Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joita ärsyttää ruotsin kieli?

Vierailija
01.01.2014 |

Sellaista mieltä ei varmaan saa olla mutta mä olen todella onnellinen että meidän perheessä on vain 1 kieli. Joillain tutuilla on niin että ovat naineet suomenruotsalaisen puolison niin johan kaikki menee sen kielen ehdoilla. Aina kakarat joutuu matkustamaan ruotsinkieliseen kouluun kun se ruotsi on niin maailman tärkeintä. Ei mitään väliä mitä tämä suomenkielinen puoliso toivoo. Ruotsin ehdoilla mennään.

Se on ärsyttävän kuuloista ja kaikki vieläpä mielistelevät herkästi ruotsinkielisiä koska se on huomaavaista. Suomenkielistä sitten ei todellakaan tarvitse huomioida ruotsinkielisessä porukassa. Ikävä kyllä jouduin kerran illaksi sellaiseen seuraan. Mutta odotapa kun kerran olin seurueessa jossa oli täydellisesti suomea puhuva ja ymmärtävä ruotsink. henkilö niin kaikki tehtiin kahdella kielellä. Kas kun ei pelkästään ruotsiksi!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ärsytä, mutta olen vähän kateellinen niille perheille, joissa lapset saavat oppia jo pieninä useamman kielen. Se on iso etu halki elämän.

Vierailija
2/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ärsytä ruotsin kieli, mutta sitäkin enemmän ärsyttää se, että ko. kieltä pitää kaikkien opiskella pakolla. Eli tekisin kyllä selvän eron kielen ja poliittisen pakkoaineen välille. Ruotsin kieli OK, pakkoruotsi ei.

Ruotsinkielisistä kouluista olen kuullut, että siellä "aivopestään" aika vahvasti lapsia ruotsinkieliseen identiteettiin. Tämä ei ole ihan optimaalista kaksikielisen perheen lapselle, että tavallaan käänyytetään sitä perheen toista kieltä vastaan. Kaksikielinen koulu voisi olla hyvä kaksikielisille, mutta poliitikot vastustavat suomi-ruotsi-kaksikielisiä kouluja (laki jopa kieltää sellaiset, vaikka muita kieliyhdistelmäkouluja saakin olla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ihan hitosti, pitäisi saada joku laki että kaikki ruotsalaiset ja muutkin ruotsinkieliset vaan kirjoittelisivat viestilappuja toisilleen ettei muitten tarttis kuunnella

Vierailija
4/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinani asunut Ruotsissa ja oppinut siellä puhumaan riikinruotsia ilman yhtään suomalaista aksenttia. Nyt tosin olen jo unohtanut ruotsin kielen hyvin pitkälti, kun sille ei ole Suomessa koskaan käyttöä. Silti minua yhä ärsyttää suomenruotsalaisten kieli, tönkköruotsi, koska se on kuin joku puhevika.

Vierailija
5/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:40"]

Olen aikoinani asunut Ruotsissa ja oppinut siellä puhumaan riikinruotsia ilman yhtään suomalaista aksenttia. Nyt tosin olen jo unohtanut ruotsin kielen hyvin pitkälti, kun sille ei ole Suomessa koskaan käyttöä. Silti minua yhä ärsyttää suomenruotsalaisten kieli, tönkköruotsi, koska se on kuin joku puhevika.

[/quote]

Mysö kaikki suomenkielen murteet on ehdottomasti kiellettävä, koska ne ärsyttävät jotakuta.

Tai sitten vaihtoehtoisesti opetellaan kunnon käytöstavat eikä dissata ketään murteensa vuoksi, saati käytetä asiatonta kuvausta toisten äidinkielistä.

Sivistyneelle ihmiselle jälkimmäinen vaihtoehto on luonnollinen. Sinun kaltaisillesi taas... 

Vierailija
6/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti minua yhä ärsyttää suomenruotsalaisten kieli, tönkköruotsi, koska se on kuin joku puhevika.

[/quote]

Se on tosiaan sellaista juntin, moukan ja halvan kuuloista feikkiruotsia, josta on se ihana aidon ruotsin laulun sävel kaukana :-D

Vierailija
7/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:49"]

Silti minua yhä ärsyttää suomenruotsalaisten kieli, tönkköruotsi, koska se on kuin joku puhevika.

