihduttaa? Mistä tiedän teenkö sen itseni vai muiden haukkumisen takia? Pelkään, että laihdutus lähtee käsistä samalla tavalla kuin nuorena ja sairastun taas. On vaan niin uskomatonta miten niin monella on pokkaa sanoa entiselle syömishäiriöiselle että olet ruma noin lihavana vaikka en hirveän lihava vielä olekaan. Ylipainoinen juuri ja juuri. Mutta kuitenkin. :(
Kommentit (2)
Älä laihduta, vaan tarkista ruokavaliosi. Ja mieluiten ammattilaisen kanssa. Sekä liiku, kun voit. Aluksi ihan arkiliikuntaa.
Jos olet syömishäiriöinen, tällaista kannattaa kysyä lääkäriltäsi/ psykiatriltasi/ ravitsemusterapeutiltasi.