Minkä verran miehesi auttaa keittiössä,kun teillä on vieraita?
Kommentit (31)
Noh, meillä mies eu auta ollenkaan, vaan pääsääntöisesti tekee yksin kaiken ruoanlaittoon liittyvän... Jos joku vähän auttelee vaikkapa vihannesten leikkaamisessa, se olen minä...
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:01"]
Ei yhtään. Mitä apua keittiössä tarvitaan, kun meillä on vieraita? Silloin ollaan vieraiden kanssa, ei keittiössä.
[/quote]
Tämä kuulostaa niin tutulta ex-miehen suusta... Tietysti, jos ei vieraille koskaan tarjota mitään.
[/quote]
Miksi teillä täytyy tehdä tarjottavat vasta sitten, kun vieraat jo on teillä? Sitähän ap kysyi, että mies mies auttaa, kun teillä ON vieraita eikä suinkaan miten mies auttaa ennen kuin teille tulee vieraita
Mies tekee yleensä kaikki ruuat jos meillä on vieraita. Minä autan keittiössä lähinnä siivoamalla jäljet ja tiskaamalla.
Meillä vieraita kestitään yleensä ruokailutilan puolella, kesällä terassilla. Pyrimme olemaan siellä missä vieraatkin, joten kysymys tuntuu kummalliselta. Mitä te teette keittiössä, kun teillä on vieraita? Pilkotte salaattia ja katatte pöytää, mutta miksi ihmeessä vasta sitten, kun teillä jo on vieraita?
En mäkään ymmärrä tuota "auttamista". Yhteinen koti, yhteiset ystävät kyläilevät, yhdessä vastataan kaiken sujumisesta.
Yleensä menee niin, että mies siivoaa, mä laitan ruuat ja katan. Illan päätteeksi mies raivaa, hoitaa tiskin ja siistimisen. Meillä kukin tekee sitä missä on hyvä ja mistä tykkää.
Mieheni tekee sen, minkä pyydän. Oma-aloitteisesti ei osaa kamalasti auttaa. Kahvit keittää toki kysymättäkin.
Ei yhtään.
On kuulema tapana hänen karjalaisessa perheessään, että on emännän kunnia-asia hoitaa tarjoilut itse. Niinpä hoidin yksin kattauksen, ruuat , tarjoilun ja tiskaukset lasten rippijuhlissa ja hänen pyöreillään. Vieraita yleensä 30-40. Rippijuhlissa apuna ollut sentään se sisarus, joka ei ole juhlakalu. Vieraiden kanssa en ole päässyt juttelemaan yhtään, mies hoitaa sen. Aika loppu sitä on illalla sitten ollut. Yövieraita on yleensä jäänyt ja heille valmistanut iltahaukattavaa ja sijannut pedit vielä. No, pullo viiniä naamaan ihan siitä puhkiolemisesta. Omia pyöreitä en sitten juhlinut. Sanoin, että en jaksa raataa, kun voin itse valita juhliakin vai ei. Kahdet ylioppilasjuhlat lähivuosina tulossa. Olen jo henkisesti alkanut valmistautua niihin.
Riippuu siitä mitä on tarjolla. Mies hoitaa meillä mm. grillaamiset ja savustamiset myös talvella, muuten minä ja 10 ja 12 vuotiaat lapset hoidamme valmistelut ennen vieraita. Vieraiden tullessa on avokeittiö siisti, pöytä katettu ja nostelemme sapuskan vain pöytään. Ruoan jälkeen lautaset sujahtavat nopeasti tyhjennettyyn tiskikoneeseen. En ole osannut ottaa tuostakaan asiasta stressiä koskaan.
Ei tarvitse kummankaan viettää aikaa keittiössä, kun ruoat tehdään valmiiksi ennen vieraiden saapumista.
Kun kutsumme päivällisvieraita, kuvio on aina aika sama. Minä katan, teen salaatin ja jälkiruoan. Mies silittää pöytäliinan, valmistaa pääruoan ja lisukkeet ja tiskaa käsin ne astiat joita ei voi laittaa koneeseen. Näin jo toistakymmentä vuotta.
Mies vastaa yleensä (oma-aloitteisesti) pöydän siivoamisesta ja juomapuolesta, minä tarjoilujen tekemisestä ja kattamisesta. Jos mulle tulee tyttökavereita kylään tekee yleensä enempi keittiöhommia niin ei tarvi meidän juttuja kuunnella :D ja pyydettäessä auttaa kaikesssa.