[/quote]

Se on tosiaan sellaista juntin, moukan ja halvan kuuloista feikkiruotsia, josta on se ihana aidon ruotsin laulun sävel kaukana :-D

[/quote]

Hauska kommentti. Kertoo paljon krijoittajansa sivistystasosta.

Sukupuussa ei ole kovin pitkä aika sitten laskeuduttu puusta?

Vierailija
8/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan allekirjoita tätä.Olemme kaksikielinen perhe.Lapset puhuvat ruotsia ja suomea.Ja jos joku suomenkielinen ei osaa ruotsia niin puhumme vain suomea.Ja vaikka osaisi ruotsia niin puhumme suomea,jos kyseinen henkilö haluaa niin.Luultavasti lapsemme menevät suomenkieliseen päiväkotiin ja kouluun.Haluamme,että oppivat puhumaan molempia kieliä sujuvasti.Esim.lapsemme käyvät suomenkielisessä ja ruotsinkielisessä kerhossa.Olisi aika hyvä,jos suomenkieliset ja ruotsinkieliset kävisivät samaa koulua.Avarakatseisuutta kiitos:DOlemme kaikki erilaisia!

Vierailija
9/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on puoliksi suomalainen ja puoliksi ruotsalainen, vaikka puhuu nykyään lähinnä vain suomea koska muutti Suomeen töiden takia aikoinaan (tosiaan kaikki eivät ole muuttaneet täältä Ruotsiin töiden takia, vaikka kaikki luulee että muuttoa tapahtunut noin eikä toisin päin).

Harmittaa että hänen ruotsinruotsia puhunut ruotsinruotsalainen äitinsä eli minun mummoni kuoli kun olin vasta nelivuotias joten en ehtinyt opetella oikeaa ruotsia hänen kanssaan. En halua oppia suomenruotsia, se kuulostaa jotenkin oikean ruotsin kielen nolon puoleiselta herjaamiselta =D

Vierailija
10/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:49"]

[/quote]

[/quote]

Hauska kommentti. Kertoo paljon krijoittajansa sivistystasosta.

Sukupuussa ei ole kovin pitkä aika sitten laskeuduttu puusta?

[/quote]

Sinun sivistystaso on lähinnä tämän palstan koulutustason arvostelijan  toimiminen vaikka roikut itsekin täällä, se kertonee jotain, vai pitäisikö sinun mielestäsi saada siitä vähintään Nobelin palkinto?

Vierailija
11/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostelijanA toimiminen

(tämä BlackBerry ei tunne suomen kieltä) :D

Vierailija
12/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsi on kuitenkin vain pohjimmiltaan vain yksi ruotsin kielen murteista ja aivan yhtä pätevä tapa puhua ruotsia kuin riikinruotsikin. Itse asiassa se on selkeämpää, koska äänteet lausutaan voimakkaammin, joten sen ymmärtäminen on usein helpompaa kuin riikiruotsin, ja eikö se, ymmärretyksi tuleminen, ole juuri kielen pääasiallinen tarkoitus. Vähän samanlainen ero on Ranskan ja Quebekin ranskan kielen muotojen välillä.

Aivan eri asia on RKP:n diktatuuri Suomen kielipolitiikassa ja kielenopetussuunnitelmissa, varsinainen häpeätahra demokratiassa.

Vierailija
13/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:52"]

En ihan allekirjoita tätä.Olemme kaksikielinen perhe.Lapset puhuvat ruotsia ja suomea.Ja jos joku suomenkielinen ei osaa ruotsia niin puhumme vain suomea.Ja vaikka osaisi ruotsia niin puhumme suomea,jos kyseinen henkilö haluaa niin.Luultavasti lapsemme menevät suomenkieliseen päiväkotiin ja kouluun.Haluamme,että oppivat puhumaan molempia kieliä sujuvasti.Esim.lapsemme käyvät suomenkielisessä ja ruotsinkielisessä kerhossa.Olisi aika hyvä,jos suomenkieliset ja ruotsinkieliset kävisivät samaa koulua.Avarakatseisuutta kiitos:DOlemme kaikki erilaisia!

[/quote]

Lapsesi puhuvat suomenruotsia ja suomea? Eikö siinä tapauksessa kannata sijoittaa suomen kieleen kunnolla kuitenkin, eikä olla "puolikielisesti" suomenruotsia taitava?

Vierailija
14/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika hyvä,jos suomenkieliset ja ruotsinkieliset kävisivät samaa koulua.Avarakatseisuutta kiitos

[/quote]

Niinpä!

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun

Vierailija
15/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:56"]

Sinun sivistystaso on lähinnä tämän palstan koulutustason arvostelijan  toimiminen vaikka roikut itsekin täällä, se kertonee jotain, vai pitäisikö sinun mielestäsi saada siitä vähintään Nobelin palkinto?

[/quote]

Minä olenkin juntti eikä omakaan sukupuu ole kovin sivistynyt. Toisin kuin edellinen kirjoittaja, minä sentään oivallan sen enkä kuvittele moukkamaisuutta hyväksi ominaisuudeksi. Minulla on siis vielä toivoa ja mahdollisuus kasvattaa lapsistani fiksumpia. Edellisen lapset sen sijaan on auttamattomasti tuomittu elämään elämänsä samalaisena WT:nä kuin äitinsäkin.

Vierailija
16/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:58"]

Suomenruotsi on kuitenkin vain pohjimmiltaan vain yksi ruotsin kielen murteista ja aivan yhtä pätevä tapa puhua ruotsia kuin riikinruotsikin.

[/quote]

Suomenruotsalaiselle Turun serkulleni naurettiin aikoinaan Ruotsin Tukholman yliopistossa, että kuulostaa muumipeikolta, ja opiskelijabileissä kaikki pyysivät puhumaan suomenruotsia koska sitä pidettiin illan vitsinä että "katsokaa meillä on täällä muumi keskuudessamme, puhu vähän". Tuli itkien kotiin ensimmäisen vuoden jälkeen ja on inhonnut ruotsalaisia siitä lähtien.

Ruotsissa kuitenkin aika paljon huonolla ja hassulla murteella edelleen puhuvia pakolaisia tänä päivänä joten suomalainen suomenruotseineen ei enää erotu sieltä naurettavimpana puhujana :)

Vierailija
17/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:59"]

Olisi aika hyvä,jos suomenkieliset ja ruotsinkieliset kävisivät samaa koulua.Avarakatseisuutta kiitos

[/quote]

Niinpä!

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun

[/quote]

Hihii, suvaitsevaiset ruotsinkieliset...

"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.

Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.

- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.)"

Vierailija
18/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:00"]

Edellisen lapset sen sijaan on auttamattomasti tuomittu elämään elämänsä samalaisena WT:nä kuin äitinsäkin.

[/quote]

Se joka toisia tuomitsee, se tuomittakoon.

Vierailija
19/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:58"]

Suomenruotsi on kuitenkin vain pohjimmiltaan vain yksi ruotsin kielen murteista ja aivan yhtä pätevä tapa puhua ruotsia kuin riikinruotsikin.

[/quote]

Suomenruotsalaiselle Turun serkulleni naurettiin aikoinaan Ruotsin Tukholman yliopistossa, että kuulostaa muumipeikolta, ja opiskelijabileissä kaikki pyysivät puhumaan suomenruotsia koska sitä pidettiin illan vitsinä että "katsokaa meillä on täällä muumi keskuudessamme, puhu vähän". Tuli itkien kotiin ensimmäisen vuoden jälkeen ja on inhonnut ruotsalaisia siitä lähtien.

Ruotsissa kuitenkin aika paljon huonolla ja hassulla murteella edelleen puhuvia pakolaisia tänä päivänä joten suomalainen suomenruotseineen ei enää erotu sieltä naurettavimpana puhujana :)

[/quote]

Minä olen suomenruotsalainen ja opsikelin Tukholmassa neljän vuoden ajan. 

En törmännyt niin typeriin ihmisiin, että olisivat pilkanneet minua (tai muitakana) murteensa vuoksi. Sellaisiakin kuitenkin varmasti kaikkein heikoimman kansaosan keskuudesta löytyy, joka maassa. Niin kuin tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan käynyt ilmi.

Vierailija
20/47 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:00"]

Edellisen lapset sen sijaan on auttamattomasti tuomittu elämään elämänsä samalaisena WT:nä kuin äitinsäkin.

[/quote]

Se joka toisia tuomitsee, se tuomittakoon.

[/quote]

Aivan. Siksi tuolta WT-tyypiltä pitäisikin ottaa lapset pois.

Ettei pääsisi tuomistemaan heitäkin WT-elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän