Muita joita ärsyttää ruotsin kieli?
Sellaista mieltä ei varmaan saa olla mutta mä olen todella onnellinen että meidän perheessä on vain 1 kieli. Joillain tutuilla on niin että ovat naineet suomenruotsalaisen puolison niin johan kaikki menee sen kielen ehdoilla. Aina kakarat joutuu matkustamaan ruotsinkieliseen kouluun kun se ruotsi on niin maailman tärkeintä. Ei mitään väliä mitä tämä suomenkielinen puoliso toivoo. Ruotsin ehdoilla mennään.
Se on ärsyttävän kuuloista ja kaikki vieläpä mielistelevät herkästi ruotsinkielisiä koska se on huomaavaista. Suomenkielistä sitten ei todellakaan tarvitse huomioida ruotsinkielisessä porukassa. Ikävä kyllä jouduin kerran illaksi sellaiseen seuraan. Mutta odotapa kun kerran olin seurueessa jossa oli täydellisesti suomea puhuva ja ymmärtävä ruotsink. henkilö niin kaikki tehtiin kahdella kielellä. Kas kun ei pelkästään ruotsiksi!
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:09"]
Joku tämän ketjun, miehensä kautta selvästi niin (pakko)suomenruotsalaistuneen kirjoittajan mielestä suomenkieliset jotka ihmettelevät ja vertailevat tönkön suomenruotsin ja laulavan ruotsinruotsin merkittävää eroa, ovat ehdottomasti alinta kastia, white trashia, moukkia, kouluttamattomia!
Ihmettelettekö vielä miksi suomenruotsalaisia inhotaan? No tuon kaltaisten suomalaisten wannabe-suomenruotsalaisten teeskentelijöiden takia jotka kääntyneet paremmiksi koska ovat muuttaneet paikkakunnalle jolla ruotsinkielinen nimi!
[/quote]
Väärin. Minulla ei ole suomenruotsalaista miestä vaan ihan samanlainen suomenkielinen juntti kuin minäkin.
Kaikki eivät aja vain omaa agendaansa vaan osaavat ajatella asioita musitakin perspektiiveistä.
Tajaun, ettei se sinulta onnistu. Mutta vaikka niin onkin, se ei tarkoita, että jokainen muu ihminen maailmassa olisi henkisiltä lahjoiltaan yhtä heikko.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:07"]
Aivan. Siksi tuolta WT-tyypiltä pitäisikin ottaa lapset pois.
Ettei pääsisi tuomistemaan heitäkin WT-elämään.
[/quote]
aika karkeasti sanottu, että lapset pitäisi viedä äidiltään jonkun suomenruotsalais-arvostelu kommentin perusteella.
taidat olla niitä jotka tekee lastensuojeluilmoituksia siksi koska naapurin suomenkielisen perheen lapset pukeutuneet viime vuoden talvimuotiin eli mielestäsi heidät on wt-nöyryytetty???
Me kaikki ollaan yksilöitä eikä saisi yleistää.
Ruotsi on kaunis kieli. Toivoisin osaavani sitä paremmin!
Me kaikki ollaan yksilöitä eikä saisi yleistää.
Siis mitä muuta tekevät kielen ehdoilla, kuin että käyvät ruotsinkielistä koulua. Mikä on erittäin järkevää kielitaidon säilymiseksi.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:07"]
Aivan. Siksi tuolta WT-tyypiltä pitäisikin ottaa lapset pois.
Ettei pääsisi tuomistemaan heitäkin WT-elämään.
[/quote]
aika karkeasti sanottu, että lapset pitäisi viedä äidiltään jonkun suomenruotsalais-arvostelu kommentin perusteella.
taidat olla niitä jotka tekee lastensuojeluilmoituksia siksi koska naapurin suomenkielisen perheen lapset pukeutuneet viime vuoden talvimuotiin eli mielestäsi heidät on wt-nöyryytetty???
[/quote]
En ole koskaan tehnyt lastensuojeluilmoitusta. En liiku kaltaisiesi porukoissa eli ei ole koskaan ollut moiselle tarvettakaan. Minä ja tuttavani hoidamme lapsemme hyvin.
Teillä asia taitaa olla toisin?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:14"]
Ruotsi on kaunis kieli. Toivoisin osaavani sitä paremmin!
[/quote]
Ruotsi onkin :-) Suomenruotsi valitettavasti... EI! :-D
Hmm... aika hassua, että persuja haukkuvat rasisteiksi erityisesti juuri sellaiset, jotka itse järkkyttävät, jos samoissa koulutiloissa olisi erikielisiä ja jotka haluaisivat itselleen omat yksikieliset asuinalueet.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun
http://yle.fi/uutiset/ruotsinkielisille_oma_kortteli_helsingin_jatkasaareen/5551113
Jag tyckade om at läsä svenska i skolan. Men jag har inte behövt (?) det mycket... Jag bebor i Östern Finland. När jag var i Stockholm, man talande engelska till mig, det var dum.
Nej, irriterar inte.
Ei ärsytä millään lailla.
Asun Kuopiossa, joten arjessa en sitä tarvitse, mutta olen iloinen, että olen saanut koulussa opetella kauniin kielen perusteet.
Ja muuten pidän suomenruotsia todella kauniina murteena.
Meidän oma suomenmurteemme sen sijaan ei sitä ole.
Minä kirjoitin tämän ao. kommentin tuonne yhteen Kirkkonummi sairas paikkakunta -ketjuun, koska en ymmärrä ihmisiä jotka yrittävät olla jotain mitä eivät ole, ja tämä liittyy ruotsinkielisyyteen ja sen varjolla teeskentelyyn myös:
Minun kaverin tuttava muutti Kirkkonummelle joitakin vuosia sitten, hengaili vain ja ainoastaan suomenruotsalaisten työkavereidensa ym puolituttujen kanssa monta kk ennenkuin muutti sinne jotta oppisi kuulostamaan suomenruotsalaiselta vaikka oli suomenkieliseltä pikkupaikkakunnalta kotoisin. Yritti ängetä itseään minunkin seuraan koska tiesi että toinen vanhemmistani on suomenruotsalaista sukua ja kyseli koko ajan että tiedätkö sinä ja voisitko auttaa että miten se ja se sana lausutaan hienommalla suomenruotsilla! Sitten kun muuttivat sinne niin piti hankkia Audi koska muillakin on, purjevene koska muillakin on ja opetella golfia jotta pääsee piireihin. Aina kun häntä tapasi niin puhui vain uusista Audeista, purjeveneistä ja golfista ja oli alkanut vääntää etunimeään suomenruotsalaisittain, huomattiin se kun vastasi puhelimeen kerran kun olimme samassa seurueessa kahvilla. Silloin mietin että onko Kirkkonummi joku sellainen paikka jonne kaikki teeskentelijät ja feikkaajat asettuvat nykyään?! :D
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:20"]
Minä kirjoitin tämän ao. kommentin tuonne yhteen Kirkkonummi sairas paikkakunta -ketjuun, koska en ymmärrä ihmisiä jotka yrittävät olla jotain mitä eivät ole, ja tämä liittyy ruotsinkielisyyteen ja sen varjolla teeskentelyyn myös:
Minun kaverin tuttava muutti Kirkkonummelle joitakin vuosia sitten, hengaili vain ja ainoastaan suomenruotsalaisten työkavereidensa ym puolituttujen kanssa monta kk ennenkuin muutti sinne jotta oppisi kuulostamaan suomenruotsalaiselta vaikka oli suomenkieliseltä pikkupaikkakunnalta kotoisin. Yritti ängetä itseään minunkin seuraan koska tiesi että toinen vanhemmistani on suomenruotsalaista sukua ja kyseli koko ajan että tiedätkö sinä ja voisitko auttaa että miten se ja se sana lausutaan hienommalla suomenruotsilla! Sitten kun muuttivat sinne niin piti hankkia Audi koska muillakin on, purjevene koska muillakin on ja opetella golfia jotta pääsee piireihin. Aina kun häntä tapasi niin puhui vain uusista Audeista, purjeveneistä ja golfista ja oli alkanut vääntää etunimeään suomenruotsalaisittain, huomattiin se kun vastasi puhelimeen kerran kun olimme samassa seurueessa kahvilla. Silloin mietin että onko Kirkkonummi joku sellainen paikka jonne kaikki teeskentelijät ja feikkaajat asettuvat nykyään?! :D
[/quote]
Voi herra jumala! Onko oikeasri olemassa noin säälittäviä ihmisiä kuin sinä tuon vuodatuksesi kanssa! Eikö edes pikkuisen hävetä? Vai eikö kapasiteettisi kertakaikkiana riitä huomaamaan, miten pateettinen olet?
Suomen murteista savon murre ärsyttää koska en ymmärrä jokaista väännettyä sanaa, ja lapin murre saa naureskelemaan kun on niin lupsakan kuuloista. Sori jos loukkasin jotain, ei ollut tarkoitus :D :D :D
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:22"]
Voi herra jumala! Onko oikeasri olemassa noin säälittäviä ihmisiä kuin sinä tuon vuodatuksesi kanssa! Eikö edes pikkuisen hävetä? Vai eikö kapasiteettisi kertakaikkiana riitä huomaamaan, miten pateettinen olet?
[/quote]
Osuiko???! :-o Oho.....
Mikä vauko tässä ketjussa nyt hyökkii jokaisen kirjoittajan silmille??!
Puolustaa suomenruotsia, silti sanoo olevansa juntti suomalainen, uhkaa viemällä lapsia äideiltään koska näkee tekstinpätkän perusteella että ovat white trasheja, sanoo että tuttavansa hoitavat lapsiaan hyvin, siis VAD I HELVETE ÄR DET SOM HÄNDER HÄR EGENTLIGEN?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:26"]
Mikä vauko tässä ketjussa nyt hyökkii jokaisen kirjoittajan silmille??!
Puolustaa suomenruotsia, silti sanoo olevansa juntti suomalainen, uhkaa viemällä lapsia äideiltään koska näkee tekstinpätkän perusteella että ovat white trasheja, sanoo että tuttavansa hoitavat lapsiaan hyvin, siis VAD I HELVETE ÄR DET SOM HÄNDER HÄR EGENTLIGEN?
[/quote]
Se yks ja sama tuuliviiri-kirjoittaja joka alkaa uhkailemaan ja haukkumaan muita heti jos kokee itsensä nurkkaan ahdistetuksi ja unohtaa alkuperäiset mielipiteensä kuin hyttynsen muistilla. Som ett djur, du vet?
Kokemukseni mukaan suomenruotsalaisia on ~kahdenlaisia:
a) mukavia, tavallisia ihmisiä, jotka nyt sattuvat puhumaan suomenruotsia, eivät kulje nenäpystyssä. Osa rikkaista perheistä, joissa opetetaan hyvät muita kunnioittavat käytöstavat, osa taas niitä, joiden vanhemmilla ei todellakaan ole ollut rahaa (lue: köyhiä), ja varmaa siksi ovat nöyrempiä ja ns. tavallisia.
b) ylpeitä, "puhun vain ruotsia ja katson sinua nenän vartta pitkin". He joko eivät puhu sinulle ryhmässä lainkaan ja leikkivät, ettet ole läsnä tai huomauttelevat sinulle kielivikaisuudestasi. Niitä, jotka näistä ottavat edes huomautellen kontaktia, olen käsitellyt siten, että "puhu sinä suomenruotsia, minä puhun suomea". Loppujen lopuksi ollaan jotenkin tultu toimeen, kun vain antaa kaikkien loukkausten valua kuin hanhen selästä. Jonkinlainen taisto noissa on silti aina käynnissä.
^ se just joka alkaa heti että "sä oot wt, sä oot kouluttamaton, sä oot moukka, sä oot suppeakatseinen, sulta lapset pois" kun joku argumentoi tai kirjottaa paremmin ja sitten se ei edes enää katso kenen kirjoittajan viesteihin sekoaa ku kuvittelee että joku on yks ja sama....... nähty on
Joku tämän ketjun, miehensä kautta selvästi niin (pakko)suomenruotsalaistuneen kirjoittajan mielestä suomenkieliset jotka ihmettelevät ja vertailevat tönkön suomenruotsin ja laulavan ruotsinruotsin merkittävää eroa, ovat ehdottomasti alinta kastia, white trashia, moukkia, kouluttamattomia!
Ihmettelettekö vielä miksi suomenruotsalaisia inhotaan? No tuon kaltaisten suomalaisten wannabe-suomenruotsalaisten teeskentelijöiden takia jotka kääntyneet paremmiksi koska ovat muuttaneet paikkakunnalle jolla ruotsinkielinen nimi!