Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joita ärsyttää ruotsin kieli?

Vierailija
01.01.2014 |

Sellaista mieltä ei varmaan saa olla mutta mä olen todella onnellinen että meidän perheessä on vain 1 kieli. Joillain tutuilla on niin että ovat naineet suomenruotsalaisen puolison niin johan kaikki menee sen kielen ehdoilla. Aina kakarat joutuu matkustamaan ruotsinkieliseen kouluun kun se ruotsi on niin maailman tärkeintä. Ei mitään väliä mitä tämä suomenkielinen puoliso toivoo. Ruotsin ehdoilla mennään.

Se on ärsyttävän kuuloista ja kaikki vieläpä mielistelevät herkästi ruotsinkielisiä koska se on huomaavaista. Suomenkielistä sitten ei todellakaan tarvitse huomioida ruotsinkielisessä porukassa. Ikävä kyllä jouduin kerran illaksi sellaiseen seuraan. Mutta odotapa kun kerran olin seurueessa jossa oli täydellisesti suomea puhuva ja ymmärtävä ruotsink. henkilö niin kaikki tehtiin kahdella kielellä. Kas kun ei pelkästään ruotsiksi!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Jätetään se tappeleen itsekseen tähän ketjuun, ei enää jakseta.

Vierailija
42/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:22"]

Vai eikö kapasiteettisi kertakaikkiana riitä huomaamaan, miten pateettinen olet?

[/quote]

Oletko hieman delusionaalinen noiden kaikkien kommenttiesi kanssa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itärajalla, enkä koskaan ole tarvinnut ruotsia enkä varmaan tule tarvitsemaankaan ja lapsillemme mieluummin olisin ottanut pakkovenäjän, koska he tulevat tarvitsemaan sitä täällä paljon enemmin. Nyt joutuvat todennäköisesti opettelemaan sen omilla hankkimillaan kursseilla

Mutta pidän ruotsin kielestä, siltä miltä se kuulostaa. Voisin sanoa, että sanaakaan en ymmärrä (vaikka olen yo-kokeessa joutunut sen läpäisemäänkin), mutta on se vain kaunista. Ehkä ruotsinkieliset tv-dekkarit ovat luoneet siis positiivisen leiman ruotsin kieleen. Pidän niistä.

Mutta ihailen myös suomenruotsia. Se kuulostaa todella suloiselta ja söpöltä korvissani ja mielelläni kuuntelen sitä. Vaikka ymmärrän vain ihan vähän.

Pidän myös kaikista muista murteista ja kielistä, miksi yksikään olisi toistaan huonompi! On esimerkiksi riemastuttavaa löytää uusia sanoja ja tehdää ahaa-elämyksiä vieraasta kielestä.

En ole koskaan tavannut ketään suomenruotsalaista, enkä inhoa ketään ihmistä vain ennakkoluulon vuoksi.

Vierailija
44/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenruotsalainen, asun saaristossa. Suomenruotsiksi murteita löytyy ihan kiitettävästi. Itseäni ärsyttää hesalaisten "laiska" tapa tapa puhua, kun venyttelevät vokaaleja ja jättävät ärrän pois sanan lopusta (Ja heeettää Peettää), saaristossa sanotaan samat asiat puolet lyhyemmässä ajassa. Närpiöläsiä en ymmärrä ollenkaan. 

Olen naimisissa suomenkielisen miehen kanssa, lapsille puhun ruotsia. Esikoinen (2v5k) puhuukin hyvin molempia, saa nähdä miten kuopus (nyt 8kk) oppii. Äiti ainakin sanoo jo hienosti =) Esikoinenkin sanoi alkuun äiti, nyt sanoo mamma. 

Suunnitelmissa on muutto suomenkieliseen kuntaan, koulukyti lähimpään kaupunkiin ruitsinkieliseen kouluun olisi mahdollinen, mutta itselleni ei ole niin tärkeää kummalla kielellä käyvät koulua että haluaisin että koulupäivät venyvät törkeän pituisiksi matkojen takia. 

Ja kyllähän nitä hassun (ja jopa ärsyttävän) kuuloisia murteita löytyy ihan suomeksikin... Ja englanniksi ja ruotsiksi jne.... =)

Vielä lopuksi pakko todeta että monet suomenkieliset ovat kironneet sitä että on mahdotonta harjoitella ruotsinkieltä missään, kun joka porukassa vaihdetaan suomeksi heti kun paikalla on suomenkielinen..... 

Vierailija
45/47 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai näin rantaruotsi kuulostaa yksinkertaisesti järkky rumalta. Meidän naapuria joutuu kuuntelemaan pakosta, enkä aio muuttaa pois sen takia. Sitten kun lapset ovat pihalla, vaikka meidän trampoliinilla, nämä puhuvat samasta asiasta omille lapsilleen ruotsia, ja muut eivät ymmärrä mitään. Tosi fiksua käytöstä.

Vierailija
46/47 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/47 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsi on kuitenkin vain pohjimmiltaan vain yksi ruotsin kielen murteista ja aivan yhtä pätevä tapa puhua ruotsia kuin riikinruotsikin. Itse asiassa se on selkeämpää, koska äänteet lausutaan voimakkaammin, joten sen ymmärtäminen on usein helpompaa kuin riikiruotsin, ja eikö se, ymmärretyksi tuleminen, ole juuri kielen pääasiallinen tarkoitus. Vähän samanlainen ero on Ranskan ja Quebekin ranskan kielen muotojen välillä.

Aivan eri asia on RKP:n diktatuuri Suomen kielipolitiikassa ja kielenopetussuunnitelmissa, varsinainen häpeätahra demokratiassa.

Suomi on ollut ruotsin siirtomaa. Täällä on vieläkin siirtomaavallan voimissaan vaikka sitä ei tunnusteta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